י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ד' בסיוון - יום ללא עישון

יום זה מתקיים במקביל בכל שנה, בכל מדינות העולם החברות בארגון הבריאות העולמי ה–WHO

נלחמים נגד העישון
נלחמים נגד העישון

ביום רביעי ד' בסיוון יצוין בישראל, "יום ללא עישון". יום זה מתקיים במקביל בכל שנה, בכל מדינות העולם החברות בארגון הבריאות העולמי ה – WHO. מטרתו של יום זה היא להעלות על סדר היום הציבורי העולמי את נגע העישון ולהגביר את המודעות לגמילה מעישון, למניעת מוות ומחלות הנגרמות מעישון וכן לצמצם את מספר האנשים המתחילים לעשן, אשר רובם בני נוער וצעירים.

לקראת יום זה, באחריות האגודה למלחמה בסרטן ליידע את הציבור לגבי הסכנות הכרוכות בעישון טבק, להגביר את הפעילויות הנעשות במטרה להילחם בעישון ולספר לאנשים שאינם מעשנים, מה ביכולתם לעשות במטרה להגן על עצמם מפני עישון פסיבי ולעמוד על זכותם לחיים בריאים. יום זה גם מהווה סימן דרך למעשנים רבים המעוניינים להפסיק לעשן בתאריך בעל משמעות.

בישראל לקראת יום זה תערוך האגודה למלחמה בסרטן מסע הסברה בשיתוף משרד הבריאות. ארגוני בריאות נוספים בארץ יכריזו על יוזמות בתחום הגמילה, ההסברה והמניעה. מסע ההסברה יכלול קמפיין פרסומי, פעילות יחסי ציבור נרחבת, מגוון שיתופי פעולה ותוכן שיווקי באמצעי התקשורת וסקרי דעת קהל. לקראת יום זה מגיש שר הבריאות על פי חוק את "דו"ח שר הבריאות על מצב העישון בישראל" לכנסת.

נאוה עינבר, דוברת האגודה למלחמה בסרטן ציינה כי: "המאבק בעישון כרוך במלחמה ארוכת טווח, אשר יום זה הוא קרב מהותי וחשוב בה. למרבה המזל בישראל כמו במדינות נאורות נוספות ברחבי העולם, לא מחכים ליום זה על מנת ליידע את הציבור לגבי הסכנות הכרוכות בעישון טבק או להגביר את הפעילויות הנעשות במטרה להילחם במגפת העישון. האגודה למלחמה בסרטן וארגונים נוספים פועלים במשך כל השנה אולם המלאכה עוד רבה".

לדבריה, "יש לפתח דרכים יעילות לאכיפת החוקים שכבר חוקקו ולתקן חלק מהחקיקה ברוח הזמן, לרבות חוק הגבלת העישון במקומות ציבוריים, יש לפעול בתחום המיסוי ככלי יעיל וחשוב לצמצום צריכת הטבק בקרב מגזרים שונים באוכלוסייה, יש לפעול להגבלת מכירת מוצרי טבק פטורים מכס, לקדם את תחום הגמילה מעישון וטיפול הולם בהתמכרות לניקוטין ויש לפעול ביתר שאת במוסדות חינוך ולמגר את מסעות הפרסום הקטלניים של חברות הסיגריות ואת תופעת מתן החסויות וחלוקת המתנות לצעירים".

עובדות על עישון

מגפת העישון גובה כ-10,000 קורבנות מוות מדי שנה בישראל, יותר ממספר האנשים המתים בתאונות דרכים, מלחמות ופעולות טרור גם יחד, כ–1,500 מהם מתים בעקבות חשיפה לעישון פסיבי. על פי נתוני דו"ח שר הבריאות האחרון, אחוז המעשנים בני 18 ומעלה עומד בממוצע על 24%, 32% מקרב הגברים ו-18% מקרב הנשים. בקרב האוכלוסייה היהודית, 30% מהגברים מעשנים וכ-21% מהנשים מעשנות ואילו בקרב האוכלוסייה הערבית אחוז המעשנים הגברים גבוה פי 7 מאשר נשים, 42% גברים מול- 6% נשים.

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי מדי שנה מתים כ–5 מליון בני אדם בעולם כתוצאה מעישון. עישון הורג 560 איש מידי שעה, 13,400 איש מידי יום. התחזיות צופות כי עד שנת 2020 במידה ומספר המעשנים לא יפחת, יגדל מספר המתים כתוצאה מעישון ל-8.4 מליון בני אדם מדי שנה! התחזיות אף צופות כי עד שנת 2025 יעשנו 1.7 ביליון איש בעולם, כיום מעשנים כ-1.3 ביליון איש.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד