י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

תביעה נגד אגד: מעניקה תנאים משופרים בקווים החרדיים

התובעת מבקשת לאשר את התביעה כייצוגית נגד אגד. טוענת: המחירים בקווי ירושלים-חיפה הרגילים גבוהים משל המחירים בקווים המקבילים, המשמשים את האוכלוסייה החרדית. היקפו של הנזק לחברי הקבוצה מוערך ביותר מ-77 מיליון שקל

חרדים באוטובוס. צילום: מנח זרקא
חרדים באוטובוס. צילום: מנח זרקא

לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגשה היום (א) תביעה ובקשה לאשרה כייצוגית נגד אגד בטענה לאפלייה בקווי האוטובוס בין ירושלים לחיפה לעומת קווי "מהדרין" החרדי שבאותו מסלול. כך מדווח אתר 'כלכליסט.

המבקשת, רות יסעור, טוענת כי המחירים בקווים 940 ו-947 גבוהים בעשרות אחוזים מהמחיר בקו 972 החרדי, וכי רמת השירות בהם נמוכה משמעותית.

על פי הבקשה לאישור התביעה כייצוגית, מאז שנת 1997 ובאופן מסיבי משנת 2001, מפעילה המשיבה קווי אוטובוס ייעודיים המותאמים לשירות המגזר החרדי, המכונים קווי "מהדרין". על פי הבקשה, המסלולים וההסדרים בקווים ייעודיים אלה הותאמו על ידי אגד לנוחות הציבור החרדי ובמטרה לתת לציבור זה עדיפות.

הבקשה מציינת כי ההתאמות הייחודיות העיקריות בקווי המהדרין הן הפרדה בין גברים לנשים, איסור על הנהגים להפעיל רדיו בעת הנסיעה ואיסוף ופיזור הנוסעים בקווים הבינעירוניים, שנעשה בשכונות החרדיות ולא מהתחנות המרכזיות כמקובל.

התובעת טוענת כי מחיר הנסיעה מירושלים לחיפה (או בכיוון ההפוך) לנוסעים בקו "מהדרין", נמוך בעשרות אחוזים לעומת המחיר שנגבה מהנוסעים בקוים הרגילים (26 שקל לנסיעה בודדת בקו החרדי לעומת 41 שקל בקווים הרגילים).

בנוסף טוענת יסעור, כי האפלייה מתקיימת גם באופן עקיף, בכך שהנוסעים בקו החרדי נהנים משירות מועדף: הקווים הרגילים יוצאים מהתחנות המרכזיות בירושלים ובחיפה, ואילו הקו החרדי עובר ואוסף נוסעים (או מפזרם) בריכוזי האוכלוסייה החרדית בתוך הערים.

"כתוצאה מכך", נטען, "בנוסף לחסכון דמי הנסיעות העירוניות נהנה הנוסע בקו החרדי גם מחסכון בזמן ומנוחות: הקו החרדי מביא אותו מביתו ישירות אל מחוז חפצו והוא פטור מהטרדה וביטול הזמן שבהחלפת אוטובוסים".

עוד נטען כי "ייתכן כי המשיבה מונעת מכוח מניעים פסולים שמקורם נעוץ ככל הנראה ב'תן-וקח' בלתי כשר, הנובע מכוחם הפוליטי של עסקני הציבור החרדי המתאפיין ברמת ארגון גבוהה ובשימוש נרחב בעוצמתם הפוליטית של נציגיו בכנסת ובממשלה.

"עקב תלותה של הקואליצייה בחברי הכנסת החרדים, אוזנם של שרי התחבורה לדורותיהם כרוייה וליבם פתוח למאווייהם של עסקני הציבור החרדי; וכך נוצר המשטר של 'שמור לי ואשמור לך' בין המשיבה לנציגי הציבור החרדי - המשיבה תעניק להם שירות עדיף ומוזל והם יפעילו את השפעתם לטובתה בכנסת ובמשרד התחבורה". התוצאה היא, לטענת התובעת, אפלייה לרעה של הציבור הלא חרדי, המשלם את מחיר ההטבות שמעניקה המשיבה לנוסעים החרדים.

היקפו של הנזק לחברי הקבוצה מוערך ביותר מ-77 מיליון שקל, וזאת מתוך חישוב המתבסס על ההפרש בין מחיר הנסיעה, תוספת הנסיעות העירוניות, מספר מקומות הישיבה בקווים והפעלתם של 655 אוטובוסים לשבוע בקווים הרגילים.

את חברי הקבוצה מגדירה המבקשת כ"כלל הנוסעים בתשלום בקווים הרגילים מירושלים לחיפה, וזאת מיום הפעלתו של הקו החרדי" בראשית שנת 2006".

דובר אגד, רון רטנר, מסר בתגובה ל'כלכליסט': "כל עניין הקווים הייעודיים עומד ותלוי בבג"ץ. בהחלטת ביניים הנחה בג"ץ את הרגולטור ואת שר התחבורה להקים ועדה ציבורית שתמסד באופן ברור ונהיר את הפעלת הקווים, גם למי שמשתמש וגם מי שאינו משתמש בהם, כאשר אין חולק שמדובר באוכלוסיה רחבה שעולה בקנה אחד עם הצרכים האמיתיים שלה. בכל מקרה, הנושא יועבר לעיונם של היועצים המשפטיים של אגד והם יערכו נכונה עפ"י החוק".

קישורים:
מקור: כלכליסט
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד