י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

לעשות קניות באינטרנט בלי לשלם מכס: כך מפסידה המדינה 200 מיליון שקל בשנה

מדיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה עלה כי אי-היכולת להיערך מראש לבדיקת חבילות מחו"ל שדורשות תשלום מכס ולכמות החבילות - גורמת להפסד של מיליונים שלא נגבים

לעשות קניות באינטרנט בלי לשלם מכס: כך מפסידה המדינה 200 מיליון שקל בשנה



המכס מבצע בדיקות מדגמיות בלבד, ואובדן הכנסות המדינה ממכס על חבילות שלא נבדקו על ידו מגיע ל-200 מיליון שקל, כך עולה מדיון שנערך אתמול (ה') בוועדה לביקורת המדינה, בדיון על השירות ללקוח בדואר ישראל.

"היום, הקניות באינטרנט לא מאפשרות היערכות, והספק גם לא מעביר את עלות המוצר בחבילה", אמר בדיון ראש מנהל מכס, אבי ארדיטי, והוסיף כי תופעת הקניות באינטרנט הפתיעה אותם כמו במדינות רבות. "אנו רגילים מעולם משלוחי הבלדרות, לקבל מראש "מסר" איזו חבילה מגיעה ולהיערך. בשנה האחרונה אנחנו מנסים יחד עם הדואר לפתור את הבעיה. בדואר עוברות 11 אלף חבילות בשעה".

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), התייחסה לדו"ח מבקר המדינה, שהתריע על בעיות ניהול ושירות לא מספק ללקוח, ואמרה כי "ניכר שיפור משמעותי בשרות ללקוח, הדואר עבר מהפכה מאז דו"ח המבקר - אך יש עוד כברת דרך. כמות הדואר מחו"ל עלתה פי 5, מכמאה טונה ב-2011 לכ-500 טונה ב-2015, והדואר והמכס לא היו מוכנים כלל לתחום - ואבדו הכנסות ממכס בסך 200 מיליון שקל בשל שיעור גדול מאד של חבילות שמגיעות מחו"ל ולא נבדקו".

ארדיטי הסביר כי "אנחנו פועלים בשני מישורים: הראשון הוא שירות בתשלום בדואר ישראל בכל הקשור למסד הנתונים של החבילה, ובמקביל עבודה מול אתרים בחו"ל. ברגע שייפתח המרכז הלוגיסטי החדש במודיעין נתחיל בניסוי שיימשך חצי שנה ובסופו נבחן את המשך הטיפול והדרך להתמודד עם הקניות באינטרנט".

גם דני גולדשטיין, מנכ"ל דואר ישראל, הצטרף להסבר: "הדואר עבר מהפכה, ואנו במקום אחר לגמרי. אנחנו מוסרים כל יום 200 אלף חבילות, ובימי הקניות הבינלאומיים מגיעה כמות החבילות ל-600 אלף חבילות ביום. כדי לשפר את השירות אנחנו עובדים מול אתרי המסחר הגדולים כדי שיעבירו לנו את פרטי הצרכנים ונוכל לשפר את תהליך העברת החבילות".

הוא המשיך ואמר כי הדואר עורך שיפורים מבחינת זמני המתנה וחלוקה וכי הדואר משקיע משאבים על מנת להשתפר: "הורדנו את זמן ההמתנה בסניפי הדואר ב-50%, הקמנו מרכז בעל הספק למאה מיליון חבילות במודיעין. ברבעון השלישי אנחנו במצב של מעבר מהפסד לרווח, כשאת הרווחים אנחנו משקיעים בשיפור השירות לטובת הצרכן".

חנן פוגל, נציג מבקר המדינה, העביר ביקורת על שיתוף הפעולה בין הדואר לרשות המסים ואמר: "שיתוף פעולה לקוי בין רשות המסים לדואר ישראל. לא נעשה שימוש במערכות מעקב ומידע על חבילות מרגע נחיתתן בארץ, מתקני הדואר לא בנויים לקליטה של כמות גדולה כזו וקיים טיפול לקוי בשירות הציבור בדואר הבינלאומי. אנו מודעים לכך שמאז סיום הביקורת וגם במהלכה מקיים הדואר צעדי שיפור".

יונתן מרקוביץ מאגף תלונות הציבור בדואר ישראל הוסיף כי מספר התלונות נשאר כמעט באותה רמה: 670 ב-2016 מול 709 ב-2015, כש-71% מהתלונות נמצאו מוצדקות ומרביתן בדואר הבינלאומי: אי קבלת הודעות, אבדן דברי דואר, ושירות לקוחות שלא חוזר. "זה לא מספר רב ביחס לכמות החבילות - אך עדיין גבוה", אמר.
קניות באינטרנט רכישות און ליין דואר מכס חבילות מחול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד