י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הסכמה בבית המשפט: קו הטלפון ממנו הופעל מערך ההטרדות ייסגר

התפתחות בפרשת הטרדות 'הפלס': בדיון ארוך בבית המשפט התקבלו החלטות, רובן בהסכמה, שיביאו לסוף, או לכל הפחות לצמצום היכולת של המטרידים מטעם 'הפלג הירושלמי' לחייג ל"כל מי שלא נוח ולא נראה בעיניו של טריגר" • סיקור מיוחד

טריגר בבית המשפט. צילום: פלאש 90
טריגר בבית המשפט. צילום: פלאש 90



דיון חשוב התקיים הצהריים בבית המשפט בראשון לציון, ועיקרו עסק בהגדרת ההטרדות המאורגנות מצד אנשי 'הפלס' ו'הפלג הירושלמי', נגד חברות, מפרסמים, ונגד "כל מי שלא נוח ולא נראה בעיניו של טריגר" כפי שהגדיר זאת חוקר המשטרה דוד קוריאט. 'בחדרי חרדים' עם הפרטים המרכזיים מתוכו.

'קו המאבק' דרכו הניעו את המאזינים לפעילות יוכל להמשיך לפעול, אך בסייגים. קו 'שירות פלוס' ובו המספרים להטרדה וכן האפשרות לחייג מתוכו ישירות אל המוטרדים, ייסגר.

נציגי המטרידים ניסו לשמר את היכולת שלהם להפעיל את הקווים וממילא גם "להביע מחאה" - הנוסח בו הם מגדירים את פעילותם, מה שמקבלי השיחות ונציגי המשטרה מגדירים "הטרדות". מסתבר שההתעקשות על המשך הפעלת הקווים מגיעה בשל כך שזהו כלי האיום האפקטיבי היחיד שנותר בידם, ברצונם להשפיע.

כתבת ערוץ 2 על הטרדות הפלס

אחר שהמשטרה טענה כי העבירות נמשכות גם בימים האחרונים, והקו ממשיך לפעול, נציג חברת 'ימות המשיח' הסכים, תוך שהוא טוען כי ההסכמה הוצאה ממנו בסחיטה, כי קו טלפון ובו מידע על חברות ייסגר. עוד נקבע כי העורך נתי גרוסמן והמנכל שמוליק אלישיב לא יוכלו ליצור קשר עם מפרסמים ומתלוננים למשך שלושים יום ו-45 יום נוספים, בהתאמה.

לגבי המפעיל בפועל של ההטרדות – אברהם טריגר. הוא יוכל להמשיך ולשדר אבל תחת מגבלות קשות. מותר יהיה לו לקרוא למחות, אבל יחד עם זאת הוא יצטרך להבהיר למאזינים שלא למחות דרך טלפון פקסים או סמסים – הכלי המרכזי בו למעשה הוציא לפועל עד עתה את ההטרדות.
מעבר לכך, טריגר יצטרך לחסום ולסנן הודעות של אחרים שהתקשרו לקו והקליטו פנימה הודעות הקוראות למחאה תוך שימוש בטלפון. כל הדברים ההלו התקבלו בהסכמת פרקליטו, שאף הסכים לתנאי, שלא יקים קו אחר או נוסף ושם יקרא למחאה באמצעות הטלפון (זו למעשה היתה דרך הפעולה בסיבוב הקודם בו נעצר והואשם טריגר).

נציג המשטרה הבהיר למעשה את תורף הפעלת מערך ההטרדות, שבאמצעותו למעשה הילכו אימים שליחי 'הפלס' ו'הפלג' על כל מי שפעל בצורה שלא נוחה עבורם, בהם לא רק חברות ומפרסמים אלא גם ח"כים, שדרנים, עורכים, עיתונאים, רבנים ואישי ציבור. "הקו הזה שימש להטרדה לא רק של משרדי פרסום, להטרדה של כל מי שלא נוח ולא נראה בעיניו של טריגר ויברוב".

יצויין כי נציג המשטרה התייחס לבסיס טענות הקמפיין שמתנהל מצד אנשי 'הפלס' ו'הפלג' מאז פרוץ הפרשה והוא הטענה לסתימת פיות מצד המשטרה מתוך מטרה להביא לסגירת העיתון. "אין מניעה שהעיתון יתנהל" אמר קוריאט, "יש לנו בעיה עם החשודים. אנו לא מטילים שום הגבלה על העיתון כעיתון, הם מוזמנים לקחת כל איש מקצוע שינהל איך שהוא רוצה".

למרות ההישגים למשטרה בדיון, שהגיעו אמנם בהסכמה, ובהם בעיקר האיסור להפעלת מחאות (שהן ההטרדות) דרך הטלפון, שוקלים במחלק ההונאה במשטרת ירושלים להגיש ערר לבית המשפט המחוזי, להארכת ימי איסור יצירת קשר של גרוסמן ואלישיב ל 180 יום. כמו כן המשטרה תרצה לבקש שטריגר ויברוב לא יוכלו לשדר עוד בקווים.

נתי גרוסמן בדיון בבית משפט עליון. צילום: יונתן זינדל פלאש 90צילום: נתי גרוסמן בדיון בבית משפט עליון. צילום: יונתן זינדל פלאש 90
נתי גרוסמן בדיון בבית משפט עליון. צילום: יונתן זינדל פלאש 90


סיקור מיוחד: הפרטים המלאים מהדיון היום

כפי שנחשף לראשונה ב'בחדרי', המשטרה הגישה בקשה לעיון חוזר עם בקשה להארכת תנאי השחרור של בכירי עיתון 'הפלס' והפלג הירושלמי, במסגרת החקירה בחשד להטרדות וסחיטה באיומים.

סמנכ"ל חברת 'ימות המשיח' שהופיע בבית המשפט הגיע להסכמה עם המשטרה כי קו 'שירות פלוס' בו יש מידע על מספרי טלפון אישיים של בכירי המשק וחברות מסחריות גדולות - ייסגר בשלב זה, כך נודע ל'בחדרי חרדים'. אולם במהלך הדיון אמר יוסף לנצר הסמנכ"ל, כי חתימתו על ההסכמה נעשתה "תחת לחץ וסחיטה באיומים מטעם משטרת ישראל". לדבריו, הצו באמצעותו קיבלו גישה לשרתי החברה, הינו צו ישן שניתן לגביו עיכוב ביצוע.

"המשטרה נתנה לי תנאי, היא אמרה אם ארצה לקבל את השרתים הלילה, אצטרך לתת את המידע שהתקבל לגביו עיכוב ביצוע וכן שאסגור את הקו, לא היתה לי ברירה ולכן חתמתי" אמר לשופט. "בשלב זה הייתי חותם על כל מה שהמשטרה מבקשת העיקר להחזיר את השירות לרבע מיליון מאזינים קבועים שנפגעים מזה שהשירות מושבת וכן להחזיר כ-100 אלף קווי מידע קולי שהושבתו על ידי משטרת ישראל בתפיסת השרתים".

אולם בניגוד לדבריו, חוקר מחלק ההונאה דוד קוריאט השיב כי לא מדובר בצו ישן, "נציגי חברת ימות המשיח האשימו אותי ואת כל מה שבא איתם במגע מתחילת החקירה עד היום, דהיינו, 4 חוקרים ביחידה, כולל מפקד היחידה - בסחיטה באיומים, האשמות מאוד קשות, אני חושב שהן האשמות קשות, לא מכובדות ולא נכונות".

במהלך הדיון החוקר הגיש לשופט חומרים על כך שהעבירות בקווי המידע נמשכים גם במהלך הימים האחרונים, "מדובר על מעשים ואמירות שמתרחשים במהלך השבוע האחרון" אמר והוסיף כי "עצם זה שהם (אברהם טריגר וחיים יברוב א.ש) ממשיכים להפעיל את הקווים האלה, הם בעצם מסייעים לביצוע העבירה שממשיכה להתרחש גם בימים אלו".

בבקשה לעיון חוזר ביקשה המשטרה לאסור על טריגר ויברוב לשדר בקווי המידע. לשאלת עו"ד שלום בן שבת, פרקליטו של יברוב, השיב חוקר כי קו 'שירות פלוס' פעל עד אתמול, "אנו מתייחסים בבקשה גם להחלטה לגבי קו שירות פלוס, השבוע בהודעתו של חשוד 4 (יברוב א.ש) אמר שזה קו שלו, הוא מזין נתונים זאת אנו יודעים, ומחומר החקירה עולה שבאמצעותו יש עבירות".

בסיום הדיון אמר החוקר קוריאט כי התרשם שהחשודים אחוזי אימה, והבהיר "אין שום מניעה שהעיתון יתנהל. אנו לא מטילים שום הגבלה על העיתון כעיתון. אנו מטילים הגבלה על החשודים, הם מוזמנים לקחת כל איש מקצוע שינהל איך שהוא רוצה".

עו"ד יאיר גולן וישראל קלין, הסכימו לכך כי על עורך העיתון נתי גרוסמן והמנכ"ל שמוליק אלישיב ייאסר ליצור קשר בעצמם עם משרדי פרסום כלשהם למשך 30 יום, לאחר מכן ייאסר על החשודים ליצור קשר עם המתלוננים, כ-20 בני אדם - למשך 45 ימים נוספים, בהתאם לרשימה שמית אנושית. אולם, יתאפשר להם לפנות לנציג החברה - שהוא לא המתלונן, ולבדוק האם גרוסמן ואלישיב יכולים ליצור קשר עם אתו גורם. במידה ויתקבל האישור, החשוד יעדכן את המשטרה על האישור ויוכל להתקשר.

לגבי אברהם טריגר, פרקליטו ממשרד עו"ד אביגדור פלדמן הסכים כי יותר למרשו להמשיך לשדר בקווי מידע, כולל קריאה למחאה - אולם "יסייג דבריו אלו ויבהיר באופן מפורש שלא לנקוט במחאה תוך שימוש במכשירי טלפון, לרבות פקסים ושליחת מסרונים בקו המאבק".

מעבר לכך, טריגר לא יאפשר להעלות הודעות הקוראות למחאה תוך שימוש במכשירי טלפון בקו המאבק. עוד תנאי אליו הסכים פרקליטו, שטריגר לא יפתח או לא יקים קווים דומים באמצעותם ניתן יהיה לקרוא למחאה באמצעות טלפון. אולם, כן מותר למחות בדרכים אחרות חוקיות וככל שאנשים אחרים, יעלו לקווי מידע כאלה או אחרים, כולל קו המאבק ויקראו למחאה באופן אחר, שלא תבוא טרוניה נגד המשיב. ניתן יהיה להמשיך למחות בדרכים אחרות חוקיות.

לגבי אברהם חיים יברוב, גם הוא הסכים שלא לנהל ולא להקים קו מידע כדוגמת 'שרות פלוס' במובן זה שלא יפרסם רשימות שמיות אישיות של אנשים, בפרט בעלי חברות מסחריות, ואת מספרי הטלפון שלהם בין אם בתיבות קוליות ובין אם בכל דרך אחרת. כמו כן הסכים שלא ישדר בקו המאבק או בכל קו דומה קריאות להטריד טלפונית או ליצור קשר טלפוני עם בעלי תפקידים בחברות מסחריות, לא לשלוח להם מסרונים או פקסים.

נציג המשטרה החוקר דוד קוריאט התנגד וביקש שאיסור יצירת הקשר של גרוסמן ואלישיב עם המתלוננים, יוארך ל-180 יום מעבר ל-30 הימים הראשונים. בנוסף, בקשר לטריגר ויברוב, התנגד לחלוטין לכך שהם ימשיכו לשדר בקווי המידע. "הקו הזה שימש לביצוע עבירות פליליות ישירות של סחיטה באיומים" אמר לגבי 'שירות פלוס'.

לגבי 'קו המאבק' אמר כי התוכן עוסק במאבק בלבד ולא כפי שנטען שיש בו חדשות, מוזיקה ודברי תורה. לגבי 'קו המערכה' שהוא אכן קו חדשות "אין לנו בעיה איתו. אנו טוענים שהתוכן ב'קו המאבק' הוא מאה אחוז תוכן מובנה למאבק נגד חברות".

החוקר ציין כי "הקו הזה שימש להטרדה לא רק של משרדי פרסום, להטרדה של כל מי שלא נוח ולא נראה בעיניו של טריגר ויברוב". לדברי קוריאט, מה שעוה"ד הציע, זה בעצם שטריגר "יעשה סוג של קריצת עין ויאמר יש חברות שמפרסמות, אני קורא למחות בהם אבל לא בטלפון".

לדבריו טריגר התחכם ובנה קו אחר שבו הוא מפרסם. "בית המשפט לא יכול לתת אמון במשיב. כבר היה עצור, הוגש נגדו כתב אישום, הוטלו עליו סוגים מסויימים של הגבלות ובכל זאת יש הטרדה בלתי פוסקת ושיבוש חייהם של בעלי תפקידים וחברות ושל חברות מסחריות בעצמם. לכן אנו מתנגדים בצורה נחרצת להצעת חבריי, בעיקר כלפי טריגר ויברוב".

השופט עמית מיכלס אמר בסיום הדיון "אני מוצא לנכון לציין שהבעת מחאה לגיטימית, ולא ניתן לשלול מהחשודים או מכל אדם אחר זכות זו אולם על הדבר להעשות בדרך חוקית". עוד הוסיף, כי "דיון זה מתקיים בעקבות חקירה המתנהלת בחשד לביצוע עבירות פליליות על ידי החשודים, אולם ברקע, חזרו החשודים פעם אחר פעם לעובדה שקיים מאבק בינם לבין פלג מתחרה (יתד נאמן א.ש). מצופה מכל הצדדים, ומבלי להביע כל עמדה אשר לנכונות טענותיו וצדקת דרכו, לפעול בנועם ותוך כיבוד הצד השני, שכן כידוע 'דרך ארץ קדמה לתורה'".

בעקבות כך שבית המשפט לא נעתר לבקשת המשטרה מעבר למה שהסכימו עורכי הדין, המשטרה ככל הנראה תגיש מחר (ה') ערר לבית משפט המחוזי.
פרשת ההטרדות נתי גרוסמן טריגר הפלס הפלג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד