י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

יש לך כסף בחו"ל? שים לב לדיווחי המס / יצחק יעקב וולפא

היום, כשיש שיתוף מידע בכל העולם וכשמדינות מעבירות מידע למדינות אחרות על חשבונות בנק של אזרחי אותן מדינות המתנהלים בשטחן, זה רק עניין של זמן עד ששלטונות המס יגלו את קיומו של החשבון בחו"ל. רואה החשבון והכלכלן פז הלפרין מסביר – תושב ישראל צריך לדווח על ההכנסות שיש לו גם מחו"ל. בואו תכירו את 'פורשי רשות המיסים', הגוף שיעזור לכם בתהליך הגילוי מרצון.

צילום: רוני פרל
צילום: רוני פרל



הירושה מהדודה המבוגרת שגרה בשכונת בורו-פארק שבניו יורק, נפלה לשמעון (שם בדוי) בדיוק בזמן. כבר תקופה ממושכת שהוא נאבק להחזיק את הראש מעל המים הכלכליים הסוערים. אולם הוא כלל אינו מודע לכך, שהירושה הזאת – שנמצאת בחשבון בנק בארצות הברית, עלולה לסבך אותו עם שלטונות המס בישראל.

"תושב ישראל צריך לדווח על ההכנסות שיש לו מכל מקום בעולם ולא רק מישראל", מסביר רואה החשבון והכלכלן פז הלפרין, המנהל את 'פורשי רשות המיסים'. מדובר בגוף העוסק בהדרכת לקוחות בנושאי מס. חברים בו רואי חשבון ועורכי דין שעבדו בעבר ברשות המסים ולכן מכירים את הסוגיה היטב. לדבריו, הסיכוי לכך ששלטונות המס יגלו את קיומו של החשבון בחו"ל –גדול למדי.

"היום, כשיש שיתוף מידע בכל העולם וכשישראל חתומה על אמנות בנושאים הללו – מדינות מעבירות מידע למדינות אחרות על חשבונות בנק של אזרחי אותן מדינות המתנהלים בשטחן. מדינת ישראל, תלשין למעשה על תושבים זרים שעושים פה הכנסות ולא דיווחו עליהן במדינה שלהן ובמקומות אחרים ילשינו על תושבי ישראל שנמצאים באותן מדינות שיש להם חשבונות בנק שלא דווחו בארץ", הסביר.

לדבריו, בדיוק לשם כך נוסד הליך הגילוי מרצון. כדי לאפשר לאנשים שנמנעו מדיווח על חשבונות בחו"ל או על הכנסות אחרות לדווח עליהם מבלי שיחששו שיינקטו נגדם צעדים פליליים.

עד 31 בדצמבר 2016 היה בישראל הליך רשמי של גילוי מרצון. הוראה של משרד המשפטים קבעה שמסתירי הכנסות יקבלו חסינות מהעמדה לדין פלילי תמורת הודעה מוקדמת מצידם על אותן הכנסות. המשמעות של ההליכים שעלולים להינקט היא דרמטית והקנסות – דרקוניים. הקנסות הללו עומדים על יותר מאלף שקלים לכל חודש של איחור והם נגבים 10 שנים רטרואקטיבית.

לשיחת ייעוץ חינם התקשרו 077-9969614

"במסגרת הליך הגילוי מרצון ניתן להימנע מתשלום אותם קנסות תוך שהדברים נעשים באופן אנונימי ומוסדר. אנחנו, פורשי מס הכנסה, פונים בשם הנישום למס הכנסה ומספרים את פרטי המקרה מבלי לחשוף את שמו של האדם. מס ההכנסה היה חייב לשתף פעולה – בשל הצו שהוציא משרד המשפטים. לאחר שהגענו עם מס הכנסה להסדר שהבטיח חסינות לחייב המס – אנחנו הצגנו את ההסדר בפניו. באותו שלב, בגלל האנונימיות, הוא עוד היה יכול תיאורטית לחזור בו. אם הוא החליט להמשיך עם ההסדר – היינו מגלים את פרטיו למס הכנסה, מסדירים את תשלום המס והחייב היה מקבל הודעה ממשרד המשפטים שלפיה לא נשקפת לו כל סכנה פלילית בגלל חוב המס הזה", הסביר.

ומה קורה כיום, אחרי שכבר עבר המועד האחרון לגילוי מרצון?

"כיום אנחנו מחקים את אותו הליך גילוי מרצון ומס הכנסה משתף פעולה עם זה", הסביר הלפרין. "בדומה לנוהל הקודם, אני מגיע למס הכנסה רק עם פרטי המקרה ומגיע עם אנשי רשות המסים להסדר. ההסדר מאפשר לחייב המס להסיר את המחדל, באופן שמייתר את הצורך של רשות המסים להתעסק איתו מבחינה פלילית".

ההבדל המרכזי בין נוהל הגילוי מרצון הרשמי לבין הנוהל הפחות רשמי שבו נעשה שימוש כיום הוא קבלת האישור ממשרד המשפטים. אולם לטענת הלפרין, מכיוון שהסרת המחדל היא חלק מהותי מההסדר הנוכחי, ומכיוון שרשות המסים הצהירה כבר בעבר שלא תפעל נגד מי שמסדיר את המחדל ביוזמתו – הרי שמדובר בהליך בעל ודאות מוחלטת להימנעות מהליכים פליליים.

לשיחת ייעוץ חינם התקשרו 077-9969614

ברור לכל, שעצם העננה הפלילית המרחפת מעל לראשיהם של מי שמעלימים הכנסות ביודעין או בלא יודעין, עלולה להעיב על איכות החיים שלהם. אף אחד לא רוצה לחיות בחשש שאוטוטו יתנפלו עליו חוקרי רשות המסים. אולי לכן ניצלו אלפי חייבים את הנוהל הרשמי של הגילוי מרצון. לא פחות מ-7,000 בקשות גילוי מרצון הוגשו במהלך שנת 2016. אותן בקשות חשפו הון לא מדווח בסך כולל של כ-3 מיליארד שקלים.

"כמעט 100% מהאנשים שמגיעים אלינו הם לא אנשים שמעלימים מס בזדון. מגיעים הרבה אנשים שיש להם חשבונות בנק בחו"ל מכל מיני סיבות – או שקיבלו ירושה, או שחסכו כסף בחוץ לארץ כדי שיהיה להם לעת צרה, או שמדובר באנשים שעבדו כמה שנים בחו"ל. הם לא מעלימים מס בזדון, אבל נוצר מצב שהכספים שהם שמו בחשבון הניבו הכנסות פסיביות והם לא ידעו עליהן. על הדבר הפעוט הזה הם בסכנת הליך פלילי", הדגיש הלפרין. "לאותם אנשים כדאי להסדיר את החוב ולעשות גילוי מרצון".

מעוניינים לקבל ייעוץ ראשוני ואנונימי ללא עלות? הקליקו
גילוי מרצון דיווח מס פז הלפרין ייעוץ מס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד