י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

ללדת בשערי צדק - בואי להפוך את הלידה לחוויה

לידה טבעית או פחות כאב, ביות מלא או טיפול מסור בתינוקיה - בכל דרך בה תחליטי לעבור את האירוע המרגש בחייך, חדרי הלידה ומחלקת היולדות המשודרגים והמאובזרים של שערי צדק ממתינים רק לך • לאחר הלידה את מוזמנת לנוח ב'פינוקית' - מלונית היוקרה ליולדות, ולהצטרף למועדון היולדות של שערי צדק המציע תמיכה וליווי צמוד ליולדת ולהורים הצעירים

תמונות: דוברות שערי צדק
תמונות: דוברות שערי צדק





אנשי העלייה השנייה מתארים בזיכרונותיהם את המפגש עם ילידי הארץ ולא פוסחים על תיאור חיי הנשים. אחד הסיפורים הוא תיאורה של יולדת בדואית. עם בטן של חודש מתקדם ישבה על שפת הנחל וכיבסה את בגדי בני המשפחה. בשלב מסוים כרעה ללדת, ניקתה את התינוק, הניקה אותו וחזרה לסיים את הכביסה.

הסיפור נשמע קצת מוזר, אבל ממחיש כי לידה היא תהליך טבעי, שיכול להתרחש בכל מקום. מה שלא מצאנו בזיכרונות אבות אבותינו הוא הנתון לגבי שרידות היולדות והתינוקות....

מים רבים זרמו באותו נחל מאז, והיום היולדות מבקשות יותר. מקום אסתטי ובטוח, צוות מנוסה ואמפתי, שיכוך כאב, מינימום התערבות רפואית, תנאי אשפוז טובים ומפנקים ובעיקר – התחלה טובה לרך הנולד. אחרי הכל הוא אמור להיות רופא, סטרטאפיסט או אם יצלח - כוכב ראליטי.

מערך היולדות בשערי צדק הוא מהגדולים והמתקדמים בישראל. הוא אחראי ליותר מ–22,000 לידות בשנה, מתאים את עצמו כל הזמן לצרכי היולדות ורצונותיהן, מאפשר ומיישם את הגישות המתקדמות ביותר. "לידה הוא אירוע משמח ביותר המתרחש בין כתלי בית החולים", אומר פרופ' ארנון סמואלוב, מנהל אגף נשים ויולדות בבית החולים. "רוב מוחלט של הלידות מסתיים עם תינוק בריא. אנחנו יוצרים את התנאים הטובים ביותר ללידה מוצלחת ועוקבים אחריה מבחינה רפואית. במקביל, המיילדות שעושות ברוב המקרים את עיקר העבודה מלוות את היולדת בכל מהלך הלידה, תומכות ומסייעות בהפחתת כאב וחוות יחד אתה את המאורע המרגש. תפקיד הרופאים בא לידי ביטוי כשיש חריגות או ממצאים הדורשים תשומת לב והתייחסות שונה. כאן עומד לזכותנו הניסיון המצטבר הרב, שכמעט אין לו אח ורע בעולם".

כמו במרבית תחומי חיינו, גם בתחום זה ציפיות היולדות גדלות משנה לשנה. התחרות בין בתי החולים נותנת אותותיה, וכולם משקיעים בנראות המחלקות, באיכות השרות, במגוון השירותים והפתרונות הרפואיים ובשביעות רצון היולדת.

פחות כאב

עולם הרפואה כולו שואף להגיע לטיפול ללא כאב. תרופות ואמצעים רבים פותחו למטרה זו, ועולם המיילדות הוא אחד המפותחים. "האמצעי המוביל הוא אלחוש אפידורלי", מציין פרופ' אלכס יוסקוביץ', מנהל מחלקת הרדמה מיילדותית בשערי צדק. "למעלה מ – 50% בוחרות להיעזר בו, והוא זמין בשערי צדק לכל יולדת, בכל ימות השבוע ובכל שעות היממה. זה אמצעי בטוח, יעיל, מתאים למרבית היולדות ועם מעט מאד תופעות לוואי. ליולדות שלא מעוניינות באפידורל או מסיבה בריאותית לא יכולות לקבלו אנו מציעים היום מגוון רחב מאד של משככי כאב אחרים, לרבות גז צחוק שבשערי צדק ניתן לקבל כבר במיון המיילדותי, דיקור סיני, יוגה להרפיה ומגוון רחב של תכשירים ושיטות על פי בחירת היולדת. מספר היולדות שבוחרות ללדת ללא משכך כאבים הולך ופוחת, אבל גם הן מקבלות אצלנו את כל התמיכה והאמפתיה.

לידה טבעית

טרנד נוסף המאפיין קבוצות אוכלוסייה מסוימות הוא הרצון ללידה טבעית. מדובר בנשים שבוחרות ללדת ללא משככי כאבים, ללא זירוז ועם התערבות רפואית מינימלית. בשערי צדק מאפשרים לידה טבעית לכל יולדת המעוניינת בכך והמתאימה לקריטריונים הבריאותיים שקבע משרד הבריאות. המיילדות הוכשרו ללוות לידה טבעית והן תומכת ביולדת בכל שלבי הלידה ומסייעות לה להתמודד עם הכאב. ציוד מגוון להקלת כאב עומד לרשות היולדת: כדורי פיזיו, מקלחות ג'קוזי, סולמות בנויים, חבלי תקרה וצוות תומך המסייע באמצעות עיסוי, דיקור, דמיון מודרך. יש אפשרות ל"ניטור לסירוגין" המחליף חיבור קבוע למוניטור ולידה במגוון תנוחות כגון ישיבה וכריעה. מיד לאחר הלידה מוצמד התינוק לאימו ("עור לעור") להיכרות ראשונה ולהנקה (גישה זו מיושמת בשערי צדק בכל חדרי הלידה, ולא רק בסיום "לידה טבעית"). בשערי צדק מאמינים בחשיבות ההנקה להתפתחות התינוק, מעודדים יולדות להניק ומסייעים לנשים המתקשות בהדרכה ובעצות.

בשערי צדק ממליצים לכל יולדת להתכונן ללידה. בית החולים מקיים קורסי הכנה ללידה המבוצעים על ידי מיילדות מוסמכות המקנות ליולדת כלים להתמודד טוב יותר עם ההיריון והלידה; מתקיימים סיורים במערך המיילדות (במיון, בחדרי הלידה בתינוקיות ובמחלקות) כדי להתרשם וגם לחסוך זמן במועד הלידה; מומלץ בחום להיפגש עם מיילדת ולהכין יחד איתה תכנית לידה, המשקפת את רצונות היולדת וציפיותיה ומיושמת ככל האפשר ביום הלידה.

חדרי הלידה

עד לפני מספר שנים לידה נתפסה כמהלך רפואי, שלא נאמר כירורגי. היולדת עברה הכנה כמו לפני ניתוח וחדר הלידה צויד ונראה בהתאם. גם בתחום זה חלה מהפכה. חדרי הלידה מעוצבים באופן מזמין, עם תאורה צבעונית, מסך טלוויזיה וערוצי מוסיקה על פי בחירת היולדת. "חדרי הלידה שלנו תוכננו על ידי המיילדות, במענה לרצונות היולדות", אומרת גב' חוה חכם, המיילדת הראשית של שערי צדק. לכל חדר מקלחת ג'קוזי צמודה, תאורה צבעונית מתחלפת, אבזור המאפשר לידה בכל תנוחה, ציוד חדיש לחימום וטיפול ברך הנולד, מיטות מתקדמות, סולמות וכדורי פיזיו. כל המיילדות שלנו עברו הכשרה ללידה טבעית ועוזרות למעוניינות. צוות מטפלים ברפואה סינית זמין ליולדות המעוניינות בדיקור או רפלקסולוגיה. חשוב לציין, שכל מה שהוזכר ניתן ללא תשלום וכחלק מהשרות שאנו מציעים". בשערי צדק מאפשרים ליולדת לצרף מלווים כרצונה לתמוך בה במהלך הלידה.





לאחר הלידה

הגיע הרגע. התינוק החדש עטוף בפלנל רך, חבוק בידי האם הטרייה. היולדת עוברת למחלקה, שם תבלה את היומיים הבאים. גם חלק זה של אגף היולדות עבר שדרוג רציני. שתי יולדות בחדר, עיצוב רך ונעים, מיטות חדישות. חלק מהחדרים הוכשר ל"ביות מלא", או כפי שנוהגים לכנותו "אפס הפרדה". בעוד שיולדות רבות רוצות לנצל את ימי משכב הלידה למנוחה, ומעדיפות שהתינוק יטופל בתינוקייה על ידי צוות אחיות מיומן, אחרות רוצות את התינוק לידן, מלידה ועד שחרור. אלו גם אלו יקבלו את מבוקשן. הן נפגשות להחליף חוויות בחדר האוכל המטופח, בו מוצע מזון טעים ובריא במזנונים פתוחים וכן בחדר ההנקה ובמפגשי הדרכה להנקה וטיפול בתינוק.

ועכשיו – להתפנק

עוד שרות ליולדות שהפך למצרך חובה הוא מלונית. גם בשערי צדק נחנכה לאחרונה מלונית מפוארת ליולדות, העונה לשם "פינוקית". היא נבנתה כמענה לביקוש, בסמוך למחלקות. יולדות רבות רוצות לנוח בתנאים מפנקים לאחר הלידה, לאכול טוב ולאגור כוחות. המלונית מציעה סטנדרט אירוח גבוה, עם מיטות הולנדיה מתכווננות, כורסאות הנקה, שירותים צמודים ופינות לטיפול בתינוק. יולדת המעוניינת בכך יכולה למסור את התינוק להשגחת צוות האחיות בתינוקייה הצמודה למלונית, בכל עת שתבחר; לקחת אותו אליה לחדר או להתגאות בו בפני אורחיה בפינת האירוח הצמודה.

מועדון היולדות

הקשר עם היולדת הוא קשר מתמשך. הוא מתחיל מרגע קבלת הבשורה המשמחת, נמשך במהלך תקופת ההיריון, לאורך השנים הראשונות של הילד וכמובן בהריונות והלידות הבאות. לצורך זה הוקמו בבתי חולים רבים "מועדוני יולדות". מועדון היולדות של שערי צדק מציע תמיכה וליווי צמוד ליולדת ולהורים הצעירים, מגוון הטבות ייחודיות הניתנות על ידי בתי עסק וארגונים שונים, מידע זמין בנושאי הורות ולידה ועוד. במסגרת המועדון מופעל "קו חם" אליו ניתן לפנות בכל שאלה. סדנאות מיוחדות מוצעות לאימהות הצעירות, במהלכן מציידים אותן בכלים לטיפול ברך הנולד: הנקה נכונה, שמירה על חום היילוד, מניעת מוות בעריסה ועוד. החברות ללא תשלום, ומומלץ להצטרף כדי ליהנות מעדכונים שוטפים והטבות משמעותיות.

מידע נוסף באתר שערי צדק

לשאלות ניתן לפנות בקו החם טל. 02-5645234 02-5645555

לרישום ללידה: 02-6666491
שערי צדק הריון ולידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד