י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

סובלים מכאבים? כך תשמרו על הגב שלכם

הדרך לשמור על הגב היא להכיר את גורמי הסיכון, לאמץ שגרה נכונה של פעילות גופנית ולשנות אורח חיים לא בריא. איך עושים את זה ולמה כדאי להתחיל מוקדם ככל האפשר? הנה כל התשובות

צילום: pexels
צילום: pexels

 


לפי הערכות של ארגוני בריאות בארצות הברית, מעל 80% מהגברים והנשים הבוגרים במדינה סובלים מכאבי גב בשלב כלשהו בחייהם. יתרה על כך, כאבים מן הסוג הזה מהווים את הסיבה מספר אחת לפניה לרופא משפחה וסיבה מרכזית לאובדן ימי עבודה ונכות תעסוקתית. המצב בישראל לא יותר טוב, ובמחקר שנערך על ידי קופת חולים כללית בשנת 2008 נחשף שקרוב ל-46% מהנבדקים דיווחו על כאב כרוני והשכיח בהם היה כאב גב.

מצד שני, אפשר להתעודד בממצאים לפיהם 80% מכאבי הגב חולפים תוך חודש וכ-10% חולפים תוך חודשיים. בנוסף, עוצמת הכאבים נעה בין כאבים קלים לכאבים כרוניים ולכל דרגה השפעה שונה על השגרה. מבחינה רפואית, כאב מוגדר כחריף כאשר הוא נמשך עד שלושה חודשים וכרוני במידה ותקופת הכאב ארוכה יותר. כמו כן, ההתייחסות היא בעיקר לכאבי גב תחתון כי זו אחת הסיבות השכיחות לתחלואה ולנכות בקבוצת הגיל שבין 20 ל-60.

הדרך לשמור על הגב היא קודם כל להבין שיש סוגים שונים של כאבים. כאבי גב תחתון יכולים להיות ספציפיים ומשניים למחלת גב תחתון כגון פריצת דיסק, היצרות של תעלת השדרה, גידול, שבר וזיהום, או בלתי-ספציפיים וללא גורם מזהה שניתן לאפיין אותו. במקביל, אורח החיים המודרני משלב פעילות גופנית מעטה עם ישיבה ממושכת והוא מביא מטופלים רבים להתלונן על כאבי גב ללא רקע בריאותי או הכנה מוקדמת.

 

מתי בפעם האחרונה עשיתם משהו בשביל הגב שלכם?
הסיכון לכאבי גב מסיבות מכניות עולה גם הגיל ומגיע לשיאו בטווח הגילאים של 30-50. לשם השוואה, בגיל מבוגר יותר הסיבות העיקריות הן ירידה בצפיפות העצם והתפתחות שברים בעצמות עמוד השדרה, כמו גם אובדן גמישות השרירים ותהליכים ניווניים בחוליות ובדיסקים בעמוד השדרה. אלו כמובן לא דברים שאפשר למנוע בצורה מוחלטת, לכן לא צריך לחכות עד גיל הזהב ומומלץ לעשות משהו בשביל הגב עוד הרבה קודם.

רצוי להתחיל בהטמעת הרגלי הליכה וישיבה נכונים. מי שיושב כל היום במשרד או ברכב צריך לצאת להתרעננות כל שעה, למתוח את השרירים ולערוך תרגילי שחרור. מומלץ להקפיד גם על שגרה מסוימת של פעילות גופנית, לעסוק בה כ-150 דקות בשבוע לפחות

ולשלב בין פעילות אירובית ואנאירובית. מבחינת הליכה, יש להקפיד על גב זקוף ולא להתכופף קדימה עם הגב אלא בעזרת הברכיים.

קחו בחשבון שפעילות גופנית אינטנסיבית מדי מסוכנת עבור הגב שלכם לא פחות מאשר היעדר מוחלט של אימוני כושר. לפי מחקר שפורסם ב-2009 ונערך בקרב 1,114 ספורטאים מקצועיים, 88.5% מהם דיווחו על כאבי גב. עוד נתגלה שענפי הספורט שנמצאים בסיכון מוגבר לכאבי גב הם חתירה, התעמלות אמנותית, ציד, הוקי וכדור מים – אז כדאי שתבחרו את הפעילות שלכם בצורה נכונה ובהתאם לרקע הבריאותי וקבוצת הסיכון שבה אתם נמצאים.

יש המון דברים שכל אחד יכול לעשות בשביל לשמור על הגב ולהעניק לו תנאים אופטימאליים. זה כולל כיסא אורטופדי לישיבה במשרד או בבית, כורסת טלוויזיה עם תמיכה לגב התחתון והעליון באמצע הסלון וכמובן מיטה מתכווננת שתומכת בגוף, בראש ובצוואר. אמנם כל פריט כזה עולה כמה אלפי שקלים, אבל זה משתלם יותר מאשר לבקר אצל פיזיותרפיסט אחת לשבוע.

 


שני פקטורים מרכזיים שקשורים לאורח חיים משפיעים על הסיכון שלכם לסבול מכאבי גב: השמנה ועישון. לפי מחקרים שפורסמו בינואר 2010, השמנה מעלה את הסיכון להתפתחות כאב גב כרוני בגב התחתון בלא פחות מ-43%, וב-33% את הסיכון לסבול מכאבי גב בשנה האחרונה. השמנה היא בפני עצמה סיבה מכנית להתפתחות כאבי גב, וזאת על רקע העומס המופעל על עמוד השדרה ובשל תהליך השחיקה והקריסה של הדיסקים. למזלכם, יש המון דרכים למנוע השמנת יתר ורובן מתכתבות עם הניסיון להפחית ולצמצם את כאבי הגב, כמו למשל הליכה, ריצה, שחייה וכן הלאה.

הפקטור של עישון מפתיע יותר כי לכאורה לא קיים קשר בינו לבין כאבי גב וחוליות עמוד השדרה. המציאות כמובן שונה, כי עישון מפחית את זרימת הדם ועלול להחמיר תהליכים ניווניים של שחיקת דיסקים וחוליות. מעבר לכך, הניקוטין בסיגריות הוא חומר שמעצים תחושת כאב והעישון מעלה את הסיכון להתפתחות דלקות באזור הגב התחתון והעליון. זה מתבטא בסופו של דבר בכאבי גב ומצטרף לרשימה ארוכה של סיבות שבגללן עדיף להפסיק לעשן באופן מיידי.

לסיכום, מיליוני אנשים בגילאים שונים ברחבי העולם סובלים מכאבי גב אבל אתם לא חייבים להיות חלק מהסטטיסטיקה. יש הרבה דברים שאפשר לעשות כדי לשמור על הגב ועדיף מוקדם ממאוחר. רק צריך לקבל החלטה ולשנות את אורח החיים.

כאבי גב רפואה פעילות גופנית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד