י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הטלגרם נאסר לשימוש: ה-Hola זינקה

לאחר שהשלטונות הרוסים ניסו לחסום את שירות המסרים המיידים המוצפן, טלגרם - קפץ השימוש בשירותיה של חברת ההייטק הישראלית Hola, שמאפשרת לעקוף את החסימות באמצעות טכנולוגיית VPN

טלגרם, אילוסטרציה. צילום: רויטרס
טלגרם, אילוסטרציה. צילום: רויטרס צילום: רויטרס



חברת ההייטק הישראלית Hola מדווחת על זינוק של 300% בהתקנות התוכנה שלה מהטריטוריה הרוסית - וזאת עקב ניסיון של השלטונות הרוסים לחסום את שירות טלגרם. הולה מספקת פתרון VPN חינמי שמאפשר לעקוף חסימות (Unblocker) גם למובייל וגם למחשב הנייח, ולכן שירותיה נהפכו לפופולריים מאוד בימים האחרונים ברוסיה.

טלגרם הוא שירות מסרים מיידים מוצפן בחלקו. לחברה יש כיום כ-200 מיליון משתמשים ברחבי העולם וכ-14 מיליון משתמשים ברוסיה. על פי פאבל דורוב, מנכ"ל טלגרם, כ-7% מבסיס המשתמשים של טלגרם נמצאים ברוסיה. השלטונות ברוסיה מוטרדים מטלגרם זה זמן רב, כנראה בעיקר משום שהשירות מוצפן ואינו מאפשר מעקב על התקשורת. כמו כן, ייתכן שהשלטון הרוסי מוטרד גם מערוצי הטלגרם, שמהווים מקור למידע חדשותי שאינו מפוקוח.

ב-13 באפריל הודיעה הרוסקומנדזור, הרשות הפדרלית ברוסיה לפיקוח בתחום תקשורת, טכנולוגיות מידע ותקשורת המונים, על ההחלטה לחסום את טלגרם במדינה. הרוסקומנדזור הורתה לספקיות האינטרנט לחסום כתובות IP שקשורות לטלגרם וכאלה שטלגרם עוברת דרכן. בינתיים, החסימה היא כישלון ענק: טלגרם עדיין פועלת עבור מרבית המשתמשים, אך שירותים אחרים נחסמו. איש הרשות פליקס גרסטמן, שעוקב אחרי הפרשה, דיווח בחשבון הטוויטר שלו: "בסופו של דבר מרבית הנפגעים מהניסיון לחסום את טלגרם הם גופים שאינם קשורים לטלגרם - שירותי סליקה, מסנג'רים אחרים דוגמת וויבר, משחקי מחשב כמו וורקראפט ומנוע החיפוש DuckDuckGo". בנוסף לאלה, לעתים נחסמו בטעות גם שירות המוזיקה ספוטיפיי, Twitch ושירותים אחרים.

רן בר זיק, מתכנת ב-OATH, מסביר: "יש כמה דרכים לחסום שירות ברשת, ורוסיה בחרה בחסימת IP. לכל שרת יש כתובת IP ייחודית. הבעיה היא שטלגרם משתמשת בהרבה שרתים, שחלקם משתמשים גם בשירותים אחרים. אם אתה חוסם את האתר שלי, למשל, אבל על השרת יש עוד אתרים - הם ייחסמו".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטיןAlexei Druzhinin/אי־פי
דרך נוספת שהמשתמשים הרוסים עוקפים את חסימת השלטונות היא התקנת תוכנות מעקף, ובראשן תוכנות VPN, שמצפינות את התעבורה ו"יוצאות" לרשת ממדינות אחרות - כך שנוצרת מראית עין שהמשתמש נמצא בהן ולא ברוסיה

הולה מספקת שירות כזה בחינם, ובאופן שקשה מאוד לחסימה בידי מממשלות. בניגוד לרוב חברות ה-VPN, שלהן רשת שרתים בפרישה עולמית, להולה אין שרתים והיא משתמשת בכל בסיס הלקוחות שלה (מעל 100 מיליון) כ"שרתים קטנים" או נקודות יציאה. מנכ"ל החברה, עופר וילנסקי, מסר כי מאז חסימת טלגרם על ידי השלטונות הרוסים, Hola חווה זינוק בהתקנות, הן במובייל והן בדסקטופ.

במקביל, גם באיראן רוצים לחסום את טלגרם. איראן היא "מדינת טלגרם" - זה שירות המסרים המוביל במדינה, עם 40 מיליון משתמשים ואלפי ערוצי חדשות. ביום רביעי האחרון הודיע האייטולה חמינאי - בערוץ הטלגרם שלו - על כך שהממשלה באיראן לא תשתמש ביותר בטלגרם בגלל היותה "מונופול" בתחומה. בישראל יש לטלגרם כמיליון משתמשים, והיא שירות המסרים המיידים השני בפופולריות שלו, אחרי ווטסאפ.
Hola טלגרם וואטסאפ מסרים מידיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד