י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

אתרי התיירות היהודיים בלונדון

יהודים התיישבו בלונדון כבר לפני 1,000 שנים. מההיסטוריה העשירה והמרתקת של יהודי לונדון תוכלו להתרשם ממגוון רחב של אתרי תיירות יהודיים בלונדון 

אתרי התיירות היהודיים בלונדון
צילום: פיקסלס

אם אתם מתכננים טיסה ללונדון ותרים אחר המורשת היהודית בעיר – הנה כמה מהמקומות שכדאי לכם לבקר בהם.

תחילה – מעט היסטוריה

כשיהודי לונדון התיישבו בה לראשונה, מצבם בממלכה הבריטית היה טוב. השלטון הגן עליהם והם נהנו מתנאי תעסוקה ויחסי שכנות טובים. במאה ה-13 הורע מצב היהודים, הוטלו עליהם מסים כבדים והם חוו התנכלויות רבות – עד שגורשו מלונדון בבושת פנים. במאה ה-17 הורשו היהודים לחזור לאנגליה וכך התחדשה בה הקהילה היהודית, עד שקיבלו אמנציפציה. כיום נחשבת הקהילה היהודית באנגליה לאחת הגדולות באירופה כולה. היא מונה מעל ל-200,000 יהודים, רובם מרוכזים בשכונת גולדרס גרין, הנדון, אדג'וור וסטמפורד היל.

אתרי היהדות שאתם לא רוצים לפספס

המוזיאון היהודי 

המוזיאון היהודי הוא אחד מאתרי היהדות המרכזיים עבור יהודים המגיעים ללונדון. במוזיאון תוכלו להתרשם ממספר תערוכות קבועות ומתחלפות, המספרות על ההיסטוריה היהודית בעיר לונדון ובבריטניה כולה, כמו תערוכה בנושא השואה, תערוכת מקוואות, תצוגת חפצי יודאיקה ועוד. למוזיאון סניף נוסף הממוקם בשכונת פינצ'לי שבצפון לונדון ובו תוכלו להתרשם מחפצים, מסמכים, תמונות ותיעוד מרתק של הקהילה היהודית בלונדון לאורך השנים.

גלריית בן אורי 

אם אתם חובבים אמנות יהודית, גלריית בן אורי הממוקמת בסמוך לפארק ריג'נטס היא המקום בשבילכם. הגלריה הוותיקה פועלת משנת 1915 ותוכלו להתרשם בה מאוספים קבועים השייכים למעל 400 אמנים, רובם יהודים. בגלריה ניתן למצוא מעל 1,300 עבודות אמנות המוצגות לקהל הרחב במסגרת תערוכות קבועות ומתחלפות. בנוסף, מפעם לפעם מתקיימים בגלריה פסטיבלי מוזיקה יהודית במסגרתם מוצגים מופעים מוזיקליים והופעות שונות הקשורות לדת היהודית.

פסטיבלים לאמנות יהודית

לאורך השנה נערכים בלונדון מספר פסטיבלים המיועדים לקהל היהודי מסורתי. בחודש מרץ מתקיים פסטיבל האמנויות היהודיות, במסגרתו מתקיימים אירועי מוזיקה, הצגות תיאטרון ומוקרנים סרטי קולנוע ייעודיים. פסטיבל נוסף המתרחש בכל חודש מרץ הוא "שבוע הספר היהודי". האירוע הזה נחשב לגדול מסוגו בכל אירופה, במסגרתו מוצגים לראווה מגוון רחב של ספרים שנכתבו על ידי סופרים יהודיים ומתקיימים בו גם מפגשים ייחודיים עם אישי תרבות, אנשי רוח וסופרים יהודים.

קבר הרבי משאץ

האדמור משאץ, רבי שלום מוסקוביץ', קבור בלונדון והוא מוקד משיכה לחסידים מכל רחבי העולם. בצוואתו ציווה האדמור שכל מי שיפקוד את קברו ויקבל על עצמו לעשות מעשה טוב, לקיים מצווה או ללמוד תורה – הוא ישתדל עבורו משמיים. הבטחה זו הופצה בקהל הרחב ואל הקבר של האדמור מגיעים מבקרים מכל רחבי העולם.

בית הקברות היהודי העתיק

בית הקברות היהודי העתיק ממוקם בשכונת גולדרס גרין והוא פעיל מאז שנת 1895. לאורך השנים נקברו בין כתליו פוליטיקאים, ציירים, נגנים, מחזאים ואנשי רוח מפורסמים.

בית הכנסת העתיק בלונדון

בית הכנסת בווייס מארקס מושך אליו מבקרים רבים בכל ימות השנה. זהו בית הכנסת העתיק ביותר בבריטניה כולה והוא נבנה בשנת 1701. המבנה נמצא במיקום מרכזי בסיטי של לונדון והוא פעיל עד היום. מראהו החיצוני עשוי להטעות מעט, שכן העיצוב הפנימי של בית הכנסת מרהיב ביופיו ומפואר הרבה יותר מהחזית. מבין הפריטים הייחודיים שמחזיק ברשותו בית הכנסת, הפריט הבולט ביותר הוא ארון קודש מפואר המתנשא לגובה רב ועליו לוחות הברית. בנוסף, על תקרת בית הכנסת תלויות שבע מנורות מפוארות, כל אחת מהן מסמלת את ימות השבוע והגדולה שבהן מסמלת את היום השביעי – שבת.

בית נחום סוקולוב

נחום סוקולוב היה אחד האישים הבולטים בציונות הישראלית. הוא התגורר בלונדון במשך כמה שנים (1921-1936, עד למותו), במהלכן כיהן כיושב ראש ההנהלה הציונית ונשיא ההסתדרות הציונית העולמית. ביתו שבלונדון כונה על ידו "הצפירה", על שם העיתון העברי בו שימש כעורך ומוציא לאור. כיום מעטר את קיר ביתו של סוקולוב שלט זיכרון, אותו הציבה עיריית לונדון.

בית דוד בן גוריון

גם ראש ממשלת ישראל הראשון, דוד בן גוריון, התגורר בלונדון. לאחר מלחמת העולם השניה התגורר בן גוריון שנתיים בעיר וכן בשנים מאוחרות יותר במהלך שנות ה-30. השכונה בה גר, מיידה וייל, נחשבה אז לשכונה יהודית ובמרכזה היה בית כנסת ספרדי-פורטוגזי. בשנת 1986 הציבה עיריית לונדון שלט זיכרון על קיר ביתו.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד