י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"אירוע קשה ביותר" • פרשת ההורים המתעללים

מכר המשפחה: "ידענו שההתנהלות לא תקינה; ברווחה התעכבו"

יומיים לאחר מעצר ההורים החשודים בהתעללות חמורה ב-11 ילדיהם, מכרם של בני הזוג נעתר לבקשת 'בחדרי' ושטח את הפרשה: "ידענו שהבית מוזנח, שההתנהלות שם אינה תקינה" • "היא נראית נורמלית, יודעת לדבר, אבל בבית יש הזנחה" • ובינתיים: דומה שהפרשה רחוקה מלהסתיים

מכר המשפחה: "ידענו שההתנהלות לא תקינה; ברווחה התעכבו"
נערים צילום: unsplash

פרשת ההורים המתעללים: יומיים לאחר מעצר זוג הורים מבני ברק, בת 44 ובן 45, החשודים בהתעללות חמורה באחד עשר ילדיהם במשך כ-14 שנים, מכר משפחה של בני הזוג, נעתר לבקשת 'בחדרי חרדים' ושטח בפנינו את הפרשה, כפי שהוא מכיר אותה, וכן ההתנהלות מול רשויות הרווחה.

"במשך השנים ידענו שהבית מוזנח מאוד, שההתנהלות שם אינה תקינה; וזאת על פי התנהגות הילדים, על פי הביקורים בבית שהיו מועטים מאוד", אומר מכר המשפחה, על הפרשה שהותרה לפרסום בבוקר יום שישי, לאחר מעצר ההורים החשודים בפרשה.

אם ידעתם, איך שתקתם? אנחנו שואלים. "במשך שנים בני המשפחה הקרובה פנו לרשויות הרווחה במקומות בהם התגוררה המשפחה, אך לצערנו הרב, הטיפול בעניין התעכב ולא הבשיל לכדי טיפול אמיתי", אומר מכר המשפחה ל'בחדרי'. "ביקשנו להוציא את הילדים מהבית, אבל האמא הצליחה לשכנע את אנשי הרווחה שהכל מתנהל כשורה. היא יודעת לדבר ולשדר שלמות".

לדבריו, לאחר אינספור פניות לרשות הרווחה בעיר מגורי המשפחה בהרי בנימין, אלה אכן החלו לפעול בעניין ברצינות. "לאחר שבין השורות הבנו כי בני הזוג מתכוונים לעזוב את הארץ יחד עם הילדים, נעשתה פנייה לבית המשפט לקבלת צו איסור יציאה מהארץ, אבל הבקשה נדחתה והמשפחה עזבה".

בני המשפחה השתכנו באנגליה, שם התגוררו מספר שנים. "היה מי שדיווח לרשויות באירופה על חשד להזנחה של הילדים ונפתחה חקירה. כמו שקרה בישראל, ההורים התרוממו עם המשפחה ושבו לישראל, אך לא לעיר המקור, כי אם לירושלים ואז לבני ברק".

במהלך הדיון שנערך ביום שישי בבית המשפט, ציין נציג המשטרה רס"ב גיא קלדרון, כי בכל פעם שרשויות הרווחה החלו לחשוד בדבר מה, ההורים היו עוזבים את האיזור ובכך אינם מאפשרים לחקירה להתקדם. על פי החשד, "ההתעללויות נמשכו במשך שנים במספר ערים בארץ, וגם במדינות חוץ", ולכן גם האינטרפול עודכן בפרטי החקירה.

מכר המשפחה אומר כי אמנם "היא נראית נורמלית, יודעת לדבר יפה, אבל בבית יש חגיגה. הזנחה. היא הייתה שולטת בילדים ביד רמה, פיזית ורגשית". לדבריו, "זה לא רק כלפי הילדים, אלא גם כלפי הבעל, שלא עשה דבר ללא אישורה".

גיא קלדרון, נציג המשטרה אמר לשופט שמואל מלמד, כי "מדובר באחד האירועים הקשים ביותר שבהם נתקלה משטרת ישראל. החשודה ובעלה ביצעו התעללויות ב-11 ילדיהם, חלקם הגדול קטינים, לחשודה מיוחסות עבירות רבות, ובנוסף היא הכריחה את ילדיה הגדולים להכות את ילדיה הקטנים".

לגבי מהות העבירות אמר, כי "נפתחה בתיק הזה תיבת פנדורה, כל הסיפורים ייחשפו בימים הקרובים. יש עשרות או מאות אירועים". ההתעללות, כך על פי החשד, כללה הרעבה, מכות, הצלפות גם עם חפצים. "זו התעללות אכזרית" סיכם.

שאלנו את מכר המשפחה, אתה מכיר את החשדות? ראית? שמעת עדויות? "למען האמת, אנחנו לא יודעים הרבה. היא ניתקה קשר עם המשפחות, גם שלה וגם שלו, לא אפשרה לילדים להיות בקשר. יחד עם זאת ידענו על הזנחה, היא לכאורה לא מבשלת, לא מכבסת וכו'".

במשטרה ציינו כי מי שפתחה את תיבת הפנדורה, היא בתם בת ה-17, כאשר לדבריה העבירות החלו מאז הייתה בגיל 3. "הדודים משני הצדדים שכנעו אותה להתלונן במשטרה על מנת לעשות סוף לסיפור", הוסיף מכר המשפחה בשיחה ל'בחדרי חרדים'. "במשך השנים, אנחנו, בני המשפחה דאגנו לכלכל את המשפחה, כסף, אוכל מוכן ועוד".

בעניינו של הבעל, אומר מכר המשפחה כי הוא אמנם אינו 'משוגע', אך כל מי שמכיר אותו יודע שהוא אינו בקו הבריאות המלא. לעתים היה מסתובב ברחובות, וישן על ספסלי הרחוב. "בזמן שהתגורר באנגליה, טען בפני אנשים שם שהוא "מחולל ניסים'.. הוא 'טיפוס' רציני, הוא היה נתון למרותה ועושה כרצונה".

אדם שבעבר טיפל במשפחה, עוד כשהתגוררו בהרי בנימין, אומר ל'בחדרי חרדים' כי אמנם מדובר במשפחה לא שגרתית, אך "מכאן ועד לחשדות שהמשטרה חושדת שביצעו, הדרך ארוכה. המשטרה לקחה 10 צעדים קדימה עוד בטרם העמיקו את החקירה, והסתמכה על ראשי פרקים. לדבריו, אכן יש הזנחה בבית המשפחה, "לצערי הרב זה אינו מאוד מאוד חריג, בכל מקרה מי שאמור לטפל המשפחה זה בעיקר מחלקת הרווחה".

עוד הוסיף הגורם, בהתייחס לחשד להרעבה, התעללות והכאה, כי "גם כשנבדקו חשדות כלשהם, ונבדקו לא אחת, זה לא נטען מעולם". בהתייחס לחקירת הרשויות באנגליה אמר, כי ההורים לא עזבו מיד עם פתיחת החקירה, אלא בסיומה. "החקירה מוצתה עד תום. רק לאחר שזוכו מהחשדות, חזרו לארץ".

פרקליטה של האם, עו"ד שירה קידר מהסנגוריה הציבורית, אמרה לשופט כי מדובר באישה ללא עבר פלילי, "היא אישה שברירית עם רקע של קהילה מסוגרת ונוקשה. המעצר קשה לה שבעתיים יותר מאשר לאדם רגיל".

פרקליטו של האב, עו"ד ניר אלפסה מהסנגוריה הציבורית, אמר לאחר הדיון: "אנחנו לא יודעים הרבה כי החקירה בראשיתה. אנחנו תמיד צריכים להזכיר שיש הבדל איך פרשיות מוצגות בהתחלה לבין איך הן נגמרות בסופו של דבר. מרשי ואשתו משתפים פעולה עם המשטרה והם מכחישים את החשדות נגדם".

השופט שמואל מלמד אמר כי "העבירות אותן ביצעו בני הזוג הן בעלות השלכות חמורות ביותר על הקטינים והפגיעה בהם היא קשה בהתחשב בגילם של הקטינים ובמצב הקוגנטיבי שלהם", והאריך את מעצרם של בני הזוג בשישה ימים.

התעללות בילדים הורים רשלניים פרשת ההורים המתעללים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד