י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

בריונות ברשת – כך תחסמו את פרצות ההגנה

הפרטיות שלנו כבר מזמן לא קיימת ואינטרנט שולט בכל חלקה טובה והמציצנות קיימת גם מחוץ לתוכניות הטלוויזיה והראליטי • כולם יודעים עלינו הכל, בין אם נרצה ובין אם לא והדרך היחידה לשמור על מעט חשאיות כרוכה במעורבות חוקרים פרטים, אמצעים טכנולוגים או בפלסטר

בריונות ברשת – כך תחסמו את פרצות ההגנה
בריונות ברשת צילום: pixabay

הפרטיות שלנו כבר מזמן לא קיימת ואינטרנט שולט בכל חלקה טובה והמציצנות קיימת גם מחוץ לתוכניות הטלוויזיה והראליטי. כולם יודעים עלינו הכל, בין אם נרצה ובין אם לא והדרך היחידה לשמור על מעט חשאיות כרוכה במעורבות חוקרים פרטים, אמצעים טכנולוגים או בפלסטר.

ולמה פלסטר? אנשים רבים חושדים כי יש בריונות אינטרנט ברשתמישהו מביט עליהם דרך המצלמות המקיפות את חיינו, מצלמת הטלפון החכם, הטאבלט והלפטופ והדרך הכי פשוטה ואולי קצת מצחיקה, היא לשים אגד מדבק על עין המצלמה- אבל האמת אינה פשוטה ואינה מצחיקה כלל.

אולי באמת זה קצת קיצוני או פרנואידי אבל ללא ספק מביטים עלינו, בודקים אותנו ברשתות חברתיות ויודעים עלינו הרבה מעבר למה שאנחנו יודעים ורוצים.  וכמו שאפשר "לרגל" אחרינו במדיה דיגיטלית, אפשר בקלות להגיע למידע האישי, לנתונים פרטיים, למסמכים שהם לעיננו בלבד או לחומר הנמצא על המחשב האישי והפרטי שלנו גם לא בארגון או במערכות גדולות.

כולנו שומרים על המחשב האישי ובטלפון מידע שלא היינו רוצים שידלוף החוצה. בין אם מדובר על תמונות פרטיות, מכתבים, עבודות, יצירות, נתונים כאלה ואחרים. זה לא חייב להיות מידע מביך או פוגעני, זה יכול להיות תמונות משפחה, טיוטה של ספר ביכורים או ניהול תקציב משפחתי, מודעות שמעבירים ברשתות חברתיות, דברים אישיים שלא אמורים להגיע לידיים ועיניים זרות באינטרנט ויכולים לשמש להשמצה, הכפשה, הפחדה, סחיטה, התלהמות, התחזות ואיומים.

אז זה נכון שלא כולנו מהווים מוקדי עניין בבריונות רשת (בריונות קיברנטית) כאלה שיכנסו למערכות האישיות שלהם, אבל מה עם אלה שהם כן? מה עם אנשים העומדים במרכזה של התרחשות, "סלבס" למיניהם, אנשים בעלי מעמד, משרות ועמדות מפתח, או אפילו מורות ומורים בבי"ס. מה יקרה אם המידע האישי שלהם ועליהם יהיה חשוף ויגיע לידיים זדוניות?

העיקרון של אבטחת מידע הוא כבר לא רק נחלתם של ארגונים ומוסדות, בעולם של היום כל אחד חייב להגן ולשמור על היקר לו. מדובר הן על שמירה ברמה הפיזית והן על שמירת הפרטיות ברשתות החברתיות ומניעת Cyber-bullying.

אז איך לעשות זאת נכון?

  • סיסמאות – חשוב לשמור היטב על הסיסמאות שלכם לאתרים השונים, לא לתת את אותה סיסמה באופן גורף, לשנות את המבנה שלה ובהחלט לא ללכת על הבנאלי. האקרים מחפשים סיסמאות ופרטי אשראי מומלץ לא להקל עליהם ולשחק בין אותיות קטנות וגדולות ספרות וסימנים.
  • אבטחת תיקיות ומסמכים – יש לכם מסמכים ותיקיות שאתם מעוניינים להגן עליהם באופן מיוחד, תנעלו בסיסמה (בהתאם לנקודה הקודמת)
  • שימוש ברשתות אלחוטיות – כאשר עובדים מרשת לא מאובטחת, Bluetooth או רשת פתוחה המכשירים חשופים לפריצה וקל להיכנס ולדלות מידע.
  • הורדת אפליקציות בצורה בטוחה וחוקית – חשוב להימנע מהורדת אפליקציות שאינן מחנות האינטרנט של מערכת ההפעלה. הורדה מאתר מתחזה שאינו מורשה חושף את המכשיר לפריצות ווירוסים, להיכנס למידע האישי, לתמונות, למערכות המסרונים, להקליט שיחות וכד'
  • אנטי וירוס – הסמארטפון והמחשב הנייד, כמו כל מחשב חשופים לקבלת וירוסים, מומלץ להתקין אנטי וירוס (בהתאם להנחיות יצרן מאחר ויש הבדל בין אייפון ואנדרואיד) ובכך להקשות על פריצה למכשיר והחדרת תוכנות ריגול או זדון.
  • עדכון גרסא – חשוב לעדכן את הגרסה בכל פעם שיוצאת חדשה, זה זאת בעיקר מאחר ובכל עדכון כזה מתעדכנות גם תוכנות האבטחה, תיקוני אבטחה ושיפורים של מערכת ההפעלה שיכולים לסייע לך בהגנה על המכשיר.
  • הגדרות פרטיות – כמעט בכל אתר או רשת חברתית יש אפשרות (עד כמה שידוע) להגדיר את רמות החשיפה והפרטיות, מומלץ להגדירן וכך לשלוט (עד כמה שניתן) במידע שיוצא כלפי חוץ.
  • כדאי להתייעץ עם חוקר פרטי שמתמחה בבריונות ברשת ומשתמש בכלים טכנולוגים מתקדמים לחשיפה ומניעה

יש עוד הרבה דברים שניתן לעשות כדי להגביר את אבטחת המידע הפרטית שלכם, אך חשוב ביותר לדעת שאין איטום הרמטי. ההאקרים משתדרגים עם הזמן וישנן תוכנות ריגול ותוכנות הגנה חדשות כמעט בכל יום. אם יש לכם משהו חשוב להגן עליו תחשבו שוב היכן אתם שומרים ובפני מי אתם חושפים.

הכתבה באדיבות עמי ג'רבי – חוקר פרטי – גל חקירות ייעוץ ומידע

אינטרנט סייבר אבטחה אלימות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד