י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
הלם פנימי

התפטרות ליברמן - בגידה במפלגות החרדיות

התפטרותו של ליברמן בעיתוי זה, היא ללא ספק בגידה במפלגות החרדיות שבחרו לתמוך במקורבו לראשות עיריית ירושלים, בתמורה להעברת חוק הגיוס, תוך שהציבור החרדי משלם מחיר יקר על ההסכם שהפך לא רלוונטי • שניאור ובר בטור פרשנות מיוחד

התפטרות ליברמן - בגידה במפלגות החרדיות
ליברמן וגפני צילום: Yonatan Sindel/FLASH90

התפטרותו המפתיעה של אביגדור ליברמן, הכניסה את המערכת הפוליטית בישראל לסחרור, אך דרמטית לא פחות עבור הציבור החרדי והמפלגות החרדיות, כשברקע תאריך פקיעת חוק הגיוס הולך ומתקרב.

כזכור, העילה הלא רשמית להתעקשות בש"ס ו'דגל התורה' לתמוך במשה ליאון בבחירות לראשות העיר ירושלים, הייתה בשל ההבנות שהשיגו עם שר הביטחון (לשעבר) בנושא, לפיהן יעבירו חוק מוסכם על הנציגים החרדיים, בתמורה להצבעה עבור מקורבו של ליברמן.

התעקשות זו של גפני ודרעי, גבתה מחיר יקר של פילוג חרדי עמוק ושסע רחב, אשר אינו ניתן לאיחוי בשלב זה, ועלול לפגוע בטווח הקרוב בכוח הפוליטי החרדי, בשלל סוגיות שעומדות על הפרק.

אולם, למרות ההקרבה החרדית, שעות ספורות אחרי שקיבל על מגש של כסף ניצחון סוחף בבירה, נראה ליברמן כמי שכביכול בורח מהתחייבותו לנציגים החרדים בשיחות סגורות.

כזכור, הסיכומים סביב נושא הגיוס קיבלו לכאורה ביטוי גם אצל ראש העיר הנבחר, משה ליאון, שעל פי פרסומים שונים שהוכחשו על ידו - הוקלט טוען בשיחות סגורות שקיים בחודשים האחרונים עם פעילים פוליטיים, כי התמיכה החרדית בו היא תוצאה של דיל שנרקם בין שר הביטחון לחרדים - בתמורה להעברת חוק הגיוס.

באותן הקלטות, נשמע ליאון מתאר מפגש של ליברמן עם ליצמן וגפני, לתיאום עמדות בנושא. ליאון טוען באוזני שומעיו כי הטענה של ליברמן לפיה מערכת הביטחון היא זו שתעצב את חוק הגיוס, היא רק כסות ציבורית ובפועל ליברמן יכול להניע את מערכת הביטחון לפי צרכיו הפוליטיים.

ליברמן עצמו בחר להתייחס לשאלת הגיוס במסיבת העיתונאים שכינס לפני זמן קצר ואמר, "עמדתנו הייתה ברורה כשהיינו בקואליציה וגם כשאנחנו בחוץ. יש חוק מצוין ואין צורך לשנות שם פסיק. אני מסופק אם ניתן להעביר את זה בלעדינו. אני מניח שגם סיעת יש עתיד שהצביעה בעד חוק הגיוס - לא תצביע בעדו אם הוא ישונה".

האכזבה במפלגות החרדיות, אלו שהקריבו רבות עבור ההסכמה שגובשה ביניהן לליברמן גדולה מאוד. סביב חוק הגיוס קיים סימן שאלה, כשכרגע לא ברור כיצד יעבירו חוק שיהיה מקובל על גדולי התורה מהמחנות השונים.

אביגדור ליברמן אריה דרעי משה גפני המפלגות החרדיות חוק הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד