י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מרתק: כיצד מתנהל CT ראש לעומת בדיקת MRI?

כולנו מבינים עד כמה הראש, וליתר דיוק המוח, קריטי עבור כל אחד ואחת מאיתנו • בהתאם כשישנו חשש כי נגרמה לאיבר יקר ערך במיוחד זה פגיעה כלשהי, חובה לבחון את המצב באופן מדוקדק עם המכשיר המדויק ביותר הקיים • האפשרויות העומדות בפנינו הן CT ראש או MRI ראש, וכדי להבין מהם המאפיינים הייחודיים של כל אחת מהבדיקות המתקדמות הנ”ל הכנו עבורכם את המידע בעמוד זה • מוזמנים להיעזר בו כדי להבין איזו אופציה מתאימה במקרה הספציפי שלכם

מרתק: כיצד מתנהל CT ראש לעומת בדיקת MRI?
צילום MRI צילום: יח"צ

כולנו מבינים עד כמה הראש, וליתר דיוק המוח, קריטי עבור כל אחד ואחת מאיתנו. בהתאם כשישנו חשש כי נגרמה לאיבר יקר ערך במיוחד זה פגיעה כלשהי, חובה לבחון את המצב באופן מדוקדק עם המכשיר המדויק ביותר הקיים. האפשרויות העומדות בפנינו הן CT ראש או MRI ראש, וכדי להבין מהם המאפיינים הייחודיים של כל אחת מהבדיקות המתקדמות הנ”ל הכנו עבורכם את המידע בעמוד זה – מוזמנים להיעזר בו כדי להבין איזו אופציה מתאימה במקרה הספציפי שלכם.

מתי מתבצעת בדיקת CT ראש?

בדיקת CT ראש מדגימה היטב את המבנה של המוח, את הצורה שלו, זיהומים באזורים שונים, תהליכים שמוגדרים כ”תופסי מקום” (גידול, מורסה), דימומים, שבר (בין אם בעצמות הגולגולת ובין אם בעצמות הפנים) ואת מצב כלי הדם במוח (באמצעות בדיקה ייחודית שנקראת CT אנגיוגרפיה).

בין המצבים שבהם מומלצת בדיקת CT ראש ומוח:

* חשד להידרוצפלוס – מחלה שמתאפיינת בהצטברות של נוזלים בתוך הגולגולת, ובעיקר בקרב תינוקות וילדים (אבל גם מבוגרים, כשבמקרה זה ההשלכות הן כאבי ראש עזים, קשיי הליכה, קושי במתן שתן והתדרדרות מבחינה מנטלית).
* חשד למפרצת בעורקים באזור המוח – מצב מסכן חיים שעלול להוביל לאירוע מוחי.
* חשד למום מולד במוח.
* חשד לזיהום או דלקת בארובות העיניים.
* חשד לזיהום או דלקת בסינוסים.
* לאחר חבלת ראש קשה – כדי לזהות או לשלול דימום תוך מוחי או שבר בעצמות (הגולגולת או הפנים).
* כשישנם שינויים משמעותיים בהתנהגות, בחשיבה או בתחושה שלא נמצא להם הסבר.

איך מתבצע CT מוח?

בדיקת CT מוח מבוססת על קרני רנטגן. למעשה מדובר על אוסף של צילומי רנטגן, מזוויות שונות (בהתאם לאזור במוח שבו מתמקדים), אשר מתבצעים כשהנבדקים שוכבים על מיטה צרה שמוכנסת אל תוך מכשיר ה-CT. בדרך כלל הבדיקה נמשכת פרק זמן קצר מאוד של דקות בודדות, ובכל מקרה היא אינה פולשנית ולא כרוכה בכאב (אם כי תיתכן אי נוחות מסוימת עקב השהות בחלל הסגור והיחסית מצומצם).

נבדקים בעלי קלסטרופוביה יוכלו לעבור את הבדיקה תחת טשטוש או הרדמה. בשאר המקרים החזרה לשגרה הינה מידית. לעתים תתבצע בדיקת CT ראש בעזרת חומר ניגוד שתפקידו לצבוע את הרקמות או את כלי הדם כך שהממצאים יהיו מובהקים יותר ונוחים יותר לפענוח. כשכך הדבר, לרוב יידרש צום של 4-5 שעות לפני ה-CT.

באילו מקרים מומלץ בדיקת MRI ראש?

באופן עקרוני מכשיר ה-MRI, בדומה למכשיר ה-CT, מספק תמונה תלת ממדית מפורטת ומדויקת של פנים המוח, על כל המבנים המורכבים שבו. בהתאם מטרת MRI ראש ומוח היא לזהות כל דבר שחורג מהמצב התקין באיבר זה, ובפרט תתבצע הבדיקה במקרים הבאים:

* חשד לגידול במוח.
* מעקב אחרי הצלחת טיפול בגידולים מוחיים.
* פגיעה בשמיעה ממקור עצבי.
* אדנומה בהיפופיזה – האדנומה היא גידול שפיר שהתפתחותו בבלוטת יותרת המוח עלולה לגרום לעיוורון.
* אפילפסיה.
* תכנון מיטבי של ניתוחים במוח – במקרים אלה תתבצע בדיקה ייחודית שנקראת fMRI. בדיקה זו מזהה במדויק את מיקומם של אזורים אשר אחראיים על פעולות שונות (שפה, תחושות, מוטוריקה וכו’) ובכך מבטיחה כי הם לא יינזקו במהלך ההליך הכירורגי.

כיצד מתבצעת MRI מוח?

MRI ראש נמשכת בין חצי שעה לשעה. לפניה יש להיות בצום של כשעתיים, ובמרבית המקרים הבדיקה תתבצע בעזרת חומר ניגוד שנקרא גדוליניום. בדומה ל-CT מוח, גם בדיקה זו מתבצעת בשכיבה, על מיטה שמוכנסת אל תוך מכשיר (כך שנבדקים בעלי קלסטרופוביה עוברים אותה עם טשטוש או אפילו הרדמה, וכך גם ילדים קטנים יחסית).

הדרך שבה ממפה מכשיר ה-MRI את פנים הראש היא על בסיס שדה מגנטי חזק, גלי רדיו ותגובת אטומים שונים במוח לאותם גלים בתוך השדה המגנטי. דמיון נוסף בין MRI מוח לבין CT הוא שגם בדיקה זו לא גורמת לכאב ואם לא נדרשו אמצעי טשטוש החזרה לשגרה הינה מידית.

איך תדעו איזו בדיקת ראש עדיפה עבורכם?

הבחירה בין MRI ראש לבין CT ראש מתבצעת על סמך מספר שיקולים, כשלא תמיד ישנו חופש להחליט. בחלק מהמקרים רק אחת מהבדיקות מסוגלת לזהות את מה שרוצים לאבחן, וכך למשל בדיקת CT מוח לא מסוגלת לזהות אדנומה בהיפופיזה ואילו MRI כן. שיקול משמעותי נוסף הוא החשיפה לקרינה: בדיקת CT מבוססת כאמור על קרני רנטגן ועל כן הנבדקים סופגים כמות מסוימת של קרינה מייננת. בבדיקות MRI לא מעורבת קרינה.

בהתאם נשים הרות וילדים יישלחו ל-MRI ולא ל-CT, וישנם עוד מקרים שבהם הרצון להימנע מהסיכון (גם אם הוא מזערי, ובפרט מתאפיינים הדגמים החדשים ברמת קרינה נמוכה) מטה את הכף לטובת ה-MRI. בכל מקרה חשוב להקפיד על פענוח איכותי כדי להבטיח אבחון מדויק לחלוטין.

עוד
על MRI ו CT ראש תוכלו לקרוא בקישור הבא

 

 

ראש בדיקות רפואיות MRI CT

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד