י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בקולי קולות

המתבודד צעק ביער: "זה לא מנשה, זה הוא"

אין רע יורד מלמעלה: ככל שאדם חי באמונה חזקה יותר שאף אדם בעולם לא יכול לעשות לו לא טוב ולא רע ורק השם לבדו יש לו יכולת השפעה על מה שקורה - האדם חי חיים מאושרים • טורו המרתק של מאמן הרגש החסידי, ר' מרדכי רוט

המתבודד צעק ביער: "זה לא מנשה, זה הוא"
התבודדות צילום: פלאש 90

זה לא מנשה, זה הוא

קיבלתי השבוע טלפון מחבר טוב שאמר לי: "מרדכי, אתה צריך לנסוע ולחזק יהודי שהוא גם ידיד שלך". "מה קרה לו?" שאלתי.

"אתה יודע שהוא איש עסקים מצליח, אך לפני חודשיים חבר טוב של אותו יהודי רימה אותו וגנב ממנו הרבה מאוד כסף. הוא הכריז על פשיטת רגל וכנראה הוא שבור לרסיסים, לך תדבר, תגיד לו כמה מילים טובות, תחזק את רוחו".

נסעתי לאותו יהודי בניסיון לחזק אותו מעט, אך פה קיבלתי את ההפתעה של חיי. הייתי בטוח שאמצא אדם שבור לרסיסים, אך במקום זה אני מוצא אדם שמח, מלא ביטחון בהשם.

והוא חוזר שוב ושוב על דבריו 'אף אחד לא גנב אותי ואף אחד לא נתן לי כסף, היחידי שנתן לי כסף ולקח אותו ממני ואני מאמין שהוא גם יביא לי בחזרה זה רק השם יתברך, אף אחד לא יכול לעשות לי לא טוב ולא רע מלבדו ואני מאמין באמונה שלמה שכל מה שהשם עושה לטובה'.

שאלתי אותו איך אתה כזה חזק, מאיפה העוצמות האלו? עד לפני כמה חודשים היית אדם עשיר והיום פשטת את הרגל, מאיפה האמונה החזקה הזו שלך?

הייתי חסיד של ר' אשר פריינד, סיפר האיש, ר' אשר החדיר בלבבותינו אמונה חזקה וללא עוררין. בוא ואספר לך סיפור. ר' אשר היה נוהג להתבודד ביער ירושלים, פעם מצאו אותו מתבודד ביער שש שעות וצועק צעקות נוראיות 'זה לא מנשה, זה הוא', 'זה לא מנשה, זה הוא' בקולי קולות.

אנשים לא הבינו מה קרה למנשה, ואז התברר, הרי ידוע שר' אשר פריינד היה חלוץ בנושא חסד ואחד גנב ממנו כמה מיליונים, במקום שהוא יביא את זה לארגון החסד הוא לקח את זה לעצמו.

אז ר' אשר לא רצה להרגיש שום כעס בליבו על אותו יהודי, הוא נסע להתבודד שש שעות ולצעוק זה לא מנשה שגנב אותי, זה הוא, זה השם עשה את זה, אף אחד לא יכול לעשות לי כלום לא טוב ולא רע. רק השם.

בהתחלה, בשבוע הראשון לא יצאתי מפתח הבית, הייתי שבור לחלוטין החבר שלי השותף שלי גנב אותי ורושש את כל כספי, רציתי פשוט לשבור לו ידיים ורגליים... אך לאט לאט נזכרתי בדברי ר' אשר ובסיפור שסיפרתי לך וזה חיזק אותי מאוד.

ביקשתי מהשם שיתן לי כוחות ונסעתי להתבודד בפרדס בצומת מורשה, לא צעקתי שש שעות... אבל זעקתי להשם שיתן לי כוחות לא לכעוס על החבר שלי, ולחיות את האמת שזה מהשם ושאף אחד לא יכול לעשות לי כלום.

ככל שאדם חי באמונה חזקה יותר שאף אדם בעולם לא יכול לעשות לו לא טוב ולא רע ורק השם לבדו יש לו יכולת השפעה על מה שקורה - האדם חי חיים מאושרים.

כותב השורות, ר' מרדכי רוט. (קרדיט: באדיבות המצלם)

פעם פגשתי יהודי שאוסף כסף לצדקה מספר פעמים בשנה בחוץ לארץ, שאלתי אותו לא קשה לך העבודה הזו, אתה צריך לחזר אחרי אנשים, אחד מביא לך קצת ואחד מביא לך כלום, אחד מחייך לך והרביעי מעיף אותך.

הוא אמר לי כך, אבא שלי נפטר מהמחלה כשהייתי אברך צעיר, עד השנייה האחרונה הוא היה מלא ביטחון ושמחה ואמונה והוא ביקש ממני רק בקשה אחת, שאבטיח לו שאלמד בכל יום בחובת הלבבות בשער הביטחון. ומאז אני לומד זאת כל יום כבר שנים רבות. זה עשה מהפך בחיי.

בכל פעם לפני שאני דופק בדלת לבקש צדקה, אני אומר לעצמי, אותו אדם שנמצא עכשיו בבית לא יכול לעשות לי לא טוב ולא רע רק השם, וכל כסף שהוא נותן זה השם יתברך מחליט, ולא יעזור שום חיוך נוסף שאחייך לאותו בעל בית.

אתה שואל איך אני אוסף צדקה כל הרבה שנים ברוגע ובשלווה? זה הסוד, אני פשוט לא מתרגש ולא נלחץ מאף אחד כי אני יודע בוודאות שהשם מחליט כמה כסף אקבל. והכסף שצריך לבוא אלי נמצא פשוט אצל אותו יהודי בדרך. כמובן שאני אומר לתורם תודה רבה יפה, אבל בפנים בליבי אני אומר תודה רבה לקב"ה.

אדם שחי ונושם ומרגיש כך, שאף אחד בעולם לא יכול לעשות לו לא טוב ולא רע ושה' מנהל אותו והוא משליך את עצמו עליו ונותן לה' להנהיג אותו והוא יודע שיש לו את האבא הכי חזק בעולם שאוהב אותו ודואג לו.

הוא חי חיים עם פחות חרדות, כעסים, קנאה ועצבות. הבעיה של האדם שהוא רוצה שהחיים ינהגו כמו שהוא רוצה והוא לא משחרר ונותן שהשם ינהיג אותו, הוא נלחם, בועט ומתעקש, במקום לקחת נשימה עמוקה ולהגיד לעצמו השלך על השם יהבך והוא יכלכלך.

דוד המלך ע"ה אמר לאוהביו כאשר פגע בו שמעי בן גרא והשליך עליו אבנים וקיללו קללה נמרצת: מה לי ולכם בני צרויה, כה יקלל, כי השם אמר לו קלל את דוד, ומי יאמר מדוע עשית כן. ומבואר בגמרא שבשל כך זכה להיות רגל רביעית למרכבה.

פעם סיפר לי אדם ששנים רבות היה חי בפחד מאנשים. היה חי באלף חשבונות, אני צריך להגיד לו יפה בוקר טוב כי אחרת הוא לא יעזור לי בזה. ולשני כך ולשלישי כך, כל הזמן ניסה לרצות אחרים. הוא גם פחד להגיד לאנשים דברים שמפריעים לו, כי פחד איך יגיבו.

אותו אדם סיפר לי שיד ההשגחה זימנה לו איזה ספר שמדבר על אמונה ושם הוא קיבל את החוזק פשוט לא לפחד מאף אחד בעולם, רק מהשם, זה ביטחון עצמי אמיתי, כשהבנתי שאף אחד בעולם לא יכול לעשות לי שום דבר רע וטוב אלא אם כן ה' מחליט.

אנשים הם רק בובות תיאטרון. הרגשתי שפשוט התחלתי לחיות, התחלתי לעשות את מה שאני צריך באמת לעשות ולא רק בגלל שאני מפחד או מנסה לרצות את השני.

אין רע יורד מלמעלה

אדם שחיי בלי אמונה אמיתית, חי חיים מלאי סבל, קנאה, כעס, עצב ושנאה. למה לשכנים יש כסף ולנו פחות, למה הבן של השכנים יותר טוב מהבן שלנו. ה'למה' לא נגמר אף פעם.

אך כאשר הוא משחרר וחי באמת באמונה באלוקים, הוא חי חיים מאושרים ויודע את התשובה למה עובר עליו מה שעובר עליו, כי הוא מאמין שיש בורא עולם שהוא משגיח ומחיה את הכל ורק הוא יכול לעשות שינוי, בין לטובה ובין לרעה. הוא פשוט אבא שלך ומאיתו לא תצא הרעה.

אין רע יורד מלמעלה. והכי חשוב, אדם שחי באמונה יודע שהוא ממלא את היעוד שלו בחיים, הרי למה ניתנה תורה ומצוות כדי שנהיה דבוקים בבורא ואם אדם לא חי באמונה שכל מה שקורה סביבו ואיתו הכל בהשגחה פרטית, הוא מפסיד את הקשר האלוקי ואת קרבתו ולזה הגענו לעולם הזה.

גם בענייני פרנסה, אדם צריך לעשות השתדלות בסיסית, כך ה' ברא את עולמנו, אבל את הפרנסה ה' נותן, אם הוא החליט שלפלוני אלמוני לא יהא כסף, לא תעזור שום השתדלות בעולם שיהא לו כסף.

בדיוק כשכתבתי את הכתבה התקשר אלי חבר והתייעץ מהי דעתי לגבי שם לעסק שהוא הולך להקים, והוא מספר לי שכבר שבועיים הוא מתחבט בזה ויש לו עשרות הסברים לפה ולשם. המלצתי לו על שם שלדעתי טוב, אך אמרתי לו בתור חבר שלא יחשוב שאם הוא יבחר בשם הזה ספציפי זה יתן לו יותר כסף או פחות, אתה צריך לעשות השתדלות וזהו, אל תתלה בשם שזה יביא לך את הכסף... השם מביא לך את הכסף.

יש חברות ענק בעולם שהיה להם את יועצי העסקים הכי טובים והם הלכו לפי כל הכללים ולמרות הכל פשטו את הרגל. כי זה בדיוק העניין, שאם ה' מחליט שלאחד לא יהיה כסף, אז לא יעזור שום דבר. ואם ה' יחליט שלשני יהיה כסף, אז גם אם הוא יעשה את כל הטעויות שיש הוא ירוויח.

קרוב משפחה שלי סיפר לי שאת הכסף הגדול הוא עשה דווקא כשעשה את הטעויות הכי גדולות... ושנים מאוחר יותר כשהיו לו כבר יועצי עסקים ומנהלי חשבונות, הוא לא עשה רבע ממה שעשה פעם...

לא קל לחיות כך, כי הרי כשמגיע לנו ניסיון קטן אנחנו ישר מאבדים את העשתונות, אבל האמת היא שלחיות בלי אמונה זה הרבה יותר קשה. אדם שלומד בכל יום לדוגמה את הספר חובת הלבבות שער הביטחון, יש סיכוי שבעזרת השם הוא יחיה באמונה. דרך אגב ישנה סגולה מהרב יהודה זרחיה סגל ז"ל מתל אביב שהיה ידוע כיהודי צדיק ובעל מופתים, ואמר סגולה לפרנסה ללמוד בכל יום בספר חובת הלבבות שער הביטחון עשר שורות ולחזור עליהן ארבע פעמים.

שתמיד נזכור שעם עזרתו יתברך אפשר לבקוע את הים. ובלא עזרת הבורא אי אפשר לעבור את מפתן הבית. ואף אחד בעולם לא יכול לעשות לכם לא טוב ולא רע, רק השם יתברך לבדו.

שבת שלום לכל עם ישראל היקרים. לתגובות [email protected]

 

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד