י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הסקר בדק

כמה אתם מודעים לאיומים ולסיכונים ברשת

סקר שערכה לראשונה הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים, לרגל יום הגנת הפרטיות הבינלאומי, מגלה נתונים על ההרגלים של הישראלים, המבוגרים והצעירים בשימוש ברשת | כך למשל, 48% מבני הנוער בגילאי 14-17 מאשרים גם אנשים שאינם מכירים כחברים בפייסבוק 

כמה אתם מודעים לאיומים ולסיכונים ברשת
סמארטפון צילום: unsplash

לרגל יום הגנת הפרטיות הבינלאומי שחל היום (שני), הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים, מפרסמת ממצאי סקר שערכה לראשונה, אשר נועד לבחון את מודעות הציבור לאיומים ולסיכונים לפרטיות ברשת ומה עושה הציבור למען שמירה על פרטיותו.

מהסקר עולים פערים משמעותיים באשר למודעות חשיבות השמירה על הפרטיות בהשוואה בין בני הנוער למבוגרים. בשימוש באפליקציות הפערים בשמירה על הפרטיות התגלו כמשמעותיים ביותר.

הסקר נערך בקרב מדגם מייצג בו השתתפו 803 גברים ונשים בגילאי 14 ומעלה. מהסקר עלה כי קרוב למחצית מבני הנוער מאשרים גם אנשים שאינם מכירים כחברים ברשתות החברתיות.

48% מבני הנוער בגילאי 14-17 מאשרים גם אנשים שאינם מכירים כחברים. לעומת 26% בגילאי 18-34 ו- 22% בגילאי 35- 55.

עוד עולה מהסקר כי בני הנוער מורידים אפליקציות מבלי להתייחס למדיניות, כי רק 21% ציינו שמדיניות הפרטיות מהווה עבורם שיקול. ככל שרף הגילאים עולה, כך מדיניות הפרטיות הופכת לשיקול משמעותי יותר בהורדה.

60% מבני הנוער מעלים תכנים לרשתות החברתיות בתדירות כלשהי, 14% מעלים תכנים בתדירות גבוהה (שבועית ויותר).

בהתייחס לביצוע פעולות שמירה והגנה על פרטיות ברשת, רק 3% מבני הנוער מעדכנים סיסמאות בתדירות גבוהה, בעוד שכאשר מדובר במבוגרים (בני 35-55), 19% מהמבוגרים העידו כי הם מעדכנים סיסמאות בתדירות גבוהה. מדובר בפער ניכר.

שימוש באפליקציות: רק כמחצית מבני הנוער קוראים את מדיניות הפרטיות באפליקציות. מדובר בפער ניכר לעומת המבוגרים (בני 55 ומעלה) שמרביתם העידו כי הם קוראים את מדיניות הפרטיות באפליקציות ( 76% מהנשאלים). ניתן לראות גם פערים בהתייחס לשיקול היבט הפרטיות בהורדת האפליקציות, רק 21% מבני הנוער העידו כי מדיניות הפרטיות מהווה עבורם שיקול בהורדת אפליקציות, בעוד שכאשר מדובר במבוגרים, הדבר מהווה שיקול של 43% אחוז מהנשאלים בני 35-55, נתון דומה גם בקרב המבוגרים בני 55 ומעלה (42%).

עו"ד גילי בסמן ריינגולד, היועצת המשפטית של הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים: "הצלצול הזה הוא בשביל כולנו. אנחנו חייבים לחדד את הגבולות בין העולם האמיתי לעולם הדיגיטלי, ולבחון את עצמנו בכל פעולה דיגיטלית שאנו עושים. רשתות החברתיות, אפליקציות ובכלל הרשת היא סביבה שטמונה בה הזדמנויות רבות ללמידה ולהתפתחות וליצירת קשרים, אך יחד עם זאת חשוב שנהיה מודעים גם לסיכונים".

לדבריה, "בני הנוער הם הילדים שלנו, הם אזרחי העתיד שיאלצו להתמודד בעתיד עם ההשלכות של מעשיהם היום ברשת. התפקיד שלנו הוא לסייע להם להבין את המשמעויות הסיכונים וההשלכות. כל תוכן שהם מפרסמים, כל תמונה יישארו שם לתמיד, מה שבהמשך חייהם הבוגרים עשוי לפעול שלא לטובתם".

"עלינו לזכור כי מה שלא היינו עושים בעולם האמיתי לא נעשה גם בעולם הדיגיטלי וכי מה שנעשה בעולם הדיגיטלי נשאר שם לנצח. חשוב שהמידע האישי שלהם, יישאר שלהם ולא יגיע לידיים הלא נכונות. המפתח בראש ובראשונה הוא המודעות וההבנה שלכל אחת ואחד אפשרות לקחת שליטה על הפעולות הנעשות ברשת", מסיימת היועצת.

הגנת הפרטיות הרשות להגנת הפרטיות משרד המשפטים סקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד