י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מצוקה רגשית

בן הזוג רגיש ופגיע, כל משפט גורם להתפוצצות

נכון שבני הזוג שלנו הם לא המטפלים שלנו, אבל כולנו מבינים שגם לגבר וגם לאישה יש צרכים רגשיים שונים מהשני ואם נדע להעניק אחד לשני את הצרכים של השני, הזוגיות שלנו תשתפר | טורו השבועי של הרב מרדכי רוט

בן הזוג רגיש ופגיע, כל משפט גורם להתפוצצות
אילוסטרציה צילום: unsplash

לפני כחצי שנה היה אצלי אברך כבן שלושים וחמש, הוא החל לספר לי את סיפורו - אני נשוי כבר 15 שנים, יש לי ברוך השם חמישה ילדים מקסימים וטובים, יש לי דירה בירושלים, גם פרנסה יש לי בשפע, רק בעיה אחת יש, אשתי שתהיה בריאה גדלה להורים קשים, היא סבלה מהם רבות ואני סובל היום את התוצאות של מה שההורים שלה התנהגו אליה.

אשתי סובלת ממספר בעיות רגשיות שקשה לי לחיות איתם, יש לה בעיה של חוסר אימון, היא מרגישה שכולם לא אוהבים אותה, היא כועסת הרבה ועוד מספר בעיות שאין כאן המקום לפרטם. זה כל כך קשה לי לחיות כך, זה רק מחמיר מיום ליום עד כדי כך שחשבתי להתגרש. עם מי שהלכתי לדבר לא עזר, אדמו"רים רבנים יועצים ומי לא, אך שום דבר לא עזר.

תגיד לי, היא פעם הלכה לטיפול? שאלתי.

לא. היא לא מוכנה ללכת לשום טיפול רגשי. מספיק היה לי כשהייתי בחורה עם מטפלות, אני לא מאמינה בשום טיפול, כך היא עונה לי תמיד כשאני מציע זאת ובינתיים עוברים השנים ואני מתמודד וסובל. פניתי למספר רבנים ואף אחד לא הצליח להשפיע על אשתי ללכת לטיפול. אהיה איתך כנה, יש לנו ימים טובים יחד אבל כשמגיע הקטע של הבעיות הרגשיות שלה זה ממש איום ונורא. מצד שני, יש לי ילדים ואני לא רוצה להתגרש, לא רוצה לעשות להם את העוול הזה וגם אני אין לי כוח לגירושין.

הייתה לי איתו שיחה ארוכה הכאב והצער של האברך שישב מולי היו קשים, השתדלתי לעודד אותו בדרכי שלי. הצעתי לו הצעה כזו: לתקופה של ניסיון - בוא תנסה להיות המטפל של אשתך, לא שתגיד לה אני מטפל שלך, אלא שנשב יחד ונדע מה הם הצרכים הרגשיים של אשתך איזה דברים יוצרים אצלה כל פעם תהליך בעייתי.

הרב מרדכי רוט. צילום: באדיבות המצלם

אני יכול להגיד לכם שעברה חצי שנה ואותו אברך הוא ממש גיבור, לא אשקר ואגיד שהוא חי את חיי הזוגיות הכי מאושרים שיש בעולם, אבל זה כן בטוח קרה לו שחיי הזוגיות שלו השתפרו ללא הכר בחצי השנה האחרונה. זה היה תהליך, לדעת להבין להרגיש לתפוס מה אשתו באמת זקוקה, איזה צרכים רגשיים הוא יכול לספק לה.

לפני כשנה כתבתי שהרבה בעיות בזוגיות נובעות בגלל שמגיעים לזוגיות עם בעיות רגשיות לא פתורות מהעבר, והבעיות שהגענו איתם מהעבר יוצרים בעיות בתקשורת הזוגית שלנו בהווה. הסברתי שבני הזוג שלנו הם לא המטפלים שלנו וכאשר אנחנו מתקנים את האישיות שלנו מהעבר שלנו אז אוטומטי משתפרת הזוגיות בהווה.

אתן דוגמה, אם אחד מבני הזוג הוא מאוד רגיש ופגיע, אז כל משפט שבן הזוג אומר גורם להתפוצצות, למריבות ולאש ותימרות עשן. ככול שבני הזוג יותר יציבים נפשית, כך הסיכוי שלהם לחיות בצורה נכונה גדל. וככל שבני הזוג יטפלו בעצמם כל אחד באופן אישי - כך הזוגיות שלהם תשתפר.

בכתבה הזו אני רוצה להביא את הצד השני של המטבע שנכון שכאשר יש לנו בעיות רגשיות קשה לנו יותר לתקשר בצורה נכונה ובריאה עם בני הזוג שלנו, אבל ראיתי המון פעמים אנשים שלמרות שהיו להם בעיות רגשיות, דווקא הזוגיות הטובה שלהם ריפאה אותם מכל צלקות העבר.

נכון שבני הזוג שלנו הם לא המטפלים שלנו, אבל כולנו מבינים שגם לגבר וגם לאישה יש צרכים רגשיים שונים מהשני ואם נדע להעניק אחד לשני את הצרכים של השני, הזוגיות שלנו תשתפר, כך אותו דבר אם נדע מה הם הצרכים הרגשיים של בני הזוג שלנו, אז פשוט נצליח לרפא אותו.

לכל אחד יש דברים שמשפיעים עליו, אחד יותר רגיש ופגיע השני צריך הרבה כבוד השלישי נוטה למצבי רוח וכו', עם נדע להכיר את מבנה הנפש של בני הזוג שלנו, מה חשוב לו, מה מרגיז אותו, מה הוא באמת צריך, מה משמח אותו, איזה משפטים גורמים לו להיפגע או להישבר, מה גורם לו לחוסר אמון ואיזה משפטים גורמים לו להתחזק - אז ניצור את הזוגיות המאושרת שרק יכולה להיות, ויש סיכוי לא קטן שלאט לאט ירפאו לנו הפצעים מהעבר. אבל זה יכול להיות רק אם אנחנו באמת מנסים להיות קשובים לצרכים של השני ולא רק קשובים לצרכים שלנו. מה השני צריך ולמה הוא זקוק באמת. וכל אחד זקוק לצרכים אחרים, ובפרט שאחד מבני הזוג מגיע עם העבר הבעייתי שלו.

ראיתי מקרים של אנשים שסבלו מבעיות רגשיות שונות, בעיות של חוסר אמון, חוסר אהבה, פגיעות שחוו בילדותם והבן זוג שלהם למד לתת לשני את הצרכים שהיו חסרים לו בדיוק. כמובן שלכתחילה עדיף ללכת לטיפול, אבל כן אפשר ממש לרפא את העבר ההווה והעתיד דרך זוגיות בריאה וטובה.

לפעמים בן הזוג צריך להיכנס לנעלי המטפל הרגשי, זה לא מומלץ, אבל אם אין ברירה – זה עשוי להיות המפתח להצלת הזוגיות.

זוגות שיש להם זוגיות טובה הם האנשים הכי מאושרים שיש בעולם. אדם יכול להיות לו הכל אבל אם הוא מגיע הביתה ויש כל הזמן מריבות בבית - הכל פשוט לא שווה כלום חייו אינם חיים.

שבת שלום לכל עם ישראל היקרים והקדושים. לתגובות [email protected]

טיפול רגשי הרב מרדכי רוט חיי זוגיות זוגיות בריאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד