י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
רב הכשרות במכתב נוקב

ליובאוויטש או מהודר: סערת מחירי העופות בחב"ד

במענה לשאלת כמה מחסידי חב"ד בצפת על מחירי העופות שבהשגחתו, השיב הגר"מ ביסטריצקי, אב"ד כשרות 'מהדרין צפת' ורב קהילת חב"ד בעיר, במכתב נוקב וחריג, בו הוא תוקף במרומז שחיטות אחרות בקהילת חב"ד

ליובאוויטש או מהודר: סערת מחירי העופות בחב"ד
הגר"מ ביסטריצקי במשחטה עם הרה"ג יוחנן גוראריה רבה הראשי של חולון צילום: באדיבות המצלם

על רקע חג הפסח המתקרב, יצא הגר"מ ביסטריצקי, אב"ד כשרות 'מהדרין צפת' ורב קהילת חב"ד בעיר, במכתב נוקב במיוחד, בו הוא תוקף במרומז שחיטות אחרות בקהילת חב"ד שאינן מקפידות על כל הידורי הכשרות הנדרשים, לדבריו.

כידוע, בקהילת חב"ד פועלות מזה שנים כמה שחיטות שמתהדרות בהיותן 'שחיטת ליובאוויטש', הוי אומר, שהשוחטים יהיו יראי שמים ויימנו על קהילת חסידי חב"ד, יקפידו על טבילה במקווה ועל לימוד חסידות מדי יום. הנוהל החל בהוראה קדומה של האדמו"ר מליובאוויטש, ומיותר לציין שהציבור החב"די מקפיד על כך ורוכש בשר ועופות אך ורק מהשחיטות המקפידות על יישום ההוראה של הרבי.

אולם, בעוד ובכל השחיטות נוהגת ההוראה לשחיטת ליובאוויטש ברמת הבסיס שלה במידה שווה, ברמת הידורי הכשרות מסתבר שישנם פערים שמשליכים על פערי המחירים הקיימים בין החברות. כך עולה ממכתב חריף ונוקב שפרסם היום הגר"מ ביסטריצקי לקהילת חב"ד בצפת בראשה הוא עומד ושהגיע לידי "בחדרי חרדים" המכתב יצא במהירות מגבולות צפת ועורר סערה גדולה בחסידות חב"ד כולה.

"נשאלתי ע"י כמה אברכים יראי שמים מקהילתנו, מדוע מחיר העופות שבהשגחתי אינו זול כשאר השחיטות", פותח הגר"מ את מכתבו החריג, "עלי להבהיר כי אינני מתעסק כלל וכלל בנושא המחיר, תחום השייך למשווק בלבד, אלא אך ורק בנושא כשרות ורמת הידורי הכשרות. אך למרות זאת, בגלל החשיבות שאני רואה בעזרה לציבור ובפרט לפני החג כשההוצאות מרובות, אנסה לענות ולהסביר את הסיבה לכך".

הוא מסביר כי "היצרן קובע את המחיר לק"ג עוף בהתאם לרמת העלויות שלו בצוות השחיטה וההשגחה. בשחיטה שבהשגחתי אנו שמים דגש על מספר בדיקות לכל עוף ועוף, השחיטה והבדיקה הינן במתינות, עם צוות מורחב של בודקים ומשגיחים, לצורך שמירה על רמה גבוהה של הידורי כשרות".

במכתבו, מונה הגר"מ ביסטריצקי רשימה ארוכה של הידורי כשרות, שלדבריו, הם שגורמים לפערים במחיר בין השחיטה שבהשגחתו לאלו האחרות. כך בין היתר הוא מדגיש שהשוחטים מחויבים שלא לעבוד משמרת נוספת לפני השחיטה במקום אחר; ששכרם מחושב גלובלית לפי יום עבודה ולא לפי מספר העופות ששחטו; שקצב השחיטה אינו עולה על 11 עופות לדקה; שכמות העופות מוגבלת עד 10,000 למשמרת, ושכל אחת כזו אינה עולה על 6 שעות.

הגר"מ ביסטריצקי מבהיר במכתבו כי "על ציבור אנ"ש להבין, כי שמירה על עקרונות ההידור בשחיטה אינם דבר של מה בכך. הדבר דורש עמידה נוקשה, התמדה ומקצועיות, ובעיקר, צוות השגחה מורחב, מנוסה ומקצועי. משום כך העלויות גבוהות יותר, שכן כל פרט מהנזכר לעיל מוסיף בעלויות ומעלה את המחיר הסופי לק"ג".

והוא מוסיף הצהרה נוקבת וחריפה במיוחד: "אף שהמחיר הוא נושא חשוב, ובפרט למשפחות ברכות ילדים, אם אצטרך לפעול להורדת המחיר וזה יבוא באופן וודאי על חשבון הורדת רמת הידור הכשרות, הרי שאחטא למטרה, שהיא עמידה על עקרונות הידור וכשרות השחיטה לטובת אנ"ש".

לסיום, מציין הר"מ ביסטריצקי: "אין לי צל של ספק, שכאשר הציבור – שאינו בקי בסדרי השחיטה וצרכי ההשגחה - יהיה מודע אך במעט לפרטי המורכבות ולחשיבות כל פרטי ההקפדות הנ"ל, הוא יקבל בהבנה את המחיר, ולאידך כמובן שאסור לנצל את הציבור ולהפקיע מחירים".

עופות הרב שמואל ביסטריצקי צפת חב"ד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד