י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מָּסְרוּ נַפְשָׁם עַל קְדֻשַּׁת הַשֵּׁם

האם החרדים מתעלמים מיום האבל הישראלי

ברחבי המדינה ירכינו הערב ראש בעצב לזכר חללי מערכות ישראל שנפלו בגבורה במלחמות הרבות שפקדו אותנו ב-70 שנותינו • האם החרדים שחיים כאן מאז תקומתה של המדינה עושים מספיק כדי לזכור • מתי התחיל הניכור, והאם אנו עומדים בפני שינוי בלתי נמנע • מאמר מערכת

האם החרדים מתעלמים מיום האבל הישראלי
חרדים - חילונים. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דרך ארוכה עשתה החברה החרדית מאז הקמת המדינה ועד היום. נדמה, שבשנים האחרונות חל שינוי בהפנמת האבל הלאומי במיוחד אצל צעירי המגזר.

עם קום המדינה ומלחמת השחרור בעקבותיה, אז, רוב הציבור החרדי היה חלק אינטגרלי מהאבל ושותף, גם אם היו חילוקי דעות מהותיים, לאבל הלאומי. דווקא הדור שבא אחרי, חש נתק משאר העם וכך גם הרחיק עצמו מן האבל הלאומי.

אי אפשר להתעלם מהעובדה שהיו בעלי אינטרסים, מכיוונים שונים שחיבלו בדרכים נלוזות במרקם החיים הציבורי שראה אחריות משותפת בין כלל מרכיבי האוכלוסייה בישראל לענייני המדינה.

פוליטיקאים ממפלגות שונות העמידו חומה בין המגזר החרדי לשאר העם בישראל, אך לא רק. גם שופטי הבג"צ ידם במעל, ובשורת החלטות שמטרתן אחת היא להצר את צעדי החברה החרדית ולעקור את שאריות הסממנים היהודים של המדינה, הביאו במו ידם לתחושת הניכור והאכזבה מכל מה שמדינת ישראל מסמלת.

עם זאת, כל בר דעת בן לחברה החרדית מבין שיש ערך עליון להקרבה של צעירי המדינה בצבא. גם הקרבה אישית וגם הקרבה משפחתית ורבים מהם חיים את הקונפליקט עם האמונה שלימוד התורה כערך עליון לשמירה על הגחלת, לא פחות חשוב משמירה על הביטחון והטריטוריה של העם והארץ.

נופלים בני המגזר החרדי הי"ד

כיום, נראה שחל שינוי מהותי ביחס של החברה החרדית ובתפיסת האבל הלאומי שלהם, הרבה מכך נזקף לזכותם של כלי המדיה החדשים, שהכניסו את השיח המורכב הזה אל תוך המגזר וכידוע, כוחן של הרשתות החברתיות הוא רק מקביל לכוחו של הטבע וכמו שסופת טייפון ורעידת אדמה אינה יכולה להימנע, כך גם כוחה של המדיה החדשה חזקה.

מחובתנו בנקודה זו להבדיל בין הטוב לרע במדינה, ומשניהם - צריך לומר ביושר - יש די והותר. העובדה שמידי יום אנו חוטפים אבנים ובליסטראות ממי שמחזיקים בהגה השלטון במגדלי השן ומבעלי הטורים בעיתונים שמעמידים אותנו חדשים לבקרים באור שלילי, איננה אמורה להעיב על החיבור שלנו עם כל יהודי באשר הוא מתוך זיכרון שאחים אנחנו ואב אחד לכולנו.

לכך יש לצרף את קרבנות המלחמות מקרב הציבור החרדי שלצערנו מספרם הולך וגדל, ורק בשבוע האחרון התווסף לרשימה אב לפעוט שעלה השמימה בכתוצאה מפגיעת רסיסי רקטה ששוגרה לאשדוד, בשעה שהגן בגופו על עוברת אורח.

אז נכון, כציבור שומר תורה ומצוות יש לנו את הדרך המסורה והאופן שבו אנו בוחרים לציין ולזכור את החיילים שהקריבו את חייהם למען שמירת בטחוננו. נעשה זאת בלימוד תורה ומשניות לעילוי נשמתם ולא נאמץ מנהגים שמקורם בשדות זרים. אך ביום בו רבים מעם ישראל מתייחדים עם זכרם, ראוי שגם אצלנו זכרם לא יסוף ונרבה בתפילה שהייעוד הקיצו ורננו שוכני עפר יתגשם במהרה.

יום הזיכרון חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד