י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
השבת לא מעניינת

הבלוף הגדול של הנציגים החרדים בכנסת

"לכל שבת יש מוצאי שבת", אומר הפתגם העממי; ולכל מחאת שבת מוכן מראש סולם מפואר לירידה מעץ האיומים ש"מזעזעים" את הקואליציה • הגיע הזמן לבדוק: האם השבת היא ערך או נטל עבור הנציגים החרדים, ועד כמה ההצהרות בתקשורת רחוקות מהמציאות בגבעת רם? • דעה

הבלוף הגדול של הנציגים החרדים בכנסת
אילוסטרציה צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הביזיון התורן - אין מילה אחרת להגדיר את מכתב ה"הסכמה" שהעניק ראש ממשלתנו הנערץ מר בנימין נתניהו ירום הודו לשבת קדשנו – בהתקפלות המפוארת של הח"כים החרדים מהמאבק בחילולי השבת באירוויזיון, ממחיש יותר מכל את מה שאני חש ככתב פוליטי לאורך כל הקדנציה האחרונה. השבת לא באמת מעניינת את הנציגים החרדים. היא משעממת אותם.

היא טובה לזכות דרכה בכמה כותרות מיליטנטיות (ומזיקות), לנפנף בה בערבי בחירות, שכן אין כמותה לשלהב מצביעים חרדים שהשבת יקרה להם מכל ולגרום להם לנהור לקלפיות. אבל רגע לפני כן ורגע לאחר מכן, מה לה ולעיסוק בנושא הפוליטי, אם לא קפץ על נציגינו רוגזם של פעילי שבת ועיתונאים חרדים טרדנים.

היומונים המפלגתיים יציגו כנראה את מכתבו של ראש הממשלה כהישג, אבל הגיע הזמן לומר את האמת גם אם היא נוראה וכואבת. לו הייתה ניתנת לנציגים החרדים האפשרות לבחור, הם לא היו עושים משבר על מתן ההיתר הגורף ללא צורך לחילולי השבת באירוויזיון, לו הייתה בידם היכולת לשלוט בסדר היום התקשורתי במגזר החרדי, המילה "שבת" הייתה מופיעה כנראה רק בלוח זמני כניסת ויציאת השבת המתפרסם בימי שישי, גם הוא תחת חסות פרסום כלשהיא.

אם לשפוט לפי התנהלותם של הנציגים החרדים בפועל, אם נעבור על כל מאבקי השבת שחווינו בקדנציה "הטובה ביותר ליהדות החרדית" כלשון הזהב של אחד משלוחינו הנאמנים, נגלה את זה מהר מאוד. כמי שמסקר את הזירה הפוליטית, אינני זוכר מאבק שבת אחד שנולד בחדרי הסיעות החרדיות. תמיד זה התחיל בגופים חיצוניים שעוסקים בנושא או בעיתונאים חרדים ש"רק מחפשים כותרות".

לאמתו של דבר, יש משהו לא הגון בכך שאנחנו העיתונאים מעזים להסיח את דעתם של הח"כים החרדים מהסוגייה האקוטית והבוערת ביותר המוטלת לפתחם בימים אלה. סגן שר תחת שר או סגן שר במעמד שר. על זה יתייגעו כל המוחות והיועצים, על כך ידוו כל הדווים. ובערבו של יום, שוב יחרטו סופרי היומונים את הנוסח המיתולוגי והמרטיט: "למגינת כל לב השבת שוב חוללה בפרהסיה".

אתם תוהים לעצמכם בוודאי, הרי זה מידע הזוי, מאיפה קלמן הזה יודע, האם הוא קורא מחשבות, האם הוא יושב בכובע של גפני, מאיפה הוא יודע מה עובר בראש של ליצמן. אז בדיוק בשביל זה אני פה, כדי לפרט מעט שבמעט ולהסביר לכם את הבלוף של הנציגים החרדים, גם של אלה שמכהנים בסיעת יהדות התורה והשבת.

כותב השורות.

בואו נתחיל בענייני היום: 'אירווזיון'. כבר לפני שנה ידעו חברי הכנסת החרדים כי אירוע האירוויזיון צפון להתקיים בשבת. אז נכון, אני עדיין אדם ריאלי ואני יודע שזה אירוע שלא שייך לבטל. זה לא יקרה בשום אופן. אבל ברגע האמת, אם קיים כזה, גם הנציגים החרדים יודעים שהם לא באמת עשו את המקסימום כדי לצמצם את היקפי חילולי השבת. ובהחלט שהיה ניתן לעשות זאת.

רק בשבוע שעבר, לאחר שהתקשורת החרדית העלתה שוב את נושא חילול השבת, נזכרו ראשי יהדות התורה לפעול ובצער כבד החליטו על ביטול ישיבת המו"מ התקשורתית. אולם בפועל המו"מ המשיך מאחורי הקלעים כל העת ועם אותם גורמים. על הדרך הצליחו אולי כמה מהנציגים החרדים להזיז מעל גבם את גיבנת פרוש ומקלב, אבל השבת, אוי, היא נשארה לבד לבד, בדיוק כמו בשיר הילדים המפורסם.

אולי הציבור לא מבין את הסיפור לעומקו ולפרטיו, אבל מתן ההיתר הגורף לחילולי השבת באירוויזיון הוא לא פחות מרעידת אדמה נגד השבת. זהו תקדים נורא ואיום. לראשונה נתנה המדינה היתר כללי לקיום אירוע בשבת, בעוד ובעבר העניקו היתרים כלליים רק לענפי פעילות ספציפיים במשק. החל מהיום, כל אירוע שמתקיים בשבת יכול להשתמש בתקדים זה כסעד לבקשת היתר לחילול שבת המוני.

במקום להתעקש שחילולי השבת יהיו במסגרת היתר "מיוחד" ולא כללי, כך שניתן יהיה לבחון כל חילול שבת לגופו וגם למצוא לו חלופות שאינן כרוכות בחילול שבת, החליטה הוועדה למתן היתרים להעניק היתר כללי וגורף לחילולי השבת באירוויזיון. כן כן, היתר כללי לעבודות של 30,000 יהודים בשבת!!! בלי דין ובלי חשבון.

נכון, החרדים החרימו פייק ישיבות מו"מ, אבל ראש הממשלה שלנו, מר נתניהו, הרים את ידו בעד חילולי שבת המוניים. שר הרווחה חיים כץ, שאחראי על מתן ההיתרים לחילולי השבת, לא גרס את פנייתו של השר לשירותי דת וחילולי השבת הסיטונאיים יצאו לדרך.

אז תגידו אתם, אדם שחשוב לו השבת, אדם שמקבל צביטה בלב, או צער בנשמה כשמבזים את השבת, מחרים פייק ישיבות מו"מ או שהוא משתמש בכוח הפוליטי הענק שלו כדי למזער את היקפי חילולי השבת? נראה לי שהתשובה ברורה ומיותרת לכתיבה.

אז בוודאי הצדקנים ימהרו לשלוף כעת את הבלוף עליו חתום נתניהו ושמו "מכתב". בואו נקרא אותו יחד ונשים לב ל'בין השורות'; "הריני להבהיר", כותב נתניהו לליצמן ולגפני, "כי תחרות האירוויזיון היא אירוע יחידני בינלאומי שנקבע מבעוד מועד בסטנדרטים בינלאומיים שאינם בשליטה ממשלתית ומנוהל באופן בלעדי על ידי תאגיד השידור הציבורי ולא על ידי הממשלה".

הלו, תחליט מר נתניהו, זה אירוע בינלאומי או שזה מנוהל על ידי התאגיד - למיטב זכרוני התאגיד נמצא באחריות שר התקשורת שכפוף לך במקרה. יודע מה? נניח שגם התאגיד לא באחריותך, האם אתה זוכר מי אישר את ההיתר הכללי ל-30,000 עובדים בשבת? האיחוד האירופאי? אולי פוטין? אתה!! אולי אתה כבר לא זוכר כי זה כל כך היה מהר ולא באמת היית בעניינים, זה לקח רבע שעה בלבד, לא באמת למדת את החומר ולא סיפקת תשובות לשר ועקנין שביקש בסך הכל שההליך יתנהל על פי התקנות הקבועות בחוק.

נמשיך? כתבת מר נתניהו, "ממשלת ישראל אינה מעוניינת בחילול השבת וכי רוב רובם של המשתתפים באירוע הינם מחו"ל ואינם יהודים". אם זו לא אחיזת עיניים מה זה כן? מי בכלל דיבר על המשתתפים באירוע, אנחנו דיברנו על העובדים והם רובם יהודים, מה לעשות?

בנימין היקר, האם זכור לך שבמשבר עבודות הרכבת היה שר בריאות שאתה אוהב אותו מאוד, שהתפטר מתפקידו? הוא לא חזר למשרד כסגן שר במעמד שר, עד שלא חוקקו את תיקון מסורת ישראל, שמחייב אותך ואת שר העבודה להתחשב במסורת ישראל בבואכם להעניק היתר גורף לחילול שבת סיטונאי שכזה? אם לא התחשבת במסורת, ואתם לא, בשביל מה התפטר ליצמן ולשם מה עברנו את המשבר הקואליציוני החמור הזה?

ולא שנפלנו עם נציגים חרדים לא יוצלחים, שלא יודעים לעשות פוליטיקה ולהשיג את מה שהם רוצים. תשאלו את מיכל-עבאדי בויאנג'ו שכמעט מונתה לנציבת שירות המדינה, כמה זמן לקח לנציג חרדי בכיר לגדוע את המינוי הזה באבחת איום אחד וברור. או את אברהם דיסקין שכבר החל לחלום על תפקיד מבקר המדינה, חלום שנגוז במהירות לאחר שבכיר חרדי אחר דאג לעדכן את היושב בבלפור שהסיפור לא יעבור בשתיקה. ככה זה כשנלחמים עם סכין בין השיניים. כשמאיימים וגם מתכוונים.

ועוד לא דיברנו על מוניות השירות שעומדים לשטוף בהמוניהם את רחובות הערים בשבתות, וזאת בניגוד לכל ההצהרות שנשמעו מצד הנציגים החרדים ושר התחבורה, לא נגענו בחילולי השבת ברכבת שנעלמו רק מדפי היומונים, מקווי התחבורה הציבורית בשבת ששוחקים את הסטטוס קוו בקצב מדאיג. האם המגמה המסוכנת הזו אומרת שבעוד כשני עשורים או שלושה הפרהסיה של השבת הציבורית תישאר רק בריכוזים החרדים?

שאלות קשות, הרבה שאלות, מעט מאוד תשובות.

חילול שבת אירוויזיון בנימין נתניהו הנציגים החרדים החרדים ונתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד