י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

זו זכותי! מימוש זכויות רפואיות – עושים סדר

זכויות רפואיות שמגיעות על פי חוק, מה יותר קל מזה- פשוט מבקשים ומקבלים, לא? ובכן, מסתבר שבמדינת ישראל של שנת 2019 התשובה היא, איך נאמר, מעט מורכבת

זו זכותי! מימוש זכויות רפואיות – עושים סדר
זכויות רפואיות צילום: pixsabay

זכויות רפואיות שמגיעות על פי חוק, מה יותר קל מזה- פשוט מבקשים ומקבלים, לא? ובכן, מסתבר שבמדינת ישראל של שנת 2019 התשובה היא, איך נאמר, מעט מורכבת. ללא ליווי של חברות למימוש זכויות רפואיות, כמו "זכותי", הקצבה שתתקבל תהיה ככל הנראה נמוכה יותר, או שאחוזי הנכות שיוכרו לחולה, ובהתאמה- ההטבות המגיעות לו, יהיו קטנים יותר. המוניטין שיצא לביטוח הלאומי בקרב הציבור אינו מרשים, והוא מככב כבר שנים רבות בדו"חות של תלונות הציבור עם חוסר שביעות רצון בולט של האזרחים הנאלצים להסתייע בו. אז איך בכל זאת ניתן לממש את הזכויות הרפואיות המגיעות לכם? על כך בכתבה שלפניכם.

עושים סדר במושגים – וועדות רפואיות

וועדות רפואיות הן המושג שהכי חשוב להכיר כאשר פונים למוסד לביטוח לאומי. כדי לקבוע האם החולים זכאים לקצבאות, דרגות נכות או פיצויים כלשהם מטעם המדינה, יש צורך לבחון כל מקרה לגופו. כדי לעשות זאת בצורה המיטבית, מתואמת עבור כל חולה וועדה רפואית אליה הוא מוזמן כדי להציג את המקרה שלו. אל הוועדה יש להגיע עם תיעוד רפואי, חוות דעת וכל מסמך אחר שיכול להעיד על מצבו הבריאותי של הפונה. לאחר שהוועדה מקבלת את כל המידע היא מתכנסת ויכולה להגיע להחלטות בעלות משמעויות עצומות עבור החולים.

הקושי למצוא את המסמכים הנכונים, לוודא מה הם הטפסים הדרושים בים הבירוקרטיה ולדעת כיצד להציג נכון את המצב הרפואי במלואו מרתיעים ישראלים רבים מעצם הפנייה למוסד לביטוח לאומי. עבור אחרים, פנייה לא נכונה וללא החומר המתאים מביאה למימוש חלקי בלבד של הזכויות המגיעות להם. חברות מימוש זכויות רפואיות כמו "זכותי" באות לסייע בדיוק במקרים אלו. הן מכירות היטב את הוועדות הרפואיות ודרך פעולתן ומחזיקות מומחים בעלי ניסיון רב שנים בתחום, וכך הן יכולות לסייע בבנייה נכונה של התיק הרפואי, קבלת חוות דעת וסיכום רפואי ממומחים מתאימים, מציאת הטפסים הנכונים והכנה לוועדה עצמה, בה תופיעו לבדכם.

סיוע למימוש זכויות רפואיות - מעוגן בחוק

לאחר שראו המחוקקים בישראל כי חברות כמו "זכותי" הופכות להיות נושאות הדגל למימוש זכויות רפואיות במדינת ישראל, ומתוך חשש מתוצאות ארוכות טווח של אי-הסדרה של התחום הזה, הוחלט בכנסת על עיגון השכר של החברות המייעצות בספר החוקים, כחלק מיישום מסקנות ועדה שבדקה את הנושא. כך יכולה "זכותי" להבהיר למטופלים כבר בתחילת הדרך מה נדרש מהם גם מבחינה רפואית וגם מבחינה כלכלית אל מול החברה.

סיוע במימוש זכויות אינו נדרש רק מול המוסד לביטוח לאומי. "זכותי" וחברותיה מסייעות גם לאנשים הזקוקים לתיווך הבירוקרטיה מול גופים כמו משרד הבריאות, מס הכנסה ואפילו חברות הביטוח. כל אלו דורשים מן המטופלים להמציא להם נתונים שיאפשרו לנתח את התיק ולראות מה הזכויות המגיעות להם. ללא ייעוץ מתאים, רבים מן המטופלים מסתבכים ומגיעים למצב בו תהליכים אלו נמשכים זמן רב במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב לא מקבלים את המגיע להם.

מימוש זכויות – מתי זה רלוונטי?

הצעד הראשון מתחיל במודעות לעצם קיומן של זכויות רפואיות. זה אולי נשמע טריוויאלי, אך לא כל האזרחים בישראל יודעים מלכתחילה איזה זכויות רפואיות מגיעות ובאיזה מצבים, ורבים אינם יודעים כלל כי הדרך למימוש זכויות אלו מתחילה בפנייה יזומה למוסד לביטוח לאומי. מטופלים אשר הפסיקו לעבוד בעקבות הדרדרות במצבם הרפואי, כאלו שאינם מסוגלים להמשיך בשגרת היום-יום שלהם בעקבות תאונת עבודה או אנשים שביום אחד מצבם הרפואי השתנה או החמיר והם גילו מחלה כרונית שלא מאפשרת להם בהמשך השגרה הקבועה שלהם. כל אלו צריכים לפנות למוסד לביטוח לאומי ולדרוש את המגיע להם, ומומלץ בחום שיעשו זאת עם נבחרת המומחים המתאימה.

זכויות זכויות רפואיות מימוש זכויות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד