י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

צו סגירה נוסף: השכונה תבער • חשיפה

פרשת קו המים בשכונת קרית יובל: צו סגירה נוסף הוצא לבית בו התפללו תושבים באופן פרטי. הגר"ע אוירבעך: "זהו קו אדום. אין מקום לפשרות. נילחם עד הסוף" • כל הפרטים, ומסמכים בלעדיים

צו סגירה נוסף: השכונה תבער • חשיפה



הסערה חוזרת לקרית יובל, והמאבקים על בתי הכנסת מתחדשים - ובמלא העוצמה.

אך לפני ההתפתחויות החדשות, סקירה קצרה על השכונה שהפכה לסמל על מאבקי חילונים-חרדים בירושלים ועל תולדות המאבק: השכונה מונה כ-500 משפחות חרדיות, מתוך 15 אלף משפחות תושבי השכונה.

עד לפני כחמישה חודשים, התפללו בני החלק העליון בבית פרטי ברח' בורוכוב, שם התקיימו תפילות השבת במשך כמה שנים, ללא הפרעה מכל סוג. למרות שהתפילות בווילה לא הפריעו לאיש, עתרו מספר תושבים חילוניים לבית המשפט, העתירה כמה צפוי - התקבלה בכבוד בבית המשפט, אצל כב' השופטת שהתירה שנה קודם למכור חמץ בפומבי, סוג של 'לשיטתו', כאשר היא מנמקת את דעתה כי היא התרשמה כי המקום משמש כבית כנסת לכל דבר.

מזה מספר חודשים שאחד מחברי הקהילה תורם שבת בשבתו את סלון ביתו הפרטי לתפילות בני הקהילה. מדובר בבית פרטי לכל דבר, ועם סיום התפילה, מסייעים המתפללים להשיב את כסאות 'כתר' למקומם, והכנת חדר הסלון לסעודת השבת.

אלא שקומץ החילוניים שעיניהם צרה בחרדים לא נח, והגיש עתירה לבית המשפט כי אף שימוש זה אסור. הם תבעו הטלת צו איסור תפילה במקום. הדבר מקומם וזועק לשמים; אין כאן הקמה של בית כנסת, התפילות אינן מפריעים לאיש, (הווילה פרטית, בעלת שתי כניסות, ומבודדת לחלוטין מיתר הווילות במקום), ובכלל, השכונה מלאה בחנויות, מרפאות וכדומה, בלתי חוקיים בעליל, אבל הקומץ נטפל דווקא לתפילות שבת.

בשבועיים האחרונים נודע לוועד הקהילה כי צו הסגירה אכן בדרך - דבר שהוביל לזעם ולתחושת חוסר אונים. ביום חמישי לפני שבועיים כבר נופפו החילוניים בצו הסגירה שנשלח אליהם בפקס, אלא שהצו לא היה בר תוקף כיון שמדובר בהעתק ולא במקור.

לצד הכאב והזעם, הגיבו בקהילה החרדית בהפתעה על כך שהצו נשלח אך לתובעים החילוניים, ולא לנשואי הצו – ועד הקהילה, ענין שיש בו יותר מכדי חשד על אופי התנהלותה של המחלקה המשפטית בעירייה.

לידינו הגיע באופן בלעדי, דרך אנשי "ירושלים חופשיה", צילום של הצו, והוא מוצג כאן לראשונה.

צו הסגירה לבית הכנסתצילום: צו הסגירה לבית הכנסת
צו הסגירה לבית הכנסת


החילונים: "אנחנו לא רוצים את החרים בשכונה"

אתמול (ב') כינס ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, בלשכתו שוב את נציגי הצדדים, כאשר מטעם החילונים הגיעו עו"ד בועז ארד - תושב השכונה, פרופ' דני מנדלר - קורע חוטי העירוב המפורסם, ואסתי קירמאיר - ממובילות המאבק, חברת רשימתו של ברקת למועצת העיר. מטעם הקהילה החרדית נכחו שלושה גבאי ועד הקהילה, ומ"מ ראש העיר יצחק פינדרוס המלווה את הקהילה. לישיבה זו זומנו בידי ראש העיר גם כלי תקשורת, שסיקרו את הפגישה כולה.

הפגישה החלה בהצהרות החילוניים כי אינם מוכנים להשתלטות מכל סוג שהוא, וכי לא יתנו יד לכפיית הדת בשכונה.

הנציגים החרדיים נוכחו לדעת במהלך הפגישה כי עמיתיהם החילונים לשולחן הדיונים אינם חפצים בהידברות ופשרה, כי אם במאבק. ראש העיר חש שלא בנח לנוכח הצהרותיהם המתלהמות של נציגי החילונים, ואמר כי ההתכנסות היא לשם הידברות ופשרה ולא לשם הצהרות ריקות. גם פגישה זו לא הועילה הרבה, שכן כאשר הגיע תור הנציגים החרדיים להגיב, ראש העיר האזין להם בקצרה והתנצל על כי הוא מוכרח לצאת לפגישה אחרת.


הישיבה בבית הגרצילום: הישיבה בבית הגר
הישיבה בבית הגר''ע אוירבעך. אמש בשעת ליל מאוחרת


הגר"ע: "זהו קו אדום, אני נתם למאבק"

מיד לאחר הפגישה פנו גבאי קהילת החרדים בקרית יובל אל בית הגר"ע אויערבאך, שקיבלם לשיחה בשעת לילה מאוחרת. במהלך השיחה הופתעו הגבאים מנימת הדברים הבלתי מתפשרת והחמורה. הגר"ע הבהיר כי זהו קו אדום: לא לתת בית-כנסת, צורך אלמנטארי למאות משפחות, ועוד לרדוף אותם אל תוך בתים פרטיים?.

הגר"ע, שניכר עליו הזעזוע מהחלטת העירייה, ביקשם לבוא לביתו למחרת (היום, ג'). בשעת בוקר באו לביתו הגבאים בשנית, שם שמעו ממנו שוב את הזעזוע בו הוא שרוי, עד כי לדבריו לא יכול היה לישון בלילה.

הגר"ע הוסיף, כי לא יתכן שעירייה בה מכהנים נציגים חרדיים בתפקידים רמים, תרדוף יהודים אשר כל רצונם להתפלל ללא שום עבירה על החוק. מבחינתו, אמר, יעשה הכל על מנת שנציגי הציבור יביאו את זעקת התושבים, ויפעלו למענם בעירייה. הוא הבטיח לתושבים: "מהיום אני איתכם כל שבת, עד שיבוא הענין על פתרונו".

ואכן, היום החלו הנציגים החרדים לפעול בלשכת ראש העיר על מנת שלא יסגרו את בית הכנסת הפועל בבית הפרטי. אם אכן תתקבל בסופו של דבר ההחלטה לסגור את בית הכנסת, הרי שוועד השכונה מתכנן מתקפה חריפה ביותר. את הקהילה מלוה לכל אורך הדרך, עו"ד ר' רפאל שטוב, הזוכה להערכה והוקרה רבה מקיר לקיר, על עבודתו המסורה תוך קידוש ש"ש.

כמו כן הורה הגר"ע אויערבאך ליזום כתיבת עצומה המופנית אל ראש העיר והנציגים החרדים בעירייה, עם תיאור תלאות הקהילה, ובקשתם הפשוטה לדאוג למקום ראוי לשמו לתפילות.

היום (ג') החלו האברכים להחתים את תושביה החרדים של שכונת קרית יובל על העצומה. "אנחנו מקווים להשלים את המלאכה עד לסוף השבוע", אמרו.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד