י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מיוחד: סוכני הנפצים חושפים את שיטות ההברחה ומקומות המחבוא

חג הפורים בפתח ועמו הנזקים - ילדים שנפצעים, מבוגרים שנבהלים וסוחרים שנעצרים - בעקבות שימוש בנפצים מסוכנים • מבדיקת 'בחדרי' עולה כי חלה ירידה דרמטית בסחר הנפצים. בנוסף, הסוחרים סיפקו הצצה לשיטות ההברחה ומקומות המסתור • מיוחד

מיוחד: סוכני הנפצים חושפים את שיטות ההברחה ומקומות המחבוא

פורים בא: בכל שנה מגיע חג הפורים ואיתו הנזקים. ילדים שנפצעים, מבוגרים שנבהלים וסוחרים שנעצרים - הכל משימוש בנפצים מסוכנים. יצאנו לבדוק את המצב בשוק, נכון לשנה זו, פורים תשע"ז. תתפלאו, מבדיקת "בחדרי חרדים" עולה כי ישנה ירידה משמעותית במסחר. רוב הסוחרים חוששים להתעסק בתחום וילדים מתקשים להגיע ולהשיג את הנפצים שבעבר היו זמינים בכל קרן רחוב.

הירידה הדרמטית חלה בעיקר הודות ליד קשה שמפעילה משטרת ישראל נגד סוחרי הנפצים, זאת במקביל להעלאת המודעות בקרב ההורים לנזקים הקשים העלולים להיגרם משימוש בנפצים. בנוסף, מחירי הנפצים האמירו מאוד בשנים האחרונות, כך שמדובר גם בהוצאה כספים לא מבוטלת.

למרות היד הקשה שמפעילה המשטרה, עדיין ישנם סוחרים שמצליחים להשיג ולהפיץ נפצים. סוכני נפצים עמם שוחחנו חשפו בפנינו את שיטות ההברחה ומקומות המסתור בהם הם מסליקים את הסחורה האסורה, כמו גם את מחירון הנפצים המלא.

אור, סוכן נפצים, מסביר בשיחה עם "בחדרי חרדים" את השיטות: "יש מספר דרכים להשיג את הנפצים. 1 - דרך פועלי בניין ערבים. אתה ניגש לאתר בנייה, מתיידד עם פועלים ערבים והם מספקים סחורה". עם זאת, לדבריו, השיטה הזו נתקלה במכשול כמעט בלתי עביר. "בשנים קודמות כמעט כל פועל ערבי היה מספק סחורה מהכפר, אך בשנים האחרונות, בשל האכיפה המשטרתית, הפועלים הערבים נזהרים מאוד. חלקם מסרבים בכל תוקף למרות שמדובר בכסף טוב, אך עדיין יש את הפועלים הערבים שלוקחים סיכונים ויודעים לספק את הסחורה בשקט".

אור מספר על שיטה נוספת וקלה יותר - נסיעה לכפרים הערבים: "אתה נוסע לכפר בשעות הבוקר, מתיידד עם הנערים שמסתובבים בפאתי הכפר והם כבר דואגים לספק לך סחורה. חלקם אפילו מכניסים אותם לתוך הבתים שלהם ואתה בוחר סחורה, משלם והולך".

לדבריו, "הדרך הנפוצה והקלה ביותר היא לנסוע לכפרים הערביים ולא לבקש מפועלים ערביים שעובדים באתרי בנייה בישראל, משתי סיבות. 1 - ברגע שהחיילים שעורכים בידוק במחסום רואים שאתה ישראלי הם לא עורכים בידוק קפדני. מנגד, ערבי שיוצא מהכפר עובר בידוק קפדני על הגוף והרכב. 2 - לנסוע לכפר יותר זול מאשר לבקש מפועלים ערביים באתרי הבנייה, כי אז הם גובים ממך יותר כסף, כי הם לוקחים בחשבון שהם מסכנים את העבודה שלהם ואת האישורי עבודה בישראל".

ואיפה מסליקים המפיצים את הסחורה האסורה? "גם בזה יש כמה דרכים - יש מי שמחביא ביערות ושדות פתוחים, לא באיזור מגורים, שח"ו לא יקרה אסון, ויש מי שלוקח סיכון ומחביא בתוך הבית שלו".

לסיום אומר אור ל"בחדרי חרדים": "ואחרי כל התהליך הזה, מכאן הדרך קלה. הסוכן משווק את עצמו לחברים, וחבר מביא חבר. רוב הסוכנים עושים זאת בצורה חכמה ומפזרים סחורה בכמה וכמה מוקדים, ומשווקים סחורה בשקט, כאשר עוברים משכונה לשכונה ומשתדלים שכמה שפחות יזהו אותם".




אבי, בחור חרדי מבני ברק סוכן נפצים גדול, אומר בשיחה עם "בחדרי חרדים": "למרות אכיפת המשטרה והבדיקות הקפדניות שהחיילים עושים לערבים ביציאה מהכפרים, יש את אלו שמצליחים להבריח סחורה מכובדת, בכל מיני טכניקות. היום מי שרוצה להשיג סחורה, משיג. נכון שמשנה לשנה יש אכיפה מוגברת יותר, אבל הסוחרים יודעים להתמודד עם האכיפה".

לדבריו, "כל סוכן שמשקיע בסחורה יודע שברגע אחד הוא יכול להסתבך ולאבד את הכסף והסחורה תוחרם ע"י המשטרה והוא מסתבך פלילית. למרות הסיכונים והחששות, הכסף שווה את זה" לדבריו, "מדובר בכסף שיכול לכלכל משפחה ממוצעת לכמה חודשים. אכיפת המשטרה גרמה גם לכך שבשנים האחרונות המחירים זינקו".

מנגד, ארי, בחור דתי שבעבר היה סוכן נפצים גדול, אומר בשיחה עם "בחדרי חרדים": "אכיפת המשטרה בשנים האחרונות גרמה לכך שהשוק הפרוץ של הנפצים נעלם. כמובן שיש עדיין שוק שמגלגל סחורה וכסף, אבל משנה לשנה כולם יודעים שקשה יותר להשיג סחורה. הוכחה לכך ניתן לראות שבשנים קודמות כבר אחרי חנוכה היית שומע כל רגע פיצוצים ולכל ילד שני היה את כל סוגי הנפצים בכיס. והנה בשנים האחרונות, אתה שומע פיצוצים שבוע לפני פורים, וגם בקושי. הכל מגיע מאכיפת המשטרה המוגברת".

לדבריו, "לפני שנתיים עזבתי את שוק הנפצים. זה כבר לא מדבר אלי, למרות שזה כסף טוב. אישתי אמרה לי למה אתה צריך את הלחץ והפחד הזה שילשינו עליך, ועזבתי את כל השוק הזה, למרות שזה היה כסף טוב. מה שבעיקר דחף אותי לעזוב את השוק, זה שראיתי שזה גורם נזקים למשפחות שלמות, מבהיל אנשים וגורם לפציעות קשות. לא יכולתי לקחת על עצמי את המצפון הזה".

מהמשטרה נמסר ל"בחדרי חרדים": "תופעת השימוש בצעצועים מסוכנים הינה חמורה ואף גורמת לפציעות בנפש. כבכל שנה, גם השנה פקחי משרד הכלכלה בליווי שוטרי משטרת ישראל עורכים ביקורות פתע בחנויות בהם נמכרים צעצועים המסוכנים. כבר השנה נתפסו מאות פריטים מסוכנים שבעצם הפעלתם מסכנים את הילדים. אנו מדגישים כי על פי החוק העוסקים בסחר יכולים לקבל עונשי מאסר עד שנה. המשטרה יוצאת בקריאה להורי הילדים אל תתנו להם כסך על מנת לרכוש את הצעצועים המסוכנים, לכו איתם לחנויות ובכך תבטיחו את שלום הילדים".
נפצים פורים הברחה כפרים ערביים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד