י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

בניגוד לדעת גדולי ישראל: בית המשפט קבע - רישום אזורי באלעד

בניגוד לדעת גדולי ישראל: בית המשפט קיבל את עתירת 'נוער כהלכה' בראשות עו"ד יואב ללום, וחייב את עיריית אלעד לקיים רישום איזורי לסמינרים בעיר • החשש: האם תקדים אלעד ישפיע על גורל הסמינרים בערים נוספות בארץ?

צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: יונתן זינדל פלאש90

בית המשפט המחוזי בירושלים חייב את עיריית אלעד לקיים רישום איזורי לשני הסמינרים, 'דרכי חנה' ו'לדעת חכמה' בשני איזורים שונים בעיר אלעד.

בניגוד לדעת גדולי ישראל, הגראי"ל שטיינמן, הגר"ח קנייבסקי והגר"ג אדלשטיין, עתר עו"ד יואב ללום לבית המשפט בבקשה לחייב את עיריית אלעד לקיים רישום אזורי לסמינרים בעיר. השופטת נאוה בן-אור קבעה בהחלטתה כי על עיריית אלעד לפרסם מודעה על רישום איזורי על פי נוסח מוסכם מראש, וכל יום עיכוב פרסום המודעה, יוטל על העירייה קנס בסך 1,000 ש"ח. בנוסף, קבעה כי על העירייה לשלם הוצאות משפט בסך 15,000 ש"ח לעמותת נוער כהלכה.

במסגרת עתירה שהגישו עמותת נוער כהלכה באמצעות עורכי הדין יואב ללום וראובן ביטון בשנת 2015 סוכם בין המדינה – משרד החינוך ועיריית אלעד ומוסדות נוספים בעיר אלעד - לבין באי כח העותרים מתווה אשר קובע למעשה איזורי רישום בעיר אלעד, הסכמה שקיבלה תוקף של פסק דין בהסכמת כל הצדדים.

עמותת נוער כהלכה באמצעות עורכי הדין יואב ללום וראובן ביטון שעקבו אחר הליך הרישום בעיר אלעד, מצאו כי פסק הדין המוסכם כאמור, לא מיושם כלל ועיקר, תוך שעיריית אלעד מתעלמת מהוראותיו ומבזה אותו, לפיכך הוגשה ע"י עורכי הדין יואב ללום וראובן ביטון בקשה לפי סעי' 6 לפקודת בזיון בית משפט.

היום ניתנה החלטה הקובעת כי עיריית אלעד מבזה את פסק הדין של בית המשפט המחוזי.

השופטת נאוה בן אור קבעה כי על עיריית אלעד לפרסם באופן מיידי בעיתונות ובלוחות המודעות הודה בזה הנוסח: "החלוקה לשיבוץ תלמידות בסמינרים לבוגרות בית יעקב תהיה חלוקה אזורית. תלמידות מבית הספר בית יעקב באזור העליון באלעד יתקבלו לסמינר "דרכי חנה". כלומר הסמינר "דרכי חנה" יהיה מוזן מתלמידות בית הספר בית יעקב באזור העליון באלעד. תלמידות מבית הספר בית יעקב האזור התחתון באלעד יתקבלו לסמינר "לדעת חכמה". כלומר הסמינר "לדעת חכמה" יהיה מוזן מתלמידות בית הספר בית יעקב באזור התחתון של העיר".

כמו כן קבעה השופטת כי בכל יום שלא יפורסם הפרסום כאמור תחויב עיריית אלעד בתשלום בסך 1000 ₪ ליום.

מעמותת נוער כהלכה נמסר בתגובה: העוול שעשתה עיריית אלעד והסמינרים באלעד הגיעה לסיומה. אנחנו מברכים על התקדים של אזורי הרישום, וכעת החובה על השר דרעי לקיים את הבטחתו ולבצע אזורי רישום בכל הארץ.

ראש העיר אלעד אמר בתגובה כי "החלטת בית המשפט עומדת בניגוד להוראתם המפורשת של גדולי ישראל שליט"א, אליהם נפנה כדי לשמוע כיצד לנהוג. אני מודה לנציגי הציבור החרדי על התמיכה והעידוד בשעות האלה".

ח"כ יעקב אשר אמר בתגובה: "ההחלטה מקוממת, בנות ישראל לא יתחנכו ע"פ שיקולי ביזיון ביהמ"ש, הסמינרים הם מוסד שחייב לפעול ע"פ שיקולים חינוכיים בלבד ולא משפטיים".

ח"כ אורי מקלב הגיב לפסיקת בית המשפט ואמר: "בית המשפט מנותק מתנכר ומתנכל. פסיקות אלו הם התשובה מדוע אנו רואים את בית המשפט כעוין את הציבור החרדי. אזורי רישום זה מהות ולא נושא טכני. לא מדובר פה בחלוקת ערכות מגן. חינוך ילדינו זה נושא חינוכי ומהותי. האם בית המשפט מבקש להחזיר אותנו למבחן עמנואל ב'?".

ח"כ ישראל אייכלר הגיב להחלטת בית המשפט ואמר: "התערבות משפטית בחינוך החרדי, זאת הכרזת מלחמת תרלבות נגד היהדות החרדית".

כזכור, הדרמה החלה לאחר ש"בחדרי חרדים" חשף כי מנהל המחוז החרדי איציק זהבי שיגר מכתב אזהרה לראש העיר ישראל פרוש שבו הוא מבהיר כי במידה ועיריית אלעד לא תכריז לאלתר על רישום אזורי לסמינרים, הרי שמשרד החינוך ישקול את צעדיו ואף "ינקוט באמצעים המנהליים שעומדים לרשותו".

בהמשך דבריו כתב זהבי לפרוש כי "בעתירה שבנידון, ניתן תוקף של פסק דין להסכמה בין משרד החינוך לרשות החינוך המקומית אלעד לגבי מתווה של רישום אזורי. המתווה האמור מיועד למנוע רישום שנגוע באפליה פסולה". לדבריו של מנהל המחוז החרדי, "על פי המענה שנתקבל מרשות החינוך המקומית וכפי שעולה הפרסומים שפרסמה רשות החינוך המקומית לגבי הרישום, נראה שאין בכוונת רשות החינוך המקומית לקיים את פסק הדין".

"על רשות החינוך המקומית אלעד לקיים את פסק הדין ככתבו וכלשונו", הוסיף זהבי במכתבו לראש העיר פרוש, "על כן, על רשות החינוך המקומית לתקן את מהלך הרישום שננקט עד כה, ולדאוג לביצוע הרישום לפני מתווה של רישום אזורי, ולאלתר".

זהבי אף שיגר איומים חריפים לעיריית אלעד: "לאור האמור, נבקש את עדכוננו עד ליום שלישי, י"א בשבט תשע"ז, ה-7.2.17, בדבר עצירת הרישום שבוצע עד כה וביצוע רישום לפי פסק דינו של המשפט לעניינים מנהליים. ככל שרשות החינוך המקומית לא תעשה כן, משרד החינוך ישקול את צעדיו, ובכלל זה נקיטה באמצעים המנהליים שעומדים לרשותו". לסיום כתב מנהל המחוז החרדי כי "עוד אציין, שככל שעיריית אלעד סברה שאין בכוונתה לקיים את פסק הדין, לכל הפחות היה עליה להודיע על כך זמן מספיק לפני תחילת הרישום ולפעול בדרכים החוקיות, ככל שתמצא לנכון, להסדרת הרישום באופן שהיא סבורה שיש לעשות כן".

יודגש כי התנגדותה של עיריית אלעד לרישום אזורי בסמינרים, באה לאחר שמועצות גדולי ישראל, הן של 'אגודת ישראל' והן של 'דגל התורה' – פרסמו הבהרה חד משמעית נגד קיום רישום אזורי. בנוסף, בעקבות דעתם הנחרצת של גדולי ישראל – שר הפנים אריה דרעי ביקש בחודשים האחרונים מח"כ יעקב מרגי שלא לקדם חקיקה בנושא הרישום האזורי, למרות הצהרותיו של מרגי בנושא.

יואב ללום סמינרים אלעד רישום איזורי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד