י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מה מחפשת קבוצה של חסידי בעלזא בדאלאס?

חסידי בעלזא מניו יורק הגיעו לאחרונה לביקור בדאלאס שבטקסס, כדי להשתתף בחנוכת הבית של בית הכנסת החדש של קהילת "אור התורה". אבל מדוע מייחסים בבעלזא חשיבות מיוחדת לקהילה הייחודית בדאלאס?

מזכירים לנו את הסיפורים ששמענו מההורים והסבים .דאלאס
מזכירים לנו את הסיפורים ששמענו מההורים והסבים .דאלאס

אילו מחשבות עולות בראשכם כשאתם שומעים על מדינת טקסס?

קאובוי'ס החובשים כובע בוקרים, עם לאסו (פלצור ללכידת חיות) בכוננות מתמדת, דוהרים במישור וצדים ראשי בקר? מכלאות בקר ובארות נפט? או אולי מרכז NASA ביוסטון? או אם אתם חסידי היסטוריה, אולי אתם חושבים על דייווי קרוקט וקרב אלמו?

אם רק את אלו אתם מסוגלים לעלות על דעתכם, אולי תופתעו לשמוע על קבוצה של חסידי בעלזא שהגיעו לאחרונה לביקור בעיר דאלאס שבטקסס, להשתתף בחנוכת הבית לבית הכנסת היפיפה החדש של קהילת "אור התורה".

למעשה, נציגות מבעלז עושה את הדרך לדאלאס זה כמה שנים. בין חסידות בעלז לקהילה היהודית בדאלאס שוררים יחסים חמים ולבביים. למרות שלא נראה שאברכי בעלז המבקרים בקהילה בדאלאס עומדים להחליף בקרוב את השטריימלים לכובעי קאובוי'ס, הקהילה היהודית בדאלאס משאירה בהם רושם עמוק.

היחס החם והלבבי לחסידי בעלזא מהקהילה היהודית בדאלאס, בא כהכרת תודה של התושבים המקומיים, על החיזוק והתמיכה מחסידות בעלזא כבר כמה שנים, ועל מאמצי האברכים, חסידי בעלזא, להגיע לדאלאס ככל שמתאפשר, ועל הקשר ההדוק והרציף. נציגי הקהילה בדאלאס באים גם כן לביקורי גומלין בקהילה בניו יורק בהזדמנויות שונות.

למי שמעולם לא היה במדינת "הכוכב הבודד" (טקסס), הביקור בדאלאס יכול להיות חוויה מדהימה. העיר מהווה מקום משכן לכמה וכמה מוסדות טובים ביותר, וביניהם קהילת "אור התורה".

האוירה הכללית עליזה ושמחה, הידידות בין חברי הקהילה, האחדות, והרצון הרב להתחזק ולגדול בתורה ויהדות, מגדירים את אופי הקהילה, ומעודדים עוד ועוד אנשים להצטרף לקהילה.

הרב אריה פיגנבאום, רב הקהילה, הוא רב צעיר ודינמי, ותלמיד ישיבת "רבי חיים ברלין" ומוסדות תורניים אחרים. הרב אריה פיגנבאום אחראי על תפקידים רבים וחשובים בקהילה, מייעץ ומלמד, ומחפש דרכים לעזור לאנשים מחברי הקהילה עם כל הבעיות שעשויות לצוץ. הוא משדר המון חום ואנרגיות חיוביות, ואנשים מכל הסיגננות והסוגים נמשכים אליו בצורה כמעט בלתי נשלטת. רבים מהם מסיימים את דרכם בדרך התורה, אודות לדרכו המיוחדת והמעודדת והידידותית כל כך.

הקהילה נהנית מהדרכה והכוונה של מספר ראשי ישיבות גדולים ורבנים אחרים, ואירגונים כמו ישיבת רבי חיים ברלין, אגודת ישראל, וחסידות בעלז, מספקים הרבה חיזוק ועידוד.

את הגידול בקהילה, לא ניתן לתאר במשהו פחות ממדהים. הקהילה נזקקה לחפש איזורי מגורים חדשים גדולים יותר ויותר, חמש פעמים בשמונה השנים האחרונות.

ראשיתה של הקהילה בשנת 1999 בסלון ביתי, עם עשרים משפחות שקיוו להקים בית כנסת שיתנהל על פי דרכי התורה, וישמש מקום לכל אותם האחרים שרוצים בכך, מבלי להתחשב ברקע ובמוצא וברמתם הנוכחית ביהדות.

למרות שכעת מנין חברי בית הכנסת עומד על כשלוש מאות משפחות, האוירה המשפחתית המקורית עדיין נשמרת. וכפי שהרב אריה פיגנבאום מגדיר: "אנחנו לא רק בית כנסת, אנחנו משפחה".

קהילת "אור תורה" הרחיבה והגדילה את פעילותה מאז ימיה הראשונים. בנוסף למנינים הרגילים בכל יום ובשבתות, ישנם גם מנין למתחילים, קהילת נוער, קבוצות נוער, שיעורים בגמרא וחומש, משנה ברורה ופילוסופיה יהודית. ישנם גם אירועים מיוחדים, ואי אפשר שלא להזכיר את הקידושים המיוחדים בשבתות.

בית הכנסת החדש, שבנייתו הושלמה זה עתה, מיוחד ביפיו ובאסתטיקה ובנוחות, ומהוה סיום מוצלח לשנים של תכנון קפדני ועבודה קשה. התוצר המוגמר הוא שילוב של עיצוב מודרני קלאסי, ומותאם לייעודו כמבנה קהילתי, לשם מתאספים יהודים מגוונים שונים ומרקעים שונים, המחפשים חום וקהילה איכפתית. הבנין מכיל חדרי לימוד, חדרים לטיפול בילדים, ואולמות לפעילויות משותפות, ואולם לאירועים מיוחדים.

יותר מ-450 אורחים נכחו בחנוכת הבית למבנה בית הכנסת החדש, הושפעו מדברי הנואמים, ונהנו משירתו של אייביש ברוד והאורחים מבעלזא, כולל הרב אלתר מאיר קאלוס, מנצח מקהלת בעלז, והחזן שלמה רוט.

הרב גרוסמן מסביר את החשיבות המיוחדת של קהילת דאלאס לחסידות בעלז: "הצמיחה והמאבקים של קהילה זו, מזכירים לנו את הסיפורים ששמענו מההורים והסבים על המאמצים שנדרשו בכדי לבנות מחדש את חסידות בעלז אחרי השואה, וכשם שהמאמצים הגדולים של אדמו"רי בעלז סללו את הדרך לתורה ליהודים מכל זרם ורמה, כך גם בית הכנסת של קהילת "אור התורה", בעזרת ה', ישמש כמודל לחיקוי וכמגדלאור לאחרים בלי סוף, לעידוד והכוונה לדרכי התורה".

קישורים:
מקור הידיעה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד