י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

גזירת החינוך: ישיבות חדשות לא יקבלו תקצוב

ממסמכים שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים' עולה: התקצוב לישיבות הקטנות שנפתחו בשנת תשס"ח מעוכב בשל פרצה שמצאו במשרד החינוך. האם זאת הסיבה שסיעת ש"ס דורשת את תיק החינוך? • פרסום ראשון

צילום אילוסטרציה: בקהילה
צילום אילוסטרציה: בקהילה

בימים האחרונים ניטש מאבק לא ברור על משרת שר החינוך העתידי. רבים הרימו גבה לנוכח ההתעקשות הבלתי מובנת של ש"ס להעלות את הנושא אל מרכז סדר היום הציבורי. במיוחד שיש בהעלאת הנושא מעין חלוקת הביצים לפני בא התרנגולת, ומי יודע מה יהיה מצבה של ש"ס לאחר הבחירות. העלאת נושא מעין זה גורר באופן אוטומטי תגובות המאשימות את החרדים בסחטנות, בבערות, ובכל מרעין בישין, ששונאנו מוציאים בכל עת מצוא. וכאלו יש לא מעט.

התבטאות הגר"ע יוסף על המורים החילוניים, עוררה ביתר שאת את התמיהה על מהלכיה של ש"ס. על מה יצא הקצף, שאלו רבים.

ממסמכים שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים', ונחשפים כאן לראשונה, מתקבלת תשובה. תשובה שאמורה להעיר את הציבור החרדי מתרדמתו, ולגרום לכולנו להבין שאנו נמצאים בפני קטסטרופה של ממש בחינוך החרדי. המסמכים שבידנו מראים על מה ולמה נאבקת ש"ס, על מנת לקבל את תיק החינוך, ומבהירה עוד בתחילת הדרך, שנושא זה הוא עקרוני, ועליו יקום או יפול דבר.

במכתב ששלח עורך הדין דוד גלאס ליועץ המשפטי לממשלה עולה תמונה עגומה. 22 מוסדות על יסודיים (ישיבות קטנות), לא זוכים לתקצוב ממשלתי. כזכור, לפני מספר שנים הותנו קבלת תקציבים לישיבות הקטנות, בהטמעת תוכנית הליבה בתוך מוסדות הלימוד. הציבור החרדי נזעק נגד תוכנית זו, והצליח להשהות אותה. אך מסתבר שלא עוד. בג"ץ קבע כי התאריך הסופי להחלת התוכנית היה בשנת תשס"ח, והמוסדות שלא החלו בקיום התוכנית לא יזכו לתקציב מהממשלה.

בבג"ץ שהוגש, הבינה שרת החינוך יולי תמיר שלא ניתן להפסיק את תקצוב הישיבות. זאת ועוד, שלא גובשה תוכנית ליבה שתתאים לישיבות, ועל כן הוחלט בבג"ץ, שבינתיים יקבלו הישיבות 55% אחוז מהתקציב, עד לתחילת הפעלת התוכנית.

בעתירה שהוגשה לאחר מכן נגד ההחלטה על ידי התנועה הפלורליסטית. מחתה התנועה על הסכם פשרה זה, וטענה שאין לתקצב כלל את הישיבות עד תחילת הפעלת תוכנית הליבה. החכי"ם החרדיים (יעקב ליצמן ומשה גפני), שהצטרפו כמשיבים לעתירה אמרו כי אין מקום להורדה כלל. זאת כיוון, שלא ניתן זמן מספק בידי הישיבות על מנת להיערך להפעלת תוכנית הליבה. וכאמור, צריך להותיר את התקציב על כנו.

בתקופה האחרונה הועבר חוק בכנסת, שגם מוסדות בהם לא לומדים את תוכנית הליבה יזכו לתקצוב ממשלתי, אמנם מופחת בהרבה מהתקציב לו היו זכאיות קודם לכן, אך בכל אופן יזכו לתקצוב.

אך כאמור, 20 מוסדות אלו נפלו בין הכסאות, מכיוון שהבג"ץ קבע, שרק מי שזכה לתקצוב בשנת תשס"ח יזכה לתקצוב בשנת תשס"ט. המוסדות החדשים, שלא זכו לתקצוב, יפסידו פעמיים. בסיעת ש"ס רוצים לשים סוף לעוולות מעין אלו.

בתביעה דורש גלס, לממן את המוסדות החדשים שנפתחו בשנת תשס"ח, לכל הפחות ב55% שהוסכמו. אך מעיון במכתב של היועצת המשפטית של משרד החינוך, לא נראה שיש בכוונתם לעשות כך - ותקציבי הישיבות החדשות מוקפאים ללא כל סיבה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד