י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מחקר קובע: רבע מהזקנים מתים מתת-תזונה

מנהל 'כולל חב"ד' בישראל הפתיע את נתניהו, במהלך פגישה שקיים עם ראשי 20 הארגונים החברתיים הגדולים בישראל, עם הנתונים הקשים. ראש הממשלה המיועד ביקש לדון בפיתרונות שמציע 'כולל חב"ד'

נתניהו בפגישה עם ראשי הארגונים החברתיים הגדולים. משמאל: הרב בלוי
נתניהו בפגישה עם ראשי הארגונים החברתיים הגדולים. משמאל: הרב בלוי

במהלך מפגש שקיים ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, עם ראשי 20 הארגונים החברתיים הגדולים בישראל, הפתיע את הנוכחים מנהל 'כולל חב"ד' בישראל, הרב מנחם מנדל בלוי, כאשר הציג נתונים קשים על מצב הקשישים בישראל.

בתחילת דבריו עדכן בלוי את נתניהו והנאספים, אודות הפעילויות השונות של 'כולל חב"ד' - זרוע הרווחה של חסידות חב"ד. "סיפרתי", אומר בלוי "שאנחנו העמותה הגדולה ביותר בישראל בתחום המזון. אנו מחלקים מידי שנה כ-8,000 טון מזון בישראל, ובימים אלו התחלנו באריזת קרוב ל-20 אלף סלי מזון לחג הפסח. אבל אז אמרתי שאני רוצה להתמקד דווקא בנושא ההזנה של הקשישים והנכים בישראל.

"אנו - כארגון הגדול ביותר בתחום אספקת ארוחות מבושלות לבתי נזקקים - מספקים כיום כ-3,000 ארוחות חמות, מידי יום, לקשישים ונכים היישר לבתיהם.

"כבר בשנות ה-50 חוקקה הכנסת חוק, המחייב את רשויות הרווחה לספק ארוחה חמה לבתי הקשישים, תמורת תשלום סמלי. בפועל, המדינה מספקת כיום ארוחות בודדות ביותר, ומספר רשויות מצומצם ביותר מספק את השרות הזה, המעוגן בחוק.

"לאחרונה" - סיפר בלוי - "פורסם מחקר של אוניברסיטת בן גוריון, שנערך בשיתוף 'שירותי בריאות מכבי', שגילה את מה שאנו מתריעים בצורה קבועה כבר שנים בפני שרי הרווחה: כרבע מהקשישים במדינת ישראל מתים מתת-תזונה ולא כתוצאה ממחלתם. הסיבות לכך, לפי המחקר, הן מצב סוציו-אקונומי קשה של אותם קשישים, והקושי לספק לעצמם ארוחה המתאימה מבחינה תזונתית לגילם ולמצבם הרפואי".

בלוי הציג גם מחקר שערך הדמוגרף והסטטיסטיקאי ד"ר אליהו בן משה - מחקר שנערך במימון 'כולל חב"ד' – ממנו עלה כי בשנת 2006 היו כ-45,000 קשישים הגרים בגפם, שאינם מקבלים גמלת סיעוד ומתקשים או לא מסוגלים לבשל בעצמם וזקוקים להספקת ארוחה מבושלת.

נתניהו הופתע מאוד מהמחקרים הקשים שהוצגו, והגיב כי הוא מוטרד מאוד מהנתונים. "הקשישים מבחינתי הם חסרי ישע, והמדינה צריכה לדאוג להם לפחות כמו לאוכלוסיית הילדים. אבל בעוד לילדים יש את מפעל ההזנה, שמספק מענה, צריך למצוא פיתרון לקשישים", אמר.

בו במקום ביקש נתניהו ממנהל 'כולל חב"ד' לראות את הנתונים המדויקים בנושא, ואחר פנה אל מנהל הארגון לשרות הקשיש של ארגון הג'וינט ושאל: מהו הפיתרון שלכם?

מהשיחה התברר, כי הפיתרון שהוצע על ידי הג'וינט בעבר, היה הזנת הקשישים במרכזי יום לקשיש. אלא שגם לדברי מנהל הארגון לשרות הקשיש, למרות שהמדינה השקיעה עד היום מאות מליוני שקלים בהקמת כ-200 מרכזי יום לקשישים ברחבי המדינה, רק כ-15,000 קשישים מגיעים למרכזים אלה - חלקם רק ליום או יומיים בשבוע. "ברור ש'מרכזי היום לקשיש' לא פותרים את בעיית הארוחות של הקשישים, וכי יש לשנע את הארוחות היישר אל בתי הקשישים, כפי שעושים ב'כולל חב"ד'", אמר בלוי.

עוד במהלך הפגישה ניגש אל בלוי יועצו הבכיר של ראש הממשלה המיועד, מר איזי תפוחי, וביקש שיעביר לידיו את המחקרים והנתונים, לצד הפיתרונות שמציעים ב'כולל חב"ד'. לבקשתו של מר תפוחי אף תתקיים פגישה מיוחדת בעניין כבר במהלך השבוע הקרוב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד