י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

תבשיל ליטאי • פרסום ראשון

סגן השר יעקב ליצמן, ביקש להסדיר לו פגישה עם הגרי"ש אלישיב, כדי לחזק את מעמדו הציבורי. אחרי הרבה בחישות, הגיע האישור המיוחל. אלא שאז בישלו לו אנשי הבית תרגיל: פרוש התקבל שוב - ומוזס גם

מחלק ברכות. ח"כ מוזס אצל הגרי"ש אלישיב
מחלק ברכות. ח"כ מוזס אצל הגרי"ש אלישיב

היריבות הקשה בין חברי הכנסת של 'יהדות התורה', הולכת ומתפוגגת ככל שחולף הזמן, והאישים נכנסים לעובי הקורה בתפקידיהם החדשים.

רק לפני שבועות מספר דיברו הח"כים במונחים של מלחמת-עולם. היריבות הפוליטית הפכה למלחמת אגו אישית, והמאבק נראה כמלחמת להיות או לחדול. ההצהרות התוקפניות של כל הצדדים, לפיהן לא יתפשרו בשום אופן על משרת יו"ר ועדת הכספים, הלכו והתפוגגו, כסופת אבק ביום שרבי במיוחד.

אך גם זקני הפרשנים הפוליטיים, אינם זוכרים טוויסט כל-כך מהיר בעלילה המדוברת. היריבות המרה הפכה לידידות מאופקת, שהולכת ומתחממת מיום ליום.

גם המאבק על תפקיד יו"ר הסיעה שהתפנה, לא התנהל באותן אמוציות שליוו את המאבקים הקודמים.

מאז חג הפסח, מבקש סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, להיכנס אל ביתו של הגרי"ש אלישיב. אולם הוא נדחה מספר פעמים. ביקור מעין זה אמור להניב לו מספר רווחים מידיים.

הראשון - חיזוק מעמדו הציבורי, שירד לשפל חסר-תקדים בחודשים האחרונים. ליצמן עושה מאמצים רבים על מנת לחזור למיין- סטרים החרדי. הפגישות הרבות שקיים עם אדמו"רים ורבנים, לא נעשו לחינם. ליצמן הציב לנגד עיניו מטרה, להחזיר את הלגיטימיות ל'סיעה המרכזית'. על פי המהלכים שעשה
עד עכשיו, נראה שהולך לו לא רע.

הרווח השני והנסתר, הוא חיזוק מעמדו בתוך הציבור הליטאי דייקא. הפגישה עם הגרי"ש אלישיב תאותת לחלקים נרחבים בציבור הליטאי, שליצמן הוא מ"כוחותינו", וכי מה שהצטייר לכולם כאילו ליצמן רב עם הציבור הליטאי, מדובר רק עם חלק קטן ולא משמעותי. והראיה: הפגישה עם הגרי"ש.

דא עקא, שלמרות בקשותיו של ליצמן, לא ששו בבית הגרי"ש להכניס את הח"כ הגוראי לפגישה המיוחלת. שליחים אין-ספור בחשו בנושא, עד שהגיע האישור המיוחל.

תחילה היה זה איש ציבור ממודיעין עלית שניסה לקדם את דבר הפגישה. ככל שתאריך הפגישה התקרב, הצטרפו עוד אנשים לעגלה העמוסה של המתווכים בין בית הגרי"ש לסגן השר.

לאחר ניסיונות רבים, ולאחר שח"כ מאיר פרוש נכנס אל הגרי"ש אלישיב בחג הפסח, פנה הרב יצחק גולדקנופף בשם הרב יוסף קופרברג אל הגר"י אפרתי, וביקש ממנו באופן רשמי להכניס את ליצמן, על מנת שזה יקבל ברכה לתפקידו החדש.

הגר"י אפרתי אמר שקודם לפגישה יש לשאול את הח"כים גפני ומקלב אם יש להם התנגדות לקיום הפגישה. באופן מפתיע השיבו שני הח"כים כי אין לו שום בעיה עם הפגישה המדוברת, ומבחינתם היא יכולה להתקיים עוד היום, הואיל ואין לה כל משמעות מעשית, לדבריהם.

וכך, הלכה הפגישה וקרמה עור וגידים.

ח"כ ליצמן קיבל זימון לביתו של הגרי"ש. הפגישה תתקיים מחר (ג'). אין ספק שבספרי ההיסטוריה ירשמו המהלכים הבאים, תחת הכותרת: כיצד סלל יעקב ליצמן את דרכו חזרה למרכז הציבוריות החרדית.

אך מי שחשב, שחבר הכנסת יעקב ליצמן הגיע אל המנוחה ואל הנחלה, ופגישתו עם הגרי"ש אלישיב, תחזיר אותו אל חיקו החמים של הציבור הליטאי, כנראה טעה.

במין תרגיל, שנראה שבושל מראש, התקבלו הערב סגן שר החינוך, מאיר פרוש, ויו"ר הסיעה, ח"כ אליעזר מנחם מוזס, לפגישה עם הגרי"ש אלישיב. העילה הרשמית לפגישת פרוש: אירוסי בתו, וקבלת ברכה לחתן. אך הצורך הדחוף של נציגי הציבור החסידיים בקבלת ברכות דווקא מהרב הליטאי, לא באות לחינם.

אנשים בביתו של הגרי"ש רוצים לאותת לליצמן, כי הפגישה עם הגרי"ש לא נושאת בחובה הבטחה לשלום כולל בין הצבורים, וכי אם הוא רוצה ברכה, הרי שדלתו של הגרי"ש פתוחה לכל דורש. ואם הוא מחפש הוכחה לכך - הוא מקבל אותה על מגש של כסף, ערב לפני הפגישה המתוכננת.

אם פרוש נכנס כבר פעם שניה אל הגרי"ש, ומוזס - ידידו האישי של אריה אלישיב, נכדו ונאמן ביתו של הגרי"ש - נכנס גם, הרי שבפגישות מסוג זה אין שום אמירה.

וכך, ליצמן יגיע אל ביתו של הגרי"ש אלישיב ביום בו מתפרסמות ב'המבשר' תמונות מביקורו של פרוש אצל הגרי"ש.

לא נעים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד