י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

אפשר לאכול 'רבנות מהדרין'?

הרב יוסי שטיינברגר מסביר בטורו 'מבט לכשרות' מדוע הוא מתפלא לראות רבים מהציבור החרדי יושבים במסעדות, בתי הארחה ומלונות, בהשגחת 'רבנות מהדרין', ואוכלים מכל הבא ליד

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה




השאלה האם ניתן לאכול בבית אוכל של מסעדות, אולמות ובתי מלון, הנושאים תעודת הכשר של "הרבנות מהדרין", הינה השאלה הנפוצה ביותר ששואלים אותי, כמו את מומחי כשרות אחרים.

שכן, אמנם לא בליינים אנו החרדים, כציבור הכללי, אך מידי פעם מרגיש מי מאיתנו צורך נואש, לצאת ולהתאוורר מלחץ החיים, ולסעוד עם בן הזוג במסעדה, כאשר הפלאפל השכונתי, המדיף ריח שמן שרוף אינו בדיוק המקום אשר "יאוורר" אותנו.

ובכן, ישנם צבורים מהחוגים החרדיים, בעיקר עמך, מקורבים ובעלי תשובה, אשר "כל אשר בשם בד"צ או מהדרין יכונה" כשר הוא בעיניהם. באמרם: 'זה הרי בד"צ'! כתוב מפורש 'מהדרין', וברשתות השיווק 'החרדיות' נמכרים המוצרים הללו. זה מספיק מבחינתם.

אך בציבור 'אנ"ש' המבין והמקפיד, הרי לכל חוג יש את הכשרויות המקובלת עליו, ורק הם ייכנסו לביתו, ורק בהם יאכיל את בני ביתו, ביודעו: דבר מאכל המפוקפק בכשרותו, כיוון שהאוכל נהפך לדם ובשר מבשרו וכוח אכילה זו מניעה ומפעילה את מוחו, ליבו, וכל אברי גופו - ישפיע האוכל על יראת השמים שלו ושל בני משפחתו.

במסעדות בהכשר 'הרבנות מהדרין', ותהיה זו הרבנות המקפידה ביותר (מלבד בודדים היוצאים מן הכלל, ומבלי להתייחס למקומות שרק נקראים מהדרין, אך בקושי כשרים), נכנסות כשרויות מכל 'אשר בשם בד"צ יכונה', כשרויות שאילו דרכו על מפתן בתינו, היינו זורקים אותם מכל המדרגות. שלא לדבר על רמת המשגיחים, שעוד נדון על כך בהזדמנויות אחרות.

צריך להבין, כי הרבנות, מעצם היותה רבנות מוסמכת, השואבת את כוחה מ'חוק הכשרות' ומחוקי ממשלת ישראל, איננה רשאית, ובדרך-כלל גם אינה מעוניינת, לעשות סלקציה בין הכשר מהדרין אחד למשנהו.

'רבנות מהדרין' מיועדת לעמך בית ישראל בהמוניו, הסומך על כל כשרויות המהדרין, ורב שינסה לעשות סלקציה כזו צפוי לאיום בהליכה לבג"ץ, או לכל הפחות ללחצים כבדים מכיוונים שונים ומשונים (ועל בשרי חוויתי זאת, ועוד חזון למועד).

יתכן שישנה חשיבות בפני עצמה להרבות במסעדות מהדרין, כי אמנם אנו לא נאכל שם, אך אולי לכל הפחות יזכו יהודים, שלולא מקומות אלו יאכלו בכשרות גרועה יותר, אך אין ספק כי רמת כשרות כזו, הקולטת ומאשרת את כל הבדצי"ם והמהדרין, איננה מיועדת עבורנו.

ברור כי לא ניתן באכסניה זו לפרט על אילו כשרויות ניתן לסמוך. אך בוודאי כל אחד משתייך לחוג מסוים, ובוודאי אשר כל אחד מקיים את מאמר המשנה "עשה לך רב", ואיני משער שיימצא 'רב' שיאמר למאן דהוא, לך ואכול מכל אשר בשם בד"צ מהדרין יכונה. ברור שכל רב ימליץ על כשרות אחת או מספר מצומצם של ועדי כשרות מהדרין עליהם ניתן לסמוך.

תמוה בעיניי לראות מציבור החרדים ואנשי מעשה יושבים במסעדות, בתי הארחה, ומלונות, בהשגחת 'רבנות מהדרין' ואוכלים מכל הבא ליד, בו-בזמן שבבתיהם בוודאי היו אוסרים להכניס 99% מהכשרויות שמספקים במקומות אלו. וכי ישנה איזושהי הלכה האומרת כי "הנאכל בחוץ אינו נהפך לדם ובשר מבשרו ואינו משפיע"?!

הרב יוסי שטיינברגר הוא מומחה לכשרות ומגיש תוכנית הכשרות של רדיו קול חי

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד