י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ה'גדולים' תמכו - אבל לא התלהבו

התכנית להחתמת 10,000 אברכים על התחייבות לתת רק 60 אלף דולר לילד - יוצאת לדרך. הגראי"ל שטיינמן הביע תמיכה מאופקת, ואמר: "עדיף לדאוג לדיור מוזל, זו גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה"

הצליח לשכנע.  הגר"י סילמן
הצליח לשכנע. הגר"י סילמן

לפני כמספר חודשים חשפנו כאן, באתר 'בחדרי חרדים', על יוזמה ההולכת וצוברת תאוצה בקרב אברכי הכוללים. היוזמה החלה כצורך קיומי עבור אברכים, שגם כך מתקשים לגמור את החודש, וכעת מוצאים עצמם, ערב חתונות ילדגיהם, בפני הוצאות ענק - והתחייבויות לדירות.

אותם אברכים, הלומדים ב'כולל פוניבז', הגיעו לביתו של הגר"י סילמן וסיפרו לו על תוכנית להחתמת עשרות אלפי אברכים על מסמך, בו כל אברך מתחייב שלא לתת לילדים יותר מ-60,000$ (משני הצדדים), וביקשו את הסכמתו ויעוצו למהלך.

הגר"י סילמן, שמצוקת ההורים נוגעת לליבו, וכבר התריע על כך לא אחת, החליט להקים ועדת רבנים, שתעמוד מאחורי היוזמה, וחבריה יוציאו הוראות ברורות, כיצד תתנהל המהפכה השקטה.

ואכן באסיפה שהתקיימה בביתו של הגר"י סילמן בבני-ברק, מונו כחברי הוועדה הגרג"י לוי, הגר"ש רוזנברג, הגר"מ קסלר, הגר"י מישקובסקי, הגר"י גנס והגר"מ שפרן.

לאחר ישיבה ממושכת, הוחלט לפעול בדרכים הבאות:

א. תחל החתמת אברכים בכל הארץ על מסמך בו הם יתחייבו כי הסכומים אותם יתנו לחתונות ילדיהם לא יעלו על 25,000$ לבן ו-40,000$ לבת. לאחר שיוחתמו עשרות אלפי האברכים, והמהלך יעבור את אישור גדולי ישראל - תהפוך החתימה למחייבת.

ב. לאחר שיאספו כל החתימות, תבוא הוועדה לפני גדולי ישראל, ותציע בפניהם את הפיתרון. גדולי ישראל יכנסו אסיפה עם כל ראשי הישיבות, ובה יקראו להם לאכוף את ההוראות הנ"ל בכל תוקף.

ג. מבחינה פרקטית: מכיוון שמשני הצדדים יינתן 65,000$, יוגבלו הדירות לצעירים עד למחיר 500,000 ₪. הוועדה תפעל לכך שהתוכניות המיועדות לציבור החרדי בחריש ובלוד יכנסו להליך מהיר של אישורים על מנת לאפשר לקנות דירות במחיר המוסכם.

ד. הזוג לא ישלם ב-4 שנים הראשונות את תשלום דמי המשכנתא, והוא יוטל על ההורים. לאחר 4 שנים יתחיל הזוג להחזיר את תשלומי המשכנתא שנותרו בחשבון.


בימים האחרונים החל הגר"י סילמן לפקוד את בתי גדולי הדור, על מנת לקבל את אישורם למהלך. הגרמ"י לפקוביץ' והגר"נ קרליץ הביעו את הסכמתם, ואף הביעו נכונות לחתום על מסמך הקורא לציבור לחתום על דף ההתחייבות.

אתמול (ד') הגיע הגר"י סילמן לביתו של הגראי"ל שטיינמן, אך שם נתקל בתגובה צוננת.

הגראי"ל אמר שלדעתו המהלך הוא בבחינת גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בו. הוא הוסיף ואמר שיש לחתור להוזלת מחירי הדירות, שכן ההוזלה תביא את הפיתרון למצוקה החריפה. מחתימות לא תבוא הישועה, אמר. אולם לאחר ששוחח עם הגר"י סילמן, התרצה הגראי"ל לתמוך במהלך, אך הוסיף שיש לפעול למען הוזלת מחירי הדירות.

ההפתעה הגדולה, הגיעה דווקא מירושלים. הגרי"ש אלישיב התנגד בעבר למספר יוזמות מעין אלו. הגר"י סילמן החליט לעלות אליו ביחידות, ולבקש את ברכתו. הגר"י נסע לבדו, ולא לקח עמו את חברי ועדת הרבנים.

בפגישה שארכה כעשרים דקות ישבו בחדר הגר"י סילמן, הגרי"ש אלישיב, והנכד הרב אריה אלישיב.

הגרי"ש תיחקר את הרב סילמן על הפרויקט במשך כעשרים דקות, ולאחר ה'חקירה' העניק את ברכתו. הגר"י סילמן אמר שאינו חפץ בחתימה, אלא רק בהסכמה עקרונית, ומשזו ניתנה, ניתן להתחיל בפרויקט.

וכך, ימים לפני חג השבועות יחל מסע בין הכוללים, על מנת להחתים את האברכים על התוכנית המהפכנית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד