י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

על כל פנים

לא רק מרבית מוצרי המזון משמשים היום את תעשיית הקוסמטיקה – אפילו התבלינים עושים בה חיל. איך הפכו התפוחים והשקדים, הקינואה והאורז, השוקולד ואצות הים (רשימה חלקית בלבד) ללהיט קוסמטי, ומדוע?

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה




כמעט בכל משפחה אוהבים להיזכר בסבתא שידעה לטפל בכל בעיה בעזרת מוצר ביתי ותרופות הסבתא זכו לשם ולתפארת, ולא בכדי. כבר בתקופות קדומות הבינו שבכוחם של החומרים המגיעים מן הטבע ונמצאים בכל מטבח לרפא שיעול, דלקות וחום גבוה. ידע זה הלך והתרחב גם לתחום העור, החל מכוויות ופצעים וכלה בטיפוח. עם השנים הבינו גם יצרני הקוסמטיקה שעם הנהירה הגדולה בחזרה למוצרים טבעיים יהיה זה צעד שיווקי מן המעלה הראשונה להכליל במוצרים גם רכיבים טבעיים מירקות ופירות הידועים בסגולותיהם הייחודיות. התחילו בכך חברות המאופיינות במוצרים טבעיים ואליהן הצטרפו בהמשך גם חברות קונבנציונליות ששמותיהן מוכרים לנו ממדפי הקוסמטיקה בחנויות. וכך, הפכו תפוחים ושקדים, דובדבנים ופירות הדר, זרעי ענבים, שמן זית, תה, אורז, קינואה, קוויאר, שמן זית, שלל ירקות ותבלינים כמו: קינמון, פלפל והל, לאורחי כבוד בקרמים, מסכות לחות ותכשירים לשיער.

הקוסמטיקאית ורד נרדי מסבירה שהשימוש במזונות בתחום הקוסמטיקה הוא חלק מנהירה כללית בעולם כולו בחזרה לטבע במוצרי צריכה מכל התחומים: במזון, בביגוד, בהנעלה ובריהוט.
"לכל אחד ממרכיבי המזון השונים יתרונות בלעדיים משלו", היא אומרת. "למשל, למזונות העשירים בוויטמין C יש תפקיד חשוב בשמירה על תאי העור. הם מגנים עליו מפני רדיקלים חופשיים ומעודדים יצירת קולגן. מזונות המכילים ויטמין A חיוניים להתחדשות תאי העור. אלה העשירים בוויטמינים מקבוצת B מגנים על קרום התא בעיקר מפני קרינה. גם בעלי ויטמין E מגנים עליו מפני רדיקליים חופשיים".

מתברר כי פירות וירקות אינם רק טעימים ובריאים לגוף, אלא הם גם מקור בלתי נדלה של מרכיבים המטפחים, מזינים ומלחלחים את העור והשיער. לדברי נרדי השימוש בפירות וירקות בתחום הקוסמטיקה ידוע מזה אלפי שנים ועדויות לכך נמצאות כבר בתנ"ך.

מהם הפירות והירקות המומלצים ביותר לטיפול קוסמטי?

"כל פרי וירק מכיל ויטמין שהוא בעל סגולות ייחודיות. זרעי הגזר, למשל, יעילים ומצוינים לעור מקומט ופגום משום שהם מכילים הרבה ויטמין A. האבוקדו הוא הפרי היחיד המכיל שמן (פרט לקוקוס) והוא מכיל גם ויטמינים מסיסים בשמן, שהעיקרי ביניהם הוא ויטמין E שהוא נוגד חמצון חשוב ביותר ובדומה לתפקידו בטבע, שם הוא מגן על רקמות הצמחים מפני נזקי חמצון, קרינה והרעלה, כך הוא מתפקד גם על עורנו. לימון, תפוז, וקיווי עשירים בוויטמין C העוזר בהבהרת העור והם משמשים בתעשיית הקוסמטיקה להכנת קרמים מרעננים". פירות וירקות נוספים שתמציותיהם מועילות ביותר הם רימון, פפאיה, מנגו, בננה ובטטה. רימון נודע בפעילות האנטי אוקסידנטית (אנטי חמצוניות) החזקה שלו והוא מרכיב חשוב במוצרים למניעת הזדקנות העור. מגרעיניו מפיקים שמן המשקם את תאי העור, מגן עליהם מפני זיהום ומונע קמטים. פפאיה מכילה כמות נכבדה של ויטמין C, חומצה פולית ואנזים הקרוי פפאין. משתמשים בפרי להכנת אבקת פפאיה המשפרת את עור הפנים. במנגו יש ויטמינים שונים האחראים על האטת תהליכי הזדקנות העור, ואילו הבטטה, ובמיוחד תמצית הבטטה, ממריצה את ייצור השומנים באפידרמיס ומרככת את היובש מבפנים, בעומק העור. נוסף על כך, היא גם מדכאת את פעילות האנזים המאט את הצטמצמות הקולגן וכך, בעצם, נשארים איכות האפידרמיס ומבנהו המוצק, מציינת נרדי.

ובל נשכח את הבננה המשמשת מרכיב חיוני בתעשיית המסכות לעור הפנים תודות לתכולה הגבוהה של ויטמין C שמלבד תרומתו לזוהר העור, גם מגביר את גמישותו.

מזונות ותבלינים על הפנים


מרווה, זנגוויל, הל, מנטה וסוכר לא רק מתבלים את מזוננו. הם וגם אחרים, בעלי תפקיד חשוב בתעשיית הקוסמטיקה. מרווה, מנטה, רוזמרין ועשבי תיבול נוספים מרעננים ומחדשים את העור, מרגיעים ומחטאים אותו. הסוכר מצוי בתכשירים שתפקידם להמריץ ולהעיר, בעיקר בקרמי לחות לשעות הבוקר ואת הקפאין נמצא בקרמים המיועדים להמסת צלוליט.

ד"ר זיאד דבור, לשעבר הרוקח הראשי של צה"ל, מאמין מאוד בסגולותיו הייחודיות של שמן הזית והקים חברת קוסמטיקה שכל מוצריה מבוססים על שמן הזית הגלילי. "שמן זית שימש לטיפוח ולשמירה על בריאות העור והשיער עוד בימי קדם", הוא אומר. "הוא מכיל חומצות שומן הדרושות לעור, להזנתו ולשמירה על לחותו. הוא עשיר בחומצות שומן בלתי רוויות ובעיקר בחומצה אולאית, הידועה בסגולותיה הבריאותיות הרבות. השמן עשיר גם בוויטמין A, המזין ושומר על לחות העור, מגן עליו מנזקי הסביבה ומאט את הזדקנותו.

שמן הזית מכיל גם ויטמינים B, C, D, K וברזל רב הידוע כמאט את הזדקנות העור, מונע את התחמצנותו ומסייע לכל הקשור לקרקפת: הוא מרכך ומטפח את עור הקרקפת, מחזק את שורשי השיער, מונע גירויים ונשירת שיער ואפילו מצמצם הופעת קשקשים".

גם הדבש, האורז, הקינואה, השוקולד והקוויאר הנם רכיב חשוב במוצרי קוסמטיקה רבים. השוקולד משמש בעיקר לשימוש חיצוני בעיסוי. הוא עשיר בפולי קקאו המכילים קפאין ופוליפנולים שהם נוגדי חמצון חזקים, והשומן שבהם מזין ומרכך את העור. דבש מועיל במיוחד במצבים של עור מגורה ומוסיף לו ברק. הקינואה והאורז מטפלים בעיקר ביובש והקוויאר מסייע בטיפול ובהזדקנות העור. הוא מופק מדגים שהרכבם הביולוגי מכיל חלבונים עשירים בחומצות אמינו ובוויטמינים רבים שלפעולות הגומלין שביניהם השפעה מידית על העור.

למי שדואג בעניין הריח, אל חשש. במעבדה מופרדות התמציות הייחודיות ועוברות תהליך ביוטכנולוגי המפיק בסופו של התהליך תמצית נטולת ריח.

פורסם בעיתון 'בקהילה'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד