י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הפרקליטות חשפה: העיתונאים הבכירים שהוקלטו בסתר

מדובר בהקלטות הקשורות לפרשת המטענים, בה הונחו מטעני חבלה ברכבם של מפורסמים • גורמים המעורים בפרשה אומרים כי מעולם לא נתקלו בחשיפה נרחבת כזו של שיחות בין עיתונאים לבין מקורותיהם

הפרקליטות חשפה: העיתונאים הבכירים שהוקלטו בסתר



בצעד חריג, הפרקליטות חשפה שורת תמלולים מהאזנות סתר משיחות שהתקיימו בין מספר עיתונאים, חלקם בכירים, לבין נאשמים שעומדים כיום לדין בפרשת המטענים שהונחו ברכבם של מפורסמים. גורמים המעורים בפרשה אומרים כי מעולם לא נתקלו בחשיפה נרחבת כזו של שיחות בין עיתונאים לבין מקורותיהם, אף שהשיחות האלה לכאורה אינן רלוונטיות לראיות בתיק ואמור לחול עליהן חיסיון עיתונאי.

העיתונאים ששיחותיהם נחשפו הם מגישת "שישי" בערוץ 10 אילה חסון; ראש הדסק הכלכלי בחדשות 2 קרן מרציאנו; כתב הפלילים של חדשות 2 גיא פלג; ראש דסק פלילים בערוץ 10 דורון הרמן; מגיש גל"צ ניב רסקין; כתבת הפלילים של "כאן" שלי טפיירו; כתבת "כאן" ורד פלמן; כתב TheMarker ערן אזרן; אמיר זוהר בעלי הבלוג "פוסטה"; ושתי תחקירניות מהתוכנית "שש עם עודד בן עמי" בחדשות 2.

בסוף מארס הגישה פרקליטות מחוז תל אביב כתב אישום בפרשת המטענים, שבמסגרתה הונחו מטעני חבלה בבתיהם ובכלי הרכב של איש העסקים מאיר שמיר, הזמרת מרגלית צנעני והכדורגלן קובי מוסא. כתב האישום הוגש נגד אבנר הררי ואבישי בן דוד.

כחלק ממהלכי החקירה, המשטרה ערכה האזנות לחשודים בפרשה או לאלה שאליהם כוונו המטענים. חלק מהשיחות התקיימו בין עיתונאים לבין הגורמים השונים, למשל צנעני, או עם יו"ר הפועל פתח תקווה דני לוי שנשחד כמעורב בפרשה. העיתונאים ביקשו ללקט מידע או לנסות לקבל את תגובתם של הגורמים השונים בפרשה. עיתונאי הכלכלה ניסו גם לשוחח עם שמיר עצמו כדי לקבל את תגובתו לאירועים ולהבין מי מנסה לפגוע בו.

המשטרה עצמה מבצעת את ההאזנה לגורמים השונים הקשורים לחקירה, מתמללת את החומרים ומעבירה לפרקליטות. אלא שלפי גורמים המעורים במקרים מעין אלה, המשטרה עצמה אינה אמורה לתמלל שיחות מעין אלה, ובכל מקרה הפרקליטות לא אמורה להכניס לתיק הראיות שיחות שהתקיימו עם עיתונאים – ולו משום שאין להם רלוונטיות לחקירה והם אמורים להיות מוגנים מפאת חיסיון עיתונאי. הפעם, כאמור, כל תמלולי השיחות עם העיתונאים הועברו לצדדים.

בשיחות עצמן אין ככל הנראה מידע חשוב בתיק, אך נחשפים בהן מערכת הקשרים בין מושאי הסיקור לבין העיתונאים. בחלק מהמקרים מתגלות הפרקטיקות של עיתונאים שונים בניסיון לדלות מידע – או לנסות לשמור על המידע שהגיע לידיהם בבלעדיות. גורם שנחשף לשיחות אמר כי "זה יכול להיות מביך מאוד לעיתונאים. פתאום כולם יכולים לקרוא בדיוק איזה שיחות הם קיימו עם מקורות שלהם".

הפרשה כבר הגיעה ביוני לדיון בבית משפט. בית המשפט המחוזי בתל אביב, בעקבות בקשה לצו ביניים חריגה ושנויה במחלוקת שהגיש תאגיד השידור "כאן", הטיל בית המשפט צו איסור פרסום על השיחות שהתקיימו בין מרגלית צנעני לבין עיתונאית בתאגיד, בטענה כי היו אלה האזנות סתר שאסורות בפרסום. השיחות האלה, שכאמור הוגשו לצדדים, כללו תוכן שבגינו הגיש הררי תלונה במשטרה נגד עיתונאית בתאגיד בטענה לשיבוש הליכי חקירה והדחת עד. כעת, מתברר כי הפרקליטות העבירה שיחות של עיתונאים רבים אחרים.

מפרקליטות מחוז תל אביב נמסר בתגובה: "כפי שנהוג בכל תיק וכמתחייב על פי החוק בהליך פלילי, המדינה העבירה את תמלילי כלל השיחות הרלבנטיות לעיון ההגנה על מנת לאפשר לנאשמים לנהל את הגנתם ואינה יכולה למנוע את העברתם. יודגש כי בתיק זה לא הוגשו עד כה תמלילים לבית המשפט, וממילא שאלת חיסיון עיתונאי אינה עולה בנסיבות העניין. בהערת אגב יצוין כי במסגרת הליך אזרחי נפרד, ובהתאם להסכמת כלי התקשורת, הוטל על חלק מהשיחות צו איסור פרסום".

עו"ד איתן סבג המייצג את הררי, מסר: "מדובר בשערורייה. עיתונאים ותחקירנים הואזנו ותומללו כעניין של מה בכך, ללא אבחנה, ולא מן הנמנע שהם יאלצו להתייצב בבית המשפט ולהעיד על שיחות שקיימו עם עד או מקור, מבחינתם. אני סבור שלאור ההתנהלות של משטרת ישראל והפרקליטות, על העיתונאים להסיק מסקנות ולהבין את המשמעויות המקצועיות הנובעות מכך".

עו"ד שי רודה, המייצג את אבישי בן דוד, מסר בתגובה: "מדובר בחציית קו אדום, האזנה סתר לשיחה בין עיתונאי למקור פוגעת פגיעה של ממש בעבודתו החשובה של העיתונאי. בנוסף, מדובר בשיחות שלא היה בהן כדי לקדם את החקירה בתיק".
האזנת סתר פרקליטות המדינה שיחות של עיתונאים פרשת המטענים מאיר שמיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד