י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

האסיר החב"די שלום רובשקין שוחרר מבית הכלא בארצות הברית

האסיר החב"די שלום רובשקין שוחרר לאחר לחצים של מנהיגים דו-מפלגתיים ברחבי הקשת הפוליטית בארה"ב • רובשקין נידון ל-27 שנות מאסר לאחר שהורשע בהונאה • יותר מ-100 אנשי ממשל הביעו את דעתם נגד פסק הדין וטענו כי יצא מפורפורציה

רובשקין הערב בפתח ביתו במונסי
רובשקין הערב בפתח ביתו במונסי



נס בזאת חנוכה: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ קיצר את מאסרו של האסיר ר' שלום מרדכי רובשקין, לאחר לחצים של מנהיגים שהפעילו מחוקקים מכל רחבי הקשת הפוליטית, מננסי פלוסי ועד אורין האץ'.

שלום מרדכי רובשקין אב ל-10 ילדים, בן 57, חסיד חב"ד, ניהל את המשחטה הכשרה הגדולה בעולם, בעיירה פוסטוויל שבמדינת איווה בדרום אמריקה, עד שב-12 במאי 2008 פשטו מאות שוטרים בליווי מסוקים על המפעל שלו בחיפוש אחר עובדים זרים שלא כחוק.

בפשיטה הגדולה שסוקרה בכלי התקשורת כאחת הפשיטות הגדולות שידעה ארה"ב, נעצרו כארבע מאות עובדים שנחשדו כשוהים בשטח ארה"ב בניגוד לחוק. קרוב ל-300 עובדים הועמדו לדין על זיוף מסמכי הגירה. בספטמבר 2008 הוגש נגד רובשקין כתב אישום בגין העסקה ביודעין של שוהים בלתי חוקיים. האישומים בפרשה זו נזנחו, לאחר שרובשקין נידון ל-27 שנות מאסר על הונאה והלבנת הון. משפט נוסף, שעסק בהעסקת קטינים בניגוד לחוק הסתיים בזיכויו של רובשקין. האישומים נגד המפעל, שכבר עבר לבעלות חדשה, הסתיימו בהרשעתו במסגרת עסקת טיעון.

הפשיטה נעשתה לאחר עבודת חקירה מאומצת ויסודית במשך שמונה חודשים, אך לאחר הפשיטה התווספו עוד ועוד סעיפי אישום בעניין הלבנת הון והונאת בנקים, בסופו של דבר החליטה התביעה להתמקד בעבירות הללו ולא לסבך את המשפט בסעיפי האישום בדבר העסקתם של השב"חים שלא כחוק.



רובשקין הורשע בחודש נובמבר 2009 ב-86 סעיפי אישום על הונאות כספיות. ב-21 ביוני 2010 גזרה שופטת בית המשפט המחוזי באיווה, לינדה רייד, עונש כבד על רובשקין - של עשרים ושבע שנות מאסר. השופטת פרסמה את החלטתה רק יממה קודם הקראת פסק הדין, זאת בכדי למנוע את התגובה הקשה בהקראת פסק הדין בבית המשפט.

עורכי דינו של רובשקין הגישו בקשה למשפט חוזר וטענו כי השופטת היתה אמורה לפסול את עצמה מלדון בתיק מכיוון שהייתה מעורבת בחקירת הפרשה, השופטת התעלמה מהטענה. משפטנים בכירים בארצות הברית סברו אז כי יש ממש בטענות ובינואר 2011 הגישו פרקליטיו ערעור לבית המשפט לערעורים בארה"ב מחמת טענה זו, אך גם ערעור זה נדחה.



עורכי דינו של רובשקין לא התייאשו וב-30 בינואר 2014 הגישו ערעור חדש לבית המשפט הפדרלי בניו יורק המבוסס על כך שהיו פגמים חמורים בהליך השיפוטי, ובעיקר, בשל העובדה שהשופטת רייד שחרצה את דינו, הייתה צריכה לפסול את עצמה מההרכב שדן בתיק, לאחר שהייתה שותפה במשרד עורכי דין שטיפל בתביעה נגדו.

יותר מ-100 אנשי ממשל, שכללו בתוכם פקידים במשרד המשפטים, תובעים, שופטים וחוקרים לשעבר, הביעו את דעתם על כך שהראיות נגד רובשקין אינן בפורפורציה.

יותר מ-30 חברי קונגרס מכהנים כתבו מכתבים למשרד המשפטים בארה"ב ודרשו לבדוק את המקרה לעומק, לטענתם, נפלו פגמים לאורך המשפט של רובשקין.


הציבור החרדי בארץ ובעולם כולו התלכד סביב משפטו של רובשקין, בערים רבות נערכו עצרות תמיכה ותפילות למענו של רובשקין וכן כסף רב נאסף לכיסוי הוצאות המשפט.

לפני כמה שנים הוגשה בקשה לנשיא ברק אובמה באתר הבית הלבן "We the People" לחנון את רובשקין, בקשה שהגיעה אז ללמעלה מ-52 אלף חתימות, אך אובמה דחה אותה על הסף.

במהלך שמונה השנים האחרונות בהם היה רובשקין כלוא, הופק קליפ של תמיכה ברובשקין ומשפחתו בו מתארחים גדולי הזמרים החסידיים, בהם מרדכי בן דוד, אברהם פריד וליפא שמלצר.



עשרות חסידי חב"ד, גברים, נערים וילדים רוקדים עם דגלי משיח בבניין 770 שבארה"ב כשפיהם השיר "דידן נצח".

בשבוע שעבר אמרה רעייתו לאה רובשקין בראיון למגזין "משפחה חסידית" כי: "במכונית שלנו נמצאים בקביעות פריטי הלבוש של בעלי - כובע, חולצה לבנה וחליפה ארוכה. אני תמיד מוכנה ומזומנה לקבל את השיחה שהוא משתחרר הרגע! אנחנו בכוננות גבוהה ומאמינים שזה יכול לקרות בכל רגע!".

רובשקין הגיע לביתו במונסי שם חיכו לו אלפים, משם יצא לאהל ציונו של הרבי מחב"ד זצ"ל לבשר את הבשורה הטובה.

לאחר מכן יצא להיפגש עם אביו החסיד ר' אהרן רובשקין בן ה-90 בשכונת בורו פארק. ומחר, יום חמישי, יגיע בשעות הבוקר ל770 לברך ברכת "הגומל".
שלום מרדכי רובשקין מאסר ארהב הונאה שחרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד