י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מרגי תוקף את גפני ומגחך על ליצמן > ראיון

"ללכת לבחירות על חוק הגיוס - זו איוולת של הציבור החרדי" • צפו

ללא מעצורים • יו"ר ועדת החינוך בראיון נטול כפפות ל'בחדרי' • לא חושש לתמוך בחוק הגיוס ולבקר את אגו"י • תוקף את הפטפטת של גפני: "עשה נזק תדמיתי" ומגחך על ליצמן: "אין לו זמן" • מאיים: "אם לא יהיה שקט בב"ש - לא יהיה שקט בב"ב ובעוד הרבה מקומות" • מבהיר: "לא יהיה באלעד מועמד שהוא לא מוסכם על ש"ס" • רגיעה עם אלי ישי? "אין הידברות, חבל לדבר מילים יפות. זה לא קורה" • אפליית ספרדיות? "המספרים אפסיים" • הראיון המלא

 "ללכת לבחירות על חוק הגיוס - זו איוולת של הציבור החרדי" • צפו
יעקב מרגי בראיון צילום: ארי קלמן, בחדרי חרדים

בזמן שרבים מחברי הכנסת שוהים באלפים השוויצרים, או עסוקים בדאצ'ה אי שם בצימר בגולן, יו"ר ועדת החינוך הש"סי ח"כ יעקב מרגי יושב ספון בלשכתו שבכנסת. ניצלנו את הזמן ונכנסנו לחדרו. על השולחן ניירת כבדה העוסקת בפתיחת שנת הלימודים. דקות ספורות קודם לכן - הוא נועד עם אנשיו של שר החינוך נפתלי בנט. ביקשנו לשוחח עימו על העניינים העומדים בימים אלו ברומו של עולם וברומה של פוליטיקה. חוק הגיוס, גפני, ליצמן. לקינוח שמענו את עמדותיו על שלל הסוגיות התלויות סביב הבחירות המוניציפליות הקרבות ובאות, בית שמש, יוסי דייטש, אלעד ואלי ישי.

ביום ראשון תפתח שנת הלימודים. אנחנו רואים הפעם שקט יחסי בנושא קבלת הבנות לסמינרים. מה קרה?

"תראה, יש שיפור, לומר לך שזה שקר מוחלט - זה לא נכון. יש שיפור חידדנו את שיטת העבודה הקדמנו את ההנחיות בכל העניין, אבל זה עדיין לא סופי. בירושלים – נמצאת המאסה הקריטית, תמיד. בני ברק אין לנו בעיות בכלל, ויש את בית שמש ואלעד שאני מקווה שבימים הקרובים המספרים ירדו מ- 20 - 30 למספרים אפסיים".

"ירושלים קיבלו שיבוצים רק בימים האחרונים, אם המוסדות יקבלו את השיבוצים בהכנעה אז באמת הגענו אל המנוחה ואל הנחלה, כי בסך הכל השיבוץ נעשה איתם ויתרבו האפשרויות של שיבוץ בנות, אבל עדיין יש לנו את אותם תופעות של אפליה. אין ספק שהמספרים הם לא אותם מספרים".

איך זה קרה?

"זה עבודה של מספר שנים. התחלנו לפני כמה שנים, היו בעיות עם כ-570 בנות, בשנים האחרונות עמדנו על 150 בנות ושכללנו את השיטה בכך שהרשויות החרדיות למדו לעבוד ברישום. עד שלא נכנסתי לתפקיד - הרשויות המקומיות נמנעו מלבצע רישום. הם נתנו למוסדות להסתדר לבד. ואז, אף פעם לא ידעת כמה בנות שובצו, כמה נרשמו, וזה היה מתגלגל לעינינו בתחילת שנת הלימודים. היום אני יודע לעמוד על הרשויות ולגמור את השיבוצים כבר במהלך החופשה".

מרגי מוסיף בראיון ל'בחדרי חרדים' כי "בנוסף, תיקנו תקנות. נכון שהרשויות עדיין לא עומדות לפי הקצב של התקנות, אבל הן לומדות את המערכת".

"אנחנו גם משבצים יותר בנות ספרדיות במוסדות ספרדיים. לא את כולן, כי אין מספיק סמינרים ספרדים, אבל אני מקווה שבשנים הקרובות אנחנו נדביק את הפער והמספרים ירדו למספרים באמת אפסיים".

בוא נדבר על חוק הגיוס. אנחנו הולכים לבחירות?

"אני מקווה שלא, כי זו תהיה האיוולת של הציבור החרדי ללכת לבחירות על חוק הגיוס הזה. חוק גיוס שמקלב, גפני וש"ס אומרים שזה חוק טוב. להערכתי, אפילו אם נשאל, אם לא היו מפחדים, גם חלק מחברי הכנסת החסידים ב'אגודת ישראל' - גם היו אומרים שזה חוק טוב".

"אם לא הייתה פה החלטה של גדולי ישראל - שאני לא רוצה לצאת חוצץ נגדה - הייתי קורא לראש הממשלה לחוקק את החוק כפי שאיווט (אביגדור) ליברמן הגיש אותו. אנחנו צריכים לחשוב רגע. האלטרנטיבה היא - פסילת החוק בעוד חודשיים. וצריך לחשוב מה עדיף, פסילת החוק עכשיו, בעוד חודשיים או בעוד 6 שנים?!".

יש הסכם קואליציוני, על פיו, אפשר להעביר חוק גיוס כמו שיואב בן צור הגיש בסוף מושב החורף...

"אין הסכמה על זה".

גם על החוק הזה אין הסכמה. מצד אחד יש את 'אגודת ישראל' שאומרת שלא יהיו יעדים ושיכניסו בחוק את ערך לימוד תורה, ומצד שני, ליברמן אומר שהוא לא מוכן להזיז פסיק או אות בחוק. איפה אתה רואה הסכמה?

"יש חוק גיוס שנפסל ע"י בג"ץ. התוצאה של זה היא שכל שינוי שלא יהיה לפי הדרישה של בג"ץ - יפסל, אז מה אנחנו חיים בנדמה לי?!".

"הלוואי והיינו מקבלים כפי שאנחנו רוצים, בלי מכסות ובלי סנקציות, אבל זה לא יעבור. יש לנו פה חוק ומתווה סביר שהגיע ממשרד הביטחון. החוק כפי שהוא מוצא היום - הוא יותר טוב מהמצב הנוכחי".

אתה חושב שיש סיכוי שיגיעו להבנות, וב'נר ראשון של חנוכה' אנחנו נהיה אחרי חוק גיוס והבחירות יתקיימו רק בנובמבר?

"אם אני מבין נכון, באחת הגרסאות ששמעתי, הרבנים ביקשו מהנציגים שלהם, מהשר ליצמן ושאר חברי הכנסת החסידיים - לנסות לשנות. הוא (ליצמן) ביקש הארכה, כי אין לו זמן להתעסק בזה. אני מאמין שעכשיו יש לו זמן להתעסק בזה ולחזור בפני מועצת גדולי התורה ולהבהיר להם שלא יהיה מצב שיהיה חוק יותר טוב. יש לנו אפשרות לחוקק את החוק הזה ובג"ץ ישאיר אותו והוא לא שונה מהמצב הנוכחי".

דיברת על הסכנה הקיימת בהליכה לבחירות על רקע חוק הגיוס - בוא נקרא לילד בשמו, מה יקרה ליאיר לפיד במצב כזה?

"אין ספק שזה מחק אותו, גם את 'המחנה הציוני' ואת 'מרצ'. כל מערכת בחירות שהכותרת שלה היא נושאי 'דת ומדינה' - היא מחזקת אותם".

כתב 'בחדרי' מראיין את מרגי

אם אתה מדבר על כותרות של 'דת ומדינה', בוא נדבר על הקלטות שהתפרסמו בשבוע שעבר, בהן גפני חשף כביכול שקיים דיל בין החרדים לראש הממשלה, חוק הלאום תמורת חוק גיוס.

"אם הוא אמר שזה התרברבות - למה הוא צריך להגיד את זה? להבא שאנשים יזהרו. זה עשה נזק תדמיתי. יש חוק לאום שהוא בעייתי מצד אחד ומצד שני הואי מאוד בקונצנזוס באוכלוסייה מסוימת. אבל ברגע שאנחנו מצטיירים כ'מאכערים' שהעקרונות לא מעניינים אותנו והעיקר זה חוק הגיוס כרגע... מילא אם היינו עושים את זה (את הדיל א.ק) ניחא, אבל גם לא עשינו דילים, לא היה שום דיל - וגם להתרברב על זה? זה מיותר".

בחירות מוניציפליות. אתה אחראי על הבחירות בבית שמש. יש התקדמות במו"מ שלכם עם 'דגל' ו'אגודה'?

"אתה מכיר את החברה החרדית, אני מסרב להתרגש. משה אבוטבול הוא המועמד המוסכם של המפלגות החרדיות לראשות העיר בית שמש. נקודה. אני לא נכנס להסכמים ולסיכומים. בסוף, מי שמתמודד מטעם הסיעות החרדיות - זה אבוטבול".

אבל מה שיקבע אם הוא יתמודד מטעם כלל החרדים - זה המו"מ, ונראה שאין התקדמות.

"אני מסרב להתרגש. במיוחד שזה בא מ'דגל התורה', זכותם לשפר עמדות, אבל בסוף מי שיתמודד זה משה אבוטבול, כי אם לא יהיה את 'בית שמש' לא יהיו עוד ערים. אם לא יהיה שקט בבית שמש - לא יהיה שקט בבני ברק ובעוד הרבה מקומות".

בוא נדבר על השקט שלכם באלעד, אתם לא מתמודדים אבל אתם לא רוצים את פרוש. עקרונית אתה חושב שנכון להזיז ראש עיר מצליח?

"אני לא מחלק ציונים לראשי ערים. זה נכון להחליף כל קדנציה ראש עיר חרדי בבני ברק? שיש הסכם - אז מכבדים. יכולתי לטעון, בקדנציה הקודמת שראשות העיר באלעד הייתה של ספרדים - זה היה נכון להתמודד מול ש"ס?! או שמתמודדים או שלא מתמודדים".

אבל אתם לא מתמודדים הפעם.

"מי אמר לך? חכה. לא יהיה באלעד מועמד שהוא לא מוסכם על ש"ס. אם הוא לא יהיה מוסכם על ש"ס - תהיה התמודדות של ש"ס. אני מקווה שתהיה הסכמה בין 'דגל' לש"ס. אי אפשר לדון על עיר מסוימת בלבד, יש הסכמים בערים אחרות, זה הא בהא תליה, אחד קשור בשני".

יש בירושלים מועמד חרדי, מה מונע מסיעה חרדית אחרת לתמוך בו?

"אני שואל אותך שאלה: האם התכלית היא רק מועמד חרדי? יוסי דייטש יכול להיות ראש עיר הכי טוב בעולם. אבל יש מועמד חרדי גם באלעד, זה נכון לא לתמוך בו ע"י מפלגה אחרת?, האם השיקול הוא רק חרדי? שמדובר בש"ס - השיקול הוא לא רק ראש עיר חרדי. ואני לא מדבר על יוסי דייטש. הבעיה היא, שלא יודעים להכיל את כל המפלגות. ויש חשש שכל אחד ייקח רק לשטייטל שלו. אני נגד ראש עיר כזה".

מראש עיר חילוני תקבלו יותר?

"בוודאי שאני מעדיף ראש עיר שהוא גם חרדי והוא גם ממלכתי והוא גם יודע לנהל עיר וגם איש משכמו ומעלה, בהינתן כל הדברים האלו. אבל אם הוא חרדי ומפלג - הוא כיתתי והוא לא ממלכתי, אני לא אתמוך בו".

בוא נדבר ספציפית על יוסי דייטש.

"אני מעדיף שלא, כי אני לא מכיר אותו בצורה טובה. אני לא מכיר את יכולות הניהול שלו בירושלים וגם יש את יו"ר התנועה אריה דרעי שמנהל הכל. אם יחליטו בתנועה שהוא ראש עיר טוב ושיש לו סיכוי לנצח והוא יודע להכיל את הספרדים ולהביא קידוש שם שמיים. זה שהוא חרדי - אין לו אצלי תעודת ביטוח".

לסיום, אתם מתמודדים לראשונה מול אלי ישי בזירה המוניציפלית. יש ערים שהוא נוגס בכם, אין ניסיון להגיע לרגיעה?

"אין ניסיון ואין הידברות, כי זה גם לא בר היתכנות, וחבל לדבר מילים יפות. זה לא קורה וכנראה לא יקרה בזמן הקרוב. אנחנו לא מתרגשים משום דבר. מפלגה שמסתכלת ומתנהלת לפי החצר של המפלגה האחרת - היא רק תיכשל. אנחנו מסתכלים רק על עצמינו".

יעקב מרגי אלעד בית שמש ירושלים משה אבוטבול אלי ישי חוק הגיוס משה גפני אגודת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד