י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

סמלים ונושאים רעיוניים בעיצוב ריהוט לבתי כנסת

אני מעצב ויוצר ריהוט בהזמנה אישית כבר יותר משני עשורים, הייתי רוצה להאמין שבמהלך תקופה זו של יצירת פריטי ריהוט ייחודיים בעץ מלא התפתחתי והתקדמתי הן כאמן והן כאומן

סמלים ונושאים רעיוניים בעיצוב ריהוט לבתי כנסת
צילום: יחץ

יישמתי שינויים ושיפורים בהיבטים הטכניים וגם בנקודת המבט שלי. אולם דבר אחד לא השתנה – אני עדיין רואה בעיצוב וייצור ארונות קודש את אחד משיאי היצירה שלי.

ארון הקודש הוא ללא ספק "המלך" בכל הקשור לריהוט לבתי כנסת. הוא ממוקם לאורך הקיר הפונה לירושלים, ולשם הקהל מפנה את מבטו, בייחוד ברגעים משמעותיים ודרמטיים במשך התפילה. לכן, ארון הקודש נהנה מיותר שעות צפייה איכותיות מכל פריט אחר של ריהוט לבתי כנסת. אך הולם, אם כן, שארון הקודש יזכה להתהדר באמנות עץ יפה ומעוררת השראה. אמנם נכון ששאר סוגי ריהוט לבתי כנסת כגון הבימה והעמוד לחזן מאפשרים רקע נאה לאמנות עץ, אך לצורך המאמר הזה אגביל את הדיון למוקד תשומת הלב בבית הכנסת, שהוא כאמור ארון קודש.

להלן כמה מן הנושאים העיקריים שזוכים באופן מסורתי לייצוג באמנות העץ בבתי כנסת:

  1. עשרת הדברות
  2. עץ החיים
  3. הר סיני
  4. שניים עשר השבטים

להלן כמה נושאים פחות שכיחים:

  1. חושן האפוד (של הכהן הגדול)
  2. ירושלים
  3. חציית ים סוף
  4. אש התמיד
  5. החרובים נושאי ארון הברית (בבית המקדש)
  6. שבעת המינים שהתברכה בהם ארץ ישראל

אני רואה את עצמי כחוליה נוספת בשרשרת המתמשכת של אמנים ואומנים השואפים במהלך הדורות ליצור ארונות קודש מפוארים ומשמעותיים עבור בתי התפילה של עמנו. הדרך שבה אני מבקש לעשות כן הוא על ידי יצירת אמנות עץ מקורית שיונקת את השראתה מן המסורת אך מדברת אל הקהל של היום. בעיניי חלק מן הנושאים הקלאסיים זכו לשימוש יתר וכבר הפכו לנדושים ובלתי מעוררי השתאות. לכן אני מחפש כל העת דימויים חדשים שיכולים לעורר את נפש היהודי בעת תפילתו. עם זאת, הייתי אומר שלרוב אני כן נעזר בדימויים המסורתיים, אלא שאני מפרש אותם מחדש ומעבד אותם מנקודת המבט שלי בתוספת הנגיעות האישיות והאיכויות הייחודיות שאני נותן בחומר. להלן כמה דוגמאות של ריהוט לבתי כנסת ברוח זו שניתן לראות באתר שלי:

  1. ארון קודש עלי הכסף
  2. ארון קודש הר סיני
  3. בימת "קריעת ים סוף"

על ידי שילוב הסמלים הללו באמנות שבריהוט לבתי כנסת המתפלל נזכר בכמה מערכי היסוד של מורשתנו. הדבר מעודד אותו/ה להזדהות, או ”להתחבר" עם מסורת עמנו. לאמנות העץ לבתי כנסת מקובל לצרף פסוק מן המקורות המגלם את הערך או העניין הספציפי שכל קהילה מבקשת לחדד. כאשר אני מעצב ארון קודש עבור קהילה אני נפגש עם הרב, הגבאים וחברי ועדת הבניה. אני תמיד מנסה ללקט תובנה פנימית באשר למהות הקהילה. זה מאפשר לי לכוון את עצמי בבחירת הסמלים והדימויים על מנת לבטא ולהעצים את הרוח הייחודית של הקהילה בתוך אולם התפילה.

לסיכום, ראינו כיצד ארון הקודש משמש כצינור חיוני להנחלת מסרים וערכים מסורתיים באמצעות סמלים באמנות העץ. ראינו גם כיצד האמנים כיום משתמשים לפעמים בדימויים ועיבודים חדשים ומקוריים על מנת לשמור על גחלת מורשתנו.

כותב המאמר הינו ירמי קמחי יוצר ריהוט מעוצב ומפסל אומנות בעץ. יצירותיו הייחודיות משקפות את היופי הטבעי הטמון בעצים המרהיבים שאיתם הוא עובד.

ב-1992 הוא ייסד את סדנתו (Kimchi Designs), כאשר הוא נחוש ומחויב ליצור אומנות בעץ ברמת איכות הגבוהה ביותר. יצירותיו מפארות מאות בתים, בתי כנסת, בתי מלון ועסקים הן בארץ והן בחו"ל. 

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד