י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
המתווה שיעשה סוף לדרמה > פרסום ראשון

באופן חריג: לאחר מאבק משפטי ארוך עיתון 'הפלס' יפרסם הבהרה

כחמש שנים לאחר שעיתון 'הפלס' פרסם כתבה בגנות פעילות עמותת 'ידידות טורונטו' ולאחר שהוגשה נגדו תביעה - 'בחדרי' חושף כי הצדדים הגיעו לפשרה, על פיה, העיתון יפרסם 'הבהרה' בגיליון שיתפרסם ביום שישי • מודעת ההבהרה תתפרס על לא פחות משליש עמוד • כל הפרטים

באופן חריג: לאחר מאבק משפטי ארוך עיתון 'הפלס' יפרסם הבהרה
מכתב הבהרה בעיתון הפלס צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרסום ראשון: באופן חריג, עיתון 'הפלס' של 'הפלג הירושלמי' יפרסם מודעת הבהרה בעקבות תביעת לשון הרע שהגישה נגדו עמותת ידידות טורונטו על סך חצי מיליון שקלים לפני למעלה מארבע שנים. 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים.

בשלהי חודש אדר תשע"ד, פחות משנתיים מאז הופיע לראשונה עיתון 'הפלס' של 'הפלג הירושלמי', הגישה עמותת 'ידידות טורונטו' לבית משפט השלום בירושלים כתב תביעה נגד העיתון, על סך חצי מיליון ש"ח, בטענת לשון הרע.

'בחדרי חרדים' חושף כי בימים אלה הגיעו הצדדים להסכמה שקיבלה תוקף משפטי, לפיה, העיתון יפרסם מודעת הבהרה מטעם התובעים, בה יובהר בין השאר כי "העמותה הוקמה ונתמכת על ידי משפחה חרדית מקנדה שתורמת לעשרות ארגוני חסד ומפעלים תורניים בארץ ובעולם". עוד יובהר כי "בניגוד לנטען בכתבה, לעמותה אין כל שיתוף פעולה עם רשויות הצבא" וכי להבא יקפיד העיתון על "בדיקת העובדות והצגת עמדתה של העמותה".

כזכור, דבר הגשת התביעה פורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים' זמן מה לאחר הגשתה, ומאז נערכו לא מעט ניסיונות גישור ודיונים בבית משפט השלום בירושלים. הרקע: כחודשיים לפני הגשת התביעה, ביום שישי ט' שבת תשע"ד, פורסם בעיתון 'הפלס' כתבה שעל פי כתב התביעה "הציגה טענות שווא והכפשות נגד התובעת, מתוך כוונה ברורה לפגוע בשמה הטוב". עוד נטען כי העיתון לא פרסם באופן ראוי את תגובת העמותה להאשמות החמורות וסירב עד כה במשך חמש שנים לפרסם את ההתנצלות אותה דרשה העמותה.

בתביעה שהוגשה נגד עיתון 'הפלס', הכתב יחזקאל מן, והעורכים הראשיים נתי גרוסמן וישעיהו ויין, נכתב כי "בכתבה מוצגת התובעת כמעין מיסיון המבקש להעביר נערים חרדים על דתם, על אף שהדבר רחוק מהמציאות". בנוסף נטען בכתבה, כי הפרוייקט של העמותה "הינו מסווה לפעילות אשר נועדה כביכול להוציא נערים חרדים ממסגרות תורניות ולהעבירם ל'מוסדות פסולים', לגרום נזק לרמתם הרוחנית, לרוקן את הישיבות ולגייס את הנערים לצה"ל".

שער הכתבה ב'הפלס' לפני כחמש שנים

בכותרת ובהפנייה לכתבה מהעמוד הראשי של עיתון 'הפלס', נכתב כי "תעשייה משומנת פועלת להוציא נערים מהישיבות הקדושות ולהכניסם למוסדות כלאיים בדרך למטרה: שילוב הציבור החרדי ב'כור ההיתוך החברתי' של מערכת החיים החילונית".

הכתבה פורסמה במוסף 'כל השבוע' על פני שישה עמודים, ובין היתר נכתב בה כי העמותה "פועלת להוציא נערים צעירים מחיק הישיבות הקדושות ולהכניסם למוסדות כלאיים. עדויות רבות על מעללי הייעוץ החינוכי שניתן על ידי ארגון 'קול הנער' המפיל ברשתו בני ישיבות תמימים".

כאמור, ל'בחדרי חרדים' נודע כי בסוף השבוע האחרון, הצדדים הגיעו להסכמות וייתרו את הצורך של בית המשפט להכריע בעניין. על פי הסכמת הצדדים, באחד מימי שישי במהלך החודש הקרוב, יפרסם עיתון 'הפלס' מודעה בעמודים 4-7 במוסף האקטואלי לשבת, מודעה גדולה שתתפרס על לא פחות משליש עמוד, בחלקו העליון, וכן הפנייה מהעמוד הראשי של העיתון בה ייכתב "הודעה על פי החלטת בית המשפט, בקשר לכתבת העיתון מיום שישי ט' שבט תשע"ד, כל השבוע, מוסף אקטואלי".

על פי הפשרה עם 'הפלס', שכאמור נחשפת כאן ב'בחדרי חרדים' לראשונה, כותרת המודעה שתתפרסם תהיה "הודעה והבהרה", ובנוסף העיתון יפרסם את תגובת עמותת ידידות טורונטו לכתבה האמורה שבה יכללו המילים: "בניגוד לנטען בכתבה, מטרתה של העמותה איננה לרוקן את היכלי הישיבות, אלא לסייע לתלמידים עם קשיים, ואין בפעולותיה סממן של מזימות ומניעים זרים".

המודעה שאמורה להתפרסם בעיתון 'הפלס'

עוד יפורסם בתגובה כי "לעמותה ולפרוייקט אין כל קשר או שיתוף פעולה עם רשויות הצבא, והם אינם מפנים או מעודדים נערים להתגייס לצבא בשום צורה ובשום מקרה". יחד עם זאת, על פי הסכם הפשרה שנחשף כאן ב'בחדרי חרדים' לראשונה, לאחר פרסום התגובה של עמותת ידידות טורונטו, יציין עיתון 'הפלס' כי "אין בכל האמור לעיל משום הסכמה של עיתון הפלס לדרכה של העמותה, והתנגדותו אליה היא מן המפורסמות".

עיתון 'הפלס' יבהיר עוד כי הוא "שומר על זכותו וחובתו להמשיך ולהביע ביקורת ציבורית על פעולות העמותה, כמובן בכפוף לבדיקת העובדות ולהצגת עמדת העמותה".

מעמותת ידידות טורונטו נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים' כי "ידידות טורונטו מברכת את עיתון הפלס על החלטתו להתחייב באופן פומבי על כללי הגינות ושמירה על העובדות במסגרת פרסומיו. זה ארך אמנם חמש שנים של מאבק משפטי, אולם טוב מאוחר מלעולם לא. כך או כך, ידידות טורונטו תמשיך לעשות טוב למען כלל ישראל ובתוכם לציבור קוראי הפלס".

מנכ"ל ידידות טורונטו משה שפירא בסיור במודיעין עילית עם ראש העיר גוטרמן

את תגובת עיתון הפלס לא ניתן היה להשיג עד לפרסום הכתבה, אולם גורם ב'פלג הירושלמי' אמר ל'בחדרי חרדים' כי "אם מה שהעברתם אלינו זה הנוסח שהוסכם לפרסם, אז מדובר בהתקפלות גמורה של ידידות טורונטו. הרי ברור כאן שהפלס לא מתנצל כלל ולא מודה שהפרסום לא היה במקומו או שהיה בו שמץ של סילוף".

לדבריו, בס"ה מתפרסמת זכות התגובה של ידידות טורנטו, כאשר הפלס לא מסכים איתם ואף מבהיר מיידית בתוך אותה הודעה שהוא רשאי להמשיך ולתקוף אותם. "חוץ מזה, הרי את זכות התגובה נתן להם הפלס כבר אז, בצמוד לכתבה, והם פרסמו כבר אז את תגובתם שהיא בעצם מה שהם חוזרים ואומרים היום".

עוד הוסיף הגורם ל'בחדרי חרדים', "אז מה הם השיגו כאן? בשביל זה ניהלו משפט יותר משלש שנים? הם תבעו פיצוי של מאות אלפי שקלים והתנצלות של הפלס – ונאלצו לעצור את המשפט באמצע בלי פיצוי ובלי התנצלות. ומה בסך הכל הם קיבלו בסוף? שיוכלו לפרסם פעם נוספת את התגובה שלהם?".

עיתון הפלס ידידות טורונטו הסכם פשרה בית המשפט הפלג הירושלמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד