י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
תשובת 'אגודה' לבג"ץ

"שינוי התקנון לא יביא לשינוי במפלגה"

חודש וחצי לאחר שבג"צ הציב אולטימטום, סיעת אגודת ישראל הודיעה לשופטים כי היא מסירה מתקנונה ניסוח שפונה רק לגברים • כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', גם לאחר שינוי זה, נשים לא תוכלנה להתמודד למפלגה

"שינוי התקנון לא יביא לשינוי במפלגה"
חברי הכנסת של אגודת ישראל

חודש וחצי לאחר שבג"צ הציב אולטימטום, סיעת אגודת ישראל הודיעה לשופטים כי היא מוכנה להסיר מתקנונה ניסוח שפונה רק לגברים. כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', גם לאחר שינוי זה, נשים לא תוכלנה להתמודד למפלגה, מאחר וזה נוגד את העמדה של מועצת גדולי התורה.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בהודעה ששלח היום (שני) עו"ד אייל נון לבית המשפט, נכתב כי אגודת ישראל "מסכימה למחיקת המילה "איש" בסעיף 6(א) לתקנונה, ככל שבכך יבוא ההליך לסיומו". יחד עם זאת נכתב, כי "מאחר ועמדת מועצת גדולי התורה לא השתנתה, וכל מועמד לחברות מפלגה נדרש להתחייב כי ימלא אחר החלטות מועצת גדולי התורה, שינוי התקנון, לא יביא לכל שינוי במצב העובדתי ככל הנוגע לקבלה למפלגה".

מדובר בעתירה שהוגשה בשנת 2015 נגד הסתדרות 'אגודת ישראל' ורשם המפלגות, כשהיא דורשת את ביטול סעיף התקנון שקובע כי נשים לא יכולות להיות חברות. בי"ט אב נערך דיון ארוך בפני הרכב מורחב של חמישה שופטים, בראשות הנשיאה אסתר חיות, חנן מלצר, ניל הנדל, עוזי פוגלמן וג'ורג' קרא.

במהלך הדיון, עו"ד אייל נון, המייצג את 'אגודת ישראל' בעתירה, אמר לשופטים כי העותרת, "לא מבקשת להיות חברה במועדון - אבל רוצה להכריח אותנו לקבל חברים לפי תפיסת עולמה. אין בעתירה הזו פגיעה בזכות להיבחר". הוא אף אמר כי בדק, וכי ב'דגל התורה' "אין דרישה אחת להתקבל במפלגה".

הוא התייחס לטענה של פגיעה בשוויון, ואמר כי "אכן זה שורט את העין. לאדם שלא דתי ולא חרדי הסעיף מפריע, אני אומר זאת בעצמי. אבל, ואני אתן דוג', בבית הכנסת האורתודוקסי נשים מופלות לרעה. הן יושבות בעזרת נשים ולא ברחבת האולם המרכזי. הן לא מוזמנות לקרוא בתורה. אני לא משווה בית הכנסת למפלגה ולא כנסת לבית כנסת, אבל בכנסת אין בעיה".

לדבריו "הפגיעה וההתערבות בדבר כזה, היא פגיעה בחופש להתארגנות פוליטית. הזכות לשמירה על אורח חיים באופן תרבותי". הוא ציין כי יש במפלגה 200 חברים, מזרמים שונים בציבור החרדי. חבר "יכול לאשר פעם בארבע שנים את הרשימה של חברים לכנסת. התפקיד המעשי של חבר מפלגה הוא נמוך מאוד". לשאלת השופט הנדל, השיב כי חבר מפלגה רק מאשר את הקביעות של מועצת גדולי התורה.

לשאלת השופט מלצר, למה אישה לא יכולה להיות חברה במפלגה ולאשר, השיב עו"ד נון כי: "תפיסת החיים היא שפעילות ציבורית של אישה צריכה להיות לא פוליטית". לשאלת הנשיאה חיות, "למה נשים לא יכולות לעסוק בפוליטיקה?", השיב עו"ד נון כי מבחינת אורח החיים זה לא ראוי.

לקראת תום הדיון בבג"צ, הציעה נשיאת בית משפט העליון השופטת אסתר חיות, כי עו"ד נון יתייעץ עם שולחיו, אגודת ישראל, האם הם מוכנים לבטל את הסעיף עליו נסובה העתירה, האוסר על נשים להתמודד כחברות במפלגה. כאמור, היום (שני) השיב עו"ד נון לבג"צ כי הסעיף יוסר. יחד עם זאת הבהיר, כי שנוי הסעיף לא ישנה את המציאות.

ארגוני נשים עתירה לבגץ אגודת ישראל מתמודדות חרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד