י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
פרשת הפרקליטה

דרישה לבדיקה: רות דוד סגרה תיקים שלא כדין

עתירה לבג"ץ נגד שרת המשפטים איילת שקד, בדרישה שתנמק מדוע נמנעת מלהורות על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בנושא התנהלותה של רות דוד במהלך כהונתה כפרקליטת מחוז ת"א

דרישה לבדיקה: רות דוד סגרה תיקים שלא כדין
בית המשפט העליון צילום: פלאש 90

התנועה לאיכות השלטון, באמצעות עורכי הדין עו"ד זהר אלטמן-רפאל, עו"ד תומר נאור ועו"ד ד"ר אליעד שרגא, הגישה היום (רביעי) עתירה לבג"ץ נגד שרת המשפטים איילת שקד בדרישה שתנמק מדוע לא תורה על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בנושא התנהלותה של רות דוד במהלך כהונתה כפרקליטת מחוז ת"א ולבדיקת אופן טיפולה של מערכת אכיפת החוק בפרשה. "בעקבות התמונה הקשה המצטיירת לפיה הייתה דוד מעורבת בהטיות תיקים, בסגירת תיקים שלא כדין ובעבירות מתחום טוהר המידות, לא ניתן שלא לעשות בדיקה עמוקה ויסודית על מנת להאיר באור השמש מה בדיוק קרה בשנים בהן כיהנה כפרקליטת מחוז, בעודה מקיימת קשרים חבריים עם הגורמים שלעתיד תועמד יחד עמם בפני בית המשפט".

בשנים 2014-2015 התפוצצה "פרשת רות דוד" במה שניתן לתאר כרעידת אדמה של ממש במערכת המשפט ואכיפת החוק בישראל. פרקליטת מחוז, הנושאת באחד מהתפקידים הרמים ביותר במערכת אכיפת החוק, מואשמת בעבירות חמורות ביותר מתחום טוהר המידות ובמעורבות בפרשיות של העולם התחתון. מדובר במספר פרשיות מסמרות שיער שהתרחשו לכאורה בתקופת כהונתה של דוד כפרקליטת המחוז, ושמכל אחת מהן עולים חשדות כבדים להתנהלות בעייתית עד כדי התנהלות שאינה חוקית הכוללת הטיות תיקים, החלטות מוטות ועוד.

"לא ניתן שלא לעשות בדיקה עמוקה ויסודית, על ידי ועדה בלתי תלויה, על מנת להאיר באור השמש מה בדיוק קרה בשנות כהונתה של דוד כפרקליטת מחוז, בעודה מקיימת קשרים חבריים עם גורמים שלעתיד תועמד יחד עמם בפני ביהמ"ש. יש לבחון היטב איזו השפעה הייתה לקשרים אלו על החלטותיה, וחשוב מכך כיצד ייתכן שפרקליטת מחוז, בעלת אחד התפקידים הבכירים ביותר, התנהלה בצורה כה בעייתית, אולי אף פלילית, והכל "מתחת לרדאר" מערכת אכיפת החוק" נכתב.

"החלטתו של היועמ"ש להורות על סגירת תיק החקירה הפלילי כנגד דוד, החלטה המתמקדת אך ורק בהיבט הפלילי של מעשיה, אינה ממצה את כלל את הדיון הראוי בשאלות אלו ומותירה סימני שאלה רבים בנוגע להתנהלותה. נראה כי פרשות אלו לא נחקרו כלל או לא נחקרו די צרכן, והן מחייבות בדיקה מקיפה ויסודית שתסייע להסרת הכתמים והספקות שהפרשה הטילה על מערכת אכיפת החוק ולחיזוקו המחודש של אמון הציבור במערכת אכיפת החוק".

"החלטת שרת המשפטים להימנע מהקמת ועדת בדיקה בלתי סבירה באופן קיצוני. אי חקירת הפרשה משדרת מסר של "אין דין ואין דיין" במערכות אכיפת החוק, מסר המביא לפגיעה אנושה באמון הציבור במערכת אכיפת החוק. נראה כי אין מדובר בפרשה בודדת בה חרגה דוד מכללי המנהל התקין, אלא עולים חשדות למקרים רבים ביותר בהם סימני שאלה כבדים מרחפים מעל התנהלותה. כשמדובר בפרשות בסדר גודל שכזה, כשמדובר בהתנהלות כה לא תקינה של גוף חיוני כל כך, וכשאמון הציבור בהתנהלות עובדי הציבור נפגע בצורה כה קשה, בלתי סביר באופן קיצוני שלא לרדת לחקר האמת ולפתוח בבדיקה".

רות דוד רונאל פישר התנועה לאיכות השלטון עתירה לבגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד