י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

רב מרגלים: הרב מאחורי שילוב חרדים בארגוני המודיעין נחשף

בצעד יוצא דופן של ארגוני הביון והביטחון של ישראל, החל בשבועות האחרונים קמפיין הפונה לצעירים חרדים וקורא לבעלי יכולות וכישורים מיוחדים להצטרף לתכנית לימודים ייעודית שבסופה המסיימים המצטיינים ישולבו בשירותי הביטחון

רב מרגלים: הרב מאחורי שילוב חרדים בארגוני המודיעין נחשף
חרדים צילום: מתוך הקמפיין

בצעד יוצא דופן של ארגוני הביון והביטחון של ישראל, החל בשבועות האחרונים קמפיין הפונה לצעירים חרדים וקורא לבעלי יכולות וכישורים מיוחדים להצטרף לתכנית לימודים ייעודית שבסופה המסיימים המצטיינים ישולבו בשירותי הביטחון.

הקריאה הינה פרי שיתוף פעולה עם ארגון חרדי חדש בשם ״פרד״ס״ הפועל לשילוב ושוויון הזדמנויות עבור צעירים חרדים בעבודה בארגוני ובמערכות הביטחון של ישראל תוך הכשרתם לתפקידים אלה במסלול הכולל מסגרת תורנית-חרדית.

 

אתר 'בחרדי חרדים' מתכבד להגיש ראיון ראשון ובלעדי עם הרב משה קהן, מייסד פרד"ס ויוזם המהלך. הרב קהן הוא שילוב מרתק של בן תורה, שחובש עדיין את ספסלי בית המדרש, ואיש העולם הגדול. בוגר ישיבת 'תפרח' ו'ראש חבורה' בישיבת 'מיר' מחד ומרצה ללשונות שמיות באוניברסיטת בן גוריון ודובר ערבית על בוריה מאידך. 

 • התחלתם את הקמפיין הזה לפני כחודש וחצי? האם יש לו הענות?

 

יש היענות אדירה, מעל ומעבר לכל צפי. אנחנו מדברים על כ-400 פניות בשבוע. אבל רק פחות מעשירית מהפונים יתקבלו לבסוף לתכנית. מדובר בתכנית מאוד אינטנסיבית. המועמדים הרבים עתידים לעבור סינון קפדני באמצעות מבחני מיון שונים. רק מועמדים שיפגינו תכונות אישיות וכישורים גבוהים יוצאי דופן יוכלו להעפיל לשלבי המיון הבאים. אלה מתוכם שיעלו לשלב הבא יצטרכו לעבור מכינה ולבסוף להשתלב בלימודים או בתחומי המחשב או בתחומים הקשורים לגיאופוליטיקה וליחסים בינלאומיים, שישלבו גם לימודים תורניים בסביבה חרדית.

 

• מה מחכה למי שיצליח להתקבל ולסיים את הלימודים?

 

בסוף כל התהליך הזה, המועמדים הראויים יתקבלו לעבודה בליבת גופי הביטחון הישראלים, בתפקידים שונים, הכוללים, סייבר, מדעי המחשב, מחקר, ניתוח מידע ועוד. מדובר על עבודה בגופים היוקרתיים ביותר בישראל ובעולם ובנושאים הכי רגישים ומרתקים. לכן זה לא מתאים לכל אחד.

 

 איזה סוג של אנשים אתם מחפשים?

 

תנאי הסף הינו גיל המועמדים שצריך להיות בין 24 ועד 35. בציבור שלנו משמעות הדברים לרוב היא כי מדובר בבעלי משפחות והורים לילדים, מה שעשוי להגביל את היכולות הכלכליות של המועמדים ולהגדיל את הצורך במלגות. לכן מי שמתאים יקבל מלגת לימודים ומלגת מחיה. מדובר בעצם באנשים שגם כך הולכים לצאת לעולם העבודה. המטרה היא לבחור את המוכשרים ביותר מתוכם ולתעל את הכישורים שלהם לתכנית לימודים יוקרתית מאוד ולאחר מכן לעבודה בתחום שדורש הרבה יכולות.   

 

 מאיפה הגיע הרעיון הזה של שילוב חרדים בעבודה בתחום המודיעין?

 

תחילתו של מיזם היה כאשר בכירי כוח-אדם במערכת הביטחון והמודיעין בישראל, הפועלים מתוך חשיבה אסטרטגית ארוכת טווח, הגיעו להבנה אודות חשיבות שילוב הציבור החרדי בתוך המערכות השונות. מתוך הבנה שהצעירים החרדים טומנים בחובם כישרונות יוצאי דופן שיכולים לתרום משמעותית לאתגרים השונים עמם מתמודדות מערכות הביון והביטחון הישראליות. ארגוני הביטחון רוצים להגדיל את מאגר המועמדים האיכותיים שלהם.

 

 האם יש פה התחשבות באופי של הציבור החרדי?

 

תראה, העבודה במערכות הביטחון הישראליות מאפשרת לצעיר החרדי להשתלב במערכות החשובות האלה מבלי הצורך להתמודד עם שאלות וקונפליקטים של זהותו הדתית. חלק ניכר מגישור הפער נוצר הודות לארגון פרד״ס שהוקם על ידי, בין היתר, בכדי לסייע לצעיר החרדי לשלב את ההכשרה לקראת העבודה ואת העבודה עצמה תוך שמירה על זהותו החרדית. לאור זה ומתוך ההכרה של פרד״ס בערך לימוד התורה, הקמפיין פונה לצעירים חרדים שהשלימו בהצלחה את המסלול הישיבתי ולא למי שעדיין נמצאים בעיצומו.

 

• לסיום, האם בקרוב נראה סוכנים חרדים?

 

הרב קהן צוחק. סוכנים לא 'רואים'. אם רואים הם כבר לא סוכנים. לשאלתך, עוד ארוכה הדרך. אבל אני בהחלט חושב שבעוד 5-6 שנים לחלק מההישגים המודיעינים והבטחוניים שנקרא עליהם בעיתון יהיו שותפים אנשים שיושבים לידינו בבית הכנסת או גרים בשכונה שלנו והינם בני תורה ברמ"ח איבריהם ובשס"ה גידיהם. 

לפרטים נוספים הכנסו לכאן>>>

פרדס ביון סוכנויות ביון חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד