י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
שבוע אחרי הכישלון

מאחורי הקלעים: השר לשעבר אטיאס חושף

שבוע אחרי כישלון המו"מ: ראש צוות המו"מ של ש"ס, אריאל אטיאס - פורש לראשונה את שהתחולל מאחרי הקלעים

מאחורי הקלעים: השר לשעבר אטיאס חושף
השר לשעבר אטיאס צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שבוע אחרי כישלון המו"מ הקואליציוני וה'פיצוץ' בין החרדים וליברמן על רקע חוק הגיוס - ראש צוות המו"מ של ש"ס, אריאל אטיאס, שהוביל את המאמצים לתווך בין הצדדים, פורש לראשונה בראיון לביטאון ש"ס 'הדרך' את שהתחולל מאחרי הקלעים.

אטיאס מסביר את מה שהוביל את החרדים בנושא חוק הגיוס: "הלשון של החוק היא בניסוח שאנחנו לא אוהבים אותו. עלו כל מיני הערות מצד חכמי וגדולי ישראל ולכן אני אומר שוב אם אנחנו היינו מנסחים את החוק היינו מנסחים אותו אחרת לגמרי".

"אבל זה לא המצב, ואמרנו אנחנו צריכים לראות מה הקווים האדומים שלנו, שלא נמצא את עצמנו במצב שיש איזשהו ערעור ומגבלה על כמות הלומדים. הבהרנו שעל העקרונות לא נתפשר, גם אם לא תקום ממשלה וגם אם יהיו בחירות, אבל בא נראה מה הדברים בחוק שנוגעים לקו האדום שלנו, שהוא כאמור לאפשר לכל מי שרוצה ללמוד לשבת וללמוד, ומה זה רק עניין של ניסוחים לשוניים שאנחנו אמנם לא היינו מנסחים אותם ככה, אבל אפשר להסתדר איתם".

הוא מפרט על העקרונות שנקבעו במתווה שזכה לכינוי על שמו 'מתווה אטיאס': "היו לי שורה של פגישות עם רבנים וראשי ישיבות, וישבנו עם השר דרעי שהיה מעורב בכל הפרטים והצענו שהדבר הנכון הוא שהיעדים לא יהיו בחקיקה אלא בהחלטת ממשלה, כלומר המספרים לא יהיו בחוק. בשבילנו זה הבדל משמעותי.

"אנחנו לא רוצים את היעדים בחקיקה משתי סיבות, גם מההיבט האידאולוגי והעקרוני, שלא יהיה מצב שאנחנו אומרים בחקיקה מה צריכים להיות יעדי הגיוס. וגם מההיבט המעשי, כי מספרים שקבועים בחוק זה מספרים שאין לך בהם שיקול דעת, אתה מקבל מספר שנבנה באיזו שיטת חישוב, ואתה צריך לעמוד בו בדיוק, ואם לא עמדת במספר המדויק, אז החוק מתבטל. לא יתכן שהמספרים יהיו בחוק, כי אנחנו יכולים להגיע לסיטואציה שבה יגידו שאנחנו מפרים את החוק, ולא רוצים להגיע לזה.

"נושא נוסף, שעמדנו עליו הוא מה קורה אם לא עומדים ביעדים. לפי מה שליברמן רצה, בנוסח שקבעה הוועדה של משרד הביטחון, אם לא עומדים ביעדים החוק כולו נופל. יש שנתיים תקופת הסתגלות, ואחר כך אם במשך שלוש שנים לא עומדים ביעדים, בשנה שלאחר מכן החוק פוקע. כלומר שבעוד שש שנים מהיום שהחוק עובר, אם לא עומדים ביעדים – שכאמור קבועים בחוק ואין בזה שיקול דעת – אז החוק מתבטל לגמרי, וצריכים להתחיל הכל מחדש ולהעביר חוק חדש. באנו ואמרנו, למה שהחוק יתבטל? אם לא עומדים ביעדים, אז הממשלה תבוא ותנהל את זה ותמצא פתרון. הממשלה היא הרשות המבצעת, זה תפקידה, לא יתכן שכל החוק יתבטל, זה לא עובד ככה".

במהלך המו"מ נשמעו טענות מצידו של ליברמן שהמפלגות החרדיות הסכימו בהתחלה לחוק הגיוס. אטיאס, שהיה מהאישים החרדים היחידים שהופיעו בפני הוועדה במשרד הביטחון שגיבשה את החוק, מתייחס לראשונה לטענות הללו.

"אני הופעתי בפני הוועדה, על פי הזמנת הוועדה ולפי בקשת המפלגות החרדיות, כמובן ש"ס אבל גם מפלגות חרדיות אחרות, הדברים שאני אומר לך עכשיו, עלו כבר שם בצורה נחרצת ונרשמו בפרוטוקולים. היו לי אמנם עוד הערות על החוק, אבל שני הדברים האלה שהזכרתי, אמרתי להם בוועדה בבירור - אלו קווים אדומים שאף אחד לא יסכים לעבור אותם. היעדים לא יכולים להיות בחוק גם מבחינה מקצועית. בכל חוקי מדינת ישראל דברים כאלה שהם גמישים, כמו מספרים, אחוזים, שיטות חישוב, הדברים האלה לא נמצאים בתוך החוק.

"אני באופן אישי באחת השיחות עם ליברמן דיברתי איתו על הנושא הזה, עוד לפני שזה הגיע לוועדה, והזהרתי פעם אחר פעם, לא להכניס את היעדים לחוק ולא לעשות סעיף פקיעה שהחוק מתבטל לחלוטין. אמרתי להם אם אתם רוצים שנמשיך להתווכח עוד עשרים שנה ושיהיו עוד משברים פוליטיים – תכניסו את זה, אבל אם רוצים להגיע להבנות ולהסדר, אסור להכניס את זה. לכן הטענה הזאת - וודאי לגבי ש"ס - היא לא נכונה מכל וכל".

בהמשך הראיון מספר אטיאס גם על מה שהתחולל בלילה הדרמטי של פיזור הכנסת: "באותו לילה, ביום רביעי. נכנסנו יו"ר התנועה ואני למרן ראש הישיבה חכם שלום כהן, והשר דרעי פירט על כל התהליך שעברנו. מרן היה מאוד נחרץ לא לוותר בשום פנים ואופן. הוא אמר לנו 'אנחנו לוחמים את המלחמה של הקדוש ברוך הוא, למען התורה הקדושה ואנחנו נעלה', זה המילים שלו".

לא עלה על דעתנו לוותר בנושאים העקרוניים שדיברנו עליהם. זה לא רק בני הישיבות, ליברמן לקח את כל הדברים הכי קדושים ויקרים לנו, שבת, גיור, הכותל, ורצה שהחרדים יתכופפו, כאילו זה עניין אישי שלנו. אנחנו נלחמים בשבילנו? בשביל הכבוד שלנו? זה מלחמה של הקדוש ברוך הוא, זה כבוד התורה. כל עולם התורה יתכופף בפניו רק כי הוא רוצה להראות שהוא היחיד שהצליח לכופף את החרדים? איך היו מסתכלים עלינו אם אנחנו היינו מוותרים בנושא הכי עקרוני שלנו, בשביל להקים את הממשלה? המשמעות של זה הייתה, שאין לנו עקרונות ורק כסאות חשובים לנו. אבל עכשיו קרה בדיוק הפוך, כולם ראו שאנחנו מצד אחד הלכנו עד הקצה בשביל להקים את הממשלה, אבל לא הסכמנו לוותר על העקרונות שלנו בנושאים הכי מקודשים, עולם התורה, השבת, הגיור".

אריאל אטיאס משא ומתן ש"ס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד