ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024

בבניין ברחוב ריינס הוסמכו מאות רבנים

לפני כשלושים שנה ראה הגאון הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זיע"א לייסד ולהקים את מוסדות "דרכי הוראה לרבנים" שכשמם כן הם, מכון להכשרת רבנים ודיינים בעם ישראל. היה זה לאחר שהרב ראה את הצורך הגדול בהעמדת רבני קהילות, בארץ ובעולם, והחליט להקים בית מדרש שמטרתו העיקרית תהיה להצמיח את הרבנים של הדורות הבאים

בבניין ברחוב ריינס הוסמכו מאות רבנים
הילולת הרב מרדכי אליהו צילום: נפתלי לרר

המרכז הרוחני "דרכי הוראה לרבנים"

עיני גדולי ישראל צופיות למרחוק. ובכל פעם מחדש מרגש לראות זאת.

לפני כשלושים שנה ראה מורנו הגאון הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זיע"א לייסד ולהקים את מוסדות "דרכי הוראה לרבנים" שכשמם כן הם, מכון להכשרת רבנים ודיינים בעם ישראל. היה זה לאחר שהרב ראה את הצורך הגדול בהעמדת רבני קהילות, בארץ ובעולם, והחליט להקים בית מדרש שמטרתו העיקרית תהיה להצמיח את הרבנים של הדורות הבאים. כך הוקם המרכז הרוחני "דרכי הוראה לרבנים" ובית הכנסת הגדול "היכל יעקב", בנשיאות מרן הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זיע"א.

אז, בשנת התשמ"ט, זה היה נראה אולי קצת דמיוני, אבל לאחרונה מדהים להבין עד כמה ראה מורנו הרב למרחוק. בביקור מיוחד שקיימנו לאחרונה בבתי המדרש השונים שע"י המוסדות, נדהמנו לראות עשרות תלמידי חכמים ששוקדים על התורה בעמל ויגיעה, אברכי משי, שאין להם בעולמם אלא ארבע אמות של תורה והלכה.

לפרטי ההילולה של הרב מרדכי אליהו זצ"ל הכנסו לכאן>>>

טוב מראה עינים: מי מכם שיעבור ביום שבשגרה בשכונת גבעת שאול בירושלים, טוב יעשה אם יסור לעבר רחוב "ריינס" לבית הכנסת הגדול "היכל יעקב" שם ממוקם לו המרכז הגדול להפצת תורה בישראל, מיסודו של מורנו ורבנו זיע"א. זה לא רק בית מדרש, אלא זהו ממש מקדש מעט של ממש, אשר בנוי ברוב פאר והדר, וזכה להעמיד גדולי תורה רבים מיסודו של הגאון זצ"ל 

במקום קיימות חבורות רבות של אברכים ששוקדים על תלמודם, כשגדולים עומדים על גביהם כמו הגאון הרב יוסף אליהו שליט"א, בנו ממשיך דרכו של הרב, וכן הגאון הרב ישראל טיקוצ'ינסקי שליט"א, וכן הרב יודלביץ' שליט"א, בנו של המגיד הירושלמי הידוע הרב שבתי זצ"ל, שכולם כאחד זוכים להנחות את האברכים בדרכי הלימוד וקניני התורה, ע"פ דרכו ולאורו של מורנו הרב זיע"א.

להזכיר, כי רק לפני חודשים ספורים התקיים מעמד הכתרה של372  רבנים חדשים שהוסמכו בטקס מיוחד באצטדיון​ "מלחה" בירושלים, לאחר שהשקיעו עמל ויגיעה של שנים, בהשתתפות מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א, כשבמרכז  המעמד ירדו מאות הרבנים החדשים למתחם המיוחד לקבלת התעודות ​יחד עם רבני בית המדרש, ופצחו בריקוד ספונטני שסחף את ההמונים.

וזו לא הפעם הראשונה, גם בי"א תמוז התשע"ג התקיים מעמד דומה, בו הוסמכו 227 רבנים בוגרי המוסדות, וקיבלו תעודת "יורה יורה". וגם בחיים חיותו של מורנו הרב זצ"ל, זכה רבנו להסמיך עוד עשרות מתלמידיו כרבנים בישראל, ולראות את עולמו בחייו.

חשוב לציין כי הזוכים נבחרו בקפידה רבה, ונתוני הפתיחה כדי לזכות להגיע ולשבת בשורות הראשונות במעמד, מלבד לימודי הלכה ברמה גבוהה, זהו רק לאחר שעוברים סדרת בחינות קשות, ועוברים בבית המדרש מסלול ייחודי במטרה לכהן כרבנים בקהילות ישראל. הרבנים הפוטנציאליים עוברים קורסים בתחומים שונים שבהם הם עתידים לעסוק כמו רפואה והלכה, הדרכת חתנים, ייעוץ לנישואין, חינוך, כשרות וגם תקשורת בין-אישית ופסיכולוגיה. אלה רק חלק מהאתגרים שניצבים היום בפני רב הקהילה. הוא זקוק להסמכה ראויה בתחומים הללו, שאינם כתובים בהכרח באחד מחלקי השולחן ערוך. 

לפרטי ההילולה של הרב מרדכי אליהו זצ"ל הכנסו לכאן>>>

בתום מסלול הלימוד ניגשים הלומדים לשורה של מבחנים, בנוסף על המבחנים הרשמיים מטעם הרבנות הראשית, לאחר מכן הם עוברים תקופת הכשרה בליווי רב, ורק לבסוף נשלחים לתפקידיהם, בארץ ובכל קצוות תבל.

בביקורנו פגשנו את הרב בן ציון גלינסקי, שמגיע כל בוקר מגבעת זאב, ראינו אותו רכון על הספרים, וכשביקשנו לשמוע מעט על הכולל, הוא אמר, כי אכן אין ספק שמדובר באחד המרכזים הגדולים שקיימים כיום, להעמדת גדולי תורה בקדושה ובטהרה. הוא מזכיר לנו, כי מלבד מסלולי ההכשרה לרבנים עליהם הרחבנו, במסגרת "דרכי הוראה לרבנים", קיים כולל נוסף בציונו הקדוש של מרן הרב מרדכי אליהו, וכן כולל מיוחד ללימודי קבלה.

כמו כן קיימות תכניות רבות שפועלות להגדלת התורה והאדרתה, תוכניות שאינן מתרכזות רק כאן בין כתלי בית המדרש, אלא גם פונות אל כלל הציבור שמחוצה לו, בהתאם לדרכו בקודש של מרן הרב אליהו. אברכי בית המדרש לומדים בחברותות ומעבירים שיעורים לאנשים עובדים; יוצאים למשרדי חברות היי-טק ללמוד עם העובדים שם; מעבירים שיעורים בבסיסי צה"ל ברחבי הארץ ועוד. בית המדרש מפעיל גם בית דין לממונות, שרבים מגיעים לפתחו כדי שיפסוק בדינם. תוכניות לימוד ייחודיות נוספות בבית המדרש, וכדרכו של מרן הרב אליהו, אין תלמוד תורה ללא גמילות חסדים, ואכן, מטעם "דרכי הוראה" פועל גם ארגון חסד, שתומך במשפחות רבות באופן קבוע.

אנו מסיימים את ביקורנו בלחיצת יד עם מנכ"ל המוסדות הרב חיים סויסה שליט"א, שזכה להיות יד ימינו של הרב, ולפתע, אנחה כבדה קורעת את החלל. כן, כואב, כבר 8 שנים שהרב זיע"א כבר לא כאן, מי יתן לנו תמורתו. אולם זאת נחמתנו לדעת שהרב יושב בשמים ושמח במעשה ידיו, לראות מפירות עמלו, עשרות תלמידי חכמים שהולכים בדרכו בשקידת התורה והפצתה. יה"ר שיעמוד לנו ולכל בית ישראל למליץ יושר, עד נזכה לגאולה השלימה במהרה בימינו, אמן.

לפרטי ההילולה של הרב מרדכי אליהו זצ"ל הכנסו לכאן>>>

דרכי הוראה לרבנים הרב מרדכי אליהו הסמכה רבנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד