י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
לקראת הפגנות סוערות

כעס: בחורה חרדית עצורה מזה ארבעה ימים

מזה ארבעה ימים נתונה בחורה שחזרה בתשובה בכלא 4 • היא מואשמת בהשתמטות מצה"ל משום שחזרה בתשובה עוד בטרם מועד הגיוס • העצירה טוענת: "לא קיבלתי אוכל בכשרות שביקשתי" • פרסום ראשון

כעס: בחורה חרדית עצורה מזה ארבעה ימים
הפגנה נגד גיוס בנות בירושלים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרסום ראשון: מאז יום חמישי לפנות בוקר, ל', בחורה חרדית שוהה בכלא 4 הצבאי במחנה צריפין, שם תישאר לפחות עד מחר (שני). מה פשעה? חזרה בתשובה עוד בטרם מועד הגיוס. בהעדה החרדית מתכוונים לצאת למאבק נחוש עד לשחרורה ממעצר.

צעירה חרדית בת 27, שלמדה במדרשה בשכונת גבעת שאול בירושלים, נעצרה ביום חמישי לפנות בוקר על ידי המשטרה הצבאית, וזאת על רקע השתמטותה משירות צבאי.

גורם רשמי בהעדה החרדית אומר ל'בחדרי חרדים' לאחר פרסום הכתבה, כי דייני 'העדה' הורו "לעשות הכל על מנת לשחררה", דבר שכולל גם הפגנות, אולם בשעה זו טרם ידוע איך ומתי צפוייה להתקיים הפגנה.

העצורה אמנם גדלה במשפחה שאינה מקפידה על שמירת תורה ומצוות, אך כבר בגיל 17 גילתה את האור שביהדות והחלה ללמוד במדרשה, כאמור. לאחר שקיבלה צו גיוס, פנתה לבית הדין הרבני בנתניה, שם אכן קיבלה אישור שהיא מקיימת אורח חיים דתי ובגין כך זכאית לקבל פטור גיוס.

אלא שמסמכים לחוד ומעשים לחוד. מהפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה כי בצה"ל היא מוגדרת כבר כ-9 שנים כמשתמטת משירות צבאי והיא דרושה לחקירה. בלילה שבין רביעי לחמישי עוכבה לבדיקת שגרתית על ידי משטרת ישראל, שם עלה כי היא דרושה לצה"ל וזו הועברה ישירות לידיהם של המשטרה הצבאית.

בדיון שנערך ביום שישי בבית הדין הצבאי, ביקש נציג התביעה הצבאית להאריך את מעצרה, לצורך גביית עדות מהחשודה בעצמה וכן על מנת לקבל מסמכים שונים שאמורים היו להגיע היום. פרקליטה, עו"ד מנחם שטאובר ציין בדיון כי מדובר בבחורה חרדית המנהלת אורח חיים חרדי אדוק, "אינה מחזיקה בחשבון ברשתות החברתיות ואף מכשירה הסלולארי - כשר".

פרקליטה, עו"ד שטאובר הוסיף כי הבחורה הצהירה בפני בית הדין הרבני בנתניה על ניהול אחר החיים הדתי "אשר כידוע מצדיק פטור על פי חוק ובעניין זה אף פנו לרשויות הצבא", בעקבות כך ביקש לשחררה ממעצר.

במהלך הדיון סיפרה הבחורה כי למרות שביקשה בכלא 4 לקבל מזון כשר של העדה החרדית כפי שהיא רגילה לאכול, בקשתה לא התקבלה. "אני תמה מדוע צריך את הפנייתו של ביה"ד בעניין זה, אך מכל מקום לאור סירוב רשויות הכליאה, נבקש כי ביה"ד ייתן הוראה באשר לחובה לספק אוכל בהכשר הבד"ץ".

נשיא בית הדין הצבאי אל"מ כרמל ווהבי אמר כי עיין בחומר הראיות והתרשם כי קיימת תשתית ראייתית שמקימה חשד לביצוע העבירה. עוד אמר כי בתיק קיים תיעוד לפיו הצהירה דת בשלב מאוחר, אך לדבריו לא שיתפה פעולה בשלבים המוקדמים. בסוף הדיון קיבל את הבקשה והאריך את מעצרה עד למחר בצהרים.

במקביל, ביקש השופט להעביר למפקד התורן בכלא 4 הוראה לספק לעצורה מזון כשר של העדה החרדית, בהתחשב באורח החיים שהיא מנהלת.

מדובר צה"ל נמסר לפניית בחדרי חרדים' כי "מדובר בחשודה בהעדר מן השירות שלא ברשות למשך תקופה של למעלה מתשע שנים". מחומר הראיות בעניינה עולה, כך צה"ל, "שהתצהיר שהעבירה כתמיכה בבקשתה לפטור משירות ביטחון מטעמים שבהכרה דתית - הועבר על ידה לאחר המועדים הקבועים לכך בתקנות. מעצרה הוארך עד ליום 24 ביוני 2019, ועניינה מצוי בבחינה".

גיוס בנות חזרה בתשובה כלא 4

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד